3365
Sök

Kenwood KDC-5047 dålig?

20 Inlägg
4 december 2010
Trådstartare
Tjenare, var för några veckor sedan i en butik och köpte ny stereo till bilen, blev en Kenwood KDC-5047. Den kostade 1800, så jag förväntade mig ett bra ljud. Ljudet jag fick var däremot SKIT.

Det låter "platt", och det GÅR inte att ställa in. Är spelaren dålig? Trasig? Original stereon var mycket bättre, fast den hade bara kassettspelare, så byte var nödvändigt.

Finns det något sätt att fixa ljudet? Vad tror ni att det beror på?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 december 2010
Låter konstigt, jag kör med en föregångare (dock lite mer avancerad än 5047an, snarare motsvarande 6047an) och den låter imponerande bra sett till vad den kostar! Vist den får inte fram alla detaljer men ljudet låter allmänt trevligt och funkar till det mesta. Kör du original högtalare eller har du bytt dom? Vad kör du för delningsfrekvenser? Pillat i EQn?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

20 Inlägg
5 december 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Låter konstigt, jag kör med en föregångare (dock lite mer avancerad än 5047an, snarare motsvarande 6047an) och den låter imponerande bra sett till vad den kostar! Vist den får inte fram alla detaljer men ljudet låter allmänt trevligt och funkar till det mesta. Kör du original högtalare eller har du bytt dom? Vad kör du för delningsfrekvenser? Pillat i EQn?

Jag har bytt, det sitter nya alpine högtalare i alla dörrar. Pillat i EQ har jag, men det går inte att få till där.

Delningsfrekvenser vet jag inte vad det är!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 december 2010
Delningsfrekvenser behövs såklart, annars spelar ju högtalarna hela registret och kommer då att slå igenom om du spelar högt. Nu vet jag inte exakt hur menyn ser ut i 5047an men om det är som i min så går du in i menyn > Sound > Setup > X'Over och sedan så väljer du front eller rear (antar att högtalarna fram är kopplade på front, så då väljer du det) sedan så är det bara att ställa filtret nånstans 40-80Hz beroende på hur mycket högtalarna orkar med, du kan även testa att ändra brantheten (slope) på filtret, högre branthet (18-24dB)  brukar medföra att man kan dela lägre än med lägre branthet (6-12dB).

Sen så börjar jag misstänka att nån av dina högtalare är fasvänd, då blir ljudet platt och tråkigt och utan något som helst tryck. Prova att byta plats på + & - till nån av högtalarna.
Senast redigerat av ChriZtoffer (5 december 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

20 Inlägg
5 december 2010
Trådstartare
okejokej, pillade på det där med delningsfrekvenser. testade mellan 40 och 80hz, ingen skillnad. Ska prova att byta spänningen på högtalarna då.

Fast, börjar fundera på om det kan bli såhär för att stereon inte är riktigt jordad?

6 851 Inlägg
6 december 2010
5047 är en riktigt bra maskin för pengarna. om du upplever att den är sämre än din org. bandar så har du något fel i installationen. Visst kan du haft oturen att få en "dålig" maskin, men detta är ofta elle mycke sällan. Iaf. när de monteras av mej så har alla Kenwood funkat när de tagits ur kartong.

20 Inlägg
6 december 2010
Trådstartare
TT-Avant skrev:
5047 är en riktigt bra maskin för pengarna. om du upplever att den är sämre än din org. bandar så har du något fel i installationen. Visst kan du haft oturen att få en "dålig" maskin, men detta är ofta elle mycke sällan. Iaf. när de monteras av mej så har alla Kenwood funkat när de tagits ur kartong.

Det var då fan att inte min ska fungera då... Har du några tips att ge en nybörjare angående installation? någon miss som är vanlig eller så.

426 Inlägg
6 december 2010
Har iofs KDC-6047 (storebror) men den låter kanon, kan inte tänka mig att det är så stor skillnad mellan dom så du kanske fått ett måndagsex eller kopplat fel?

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567

Dieselpower!
534 Inlägg
6 december 2010
har en KDC-5047 och den låter gudomligt bra! smile så nått knas måste det ju vara.

6 851 Inlägg
6 december 2010
franzenc skrev:
TT-Avant skrev:

Det var då fan att inte min ska fungera då... Har du några tips att ge en nybörjare angående installation? någon miss som är vanlig eller så.

Du skriver att du har dålig jord..detta kan vara en anledning.
Annars skulle du kunna kolla så du inte har lagt högtalarna ur fas med varandra när du bytte.
Detta är ett vanligt fel hos många, även mej själv ibland när man är stressad.

20 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
TT-Avant skrev:
franzenc skrev:
TT-Avant skrev:

Du skriver att du har dålig jord..detta kan vara en anledning.
Annars skulle du kunna kolla så du inte har lagt högtalarna ur fas med varandra när du bytte.
Detta är ett vanligt fel hos många, även mej själv ibland när man är stressad.

Saken är ju den att högtalarna lät bra med originalstereon...
Om jag får gissa själv, så har jag missat att jorda stereon i sig, alltså tror det enda jag satte i där bak var den kabelklumpen som ska sitta.

Ska man jorda stereon separat?
Finns det några övriga sladdar att koppla in baktill på stereon än de uppenbara?
Finns det någon möjlighet för justering av ljudet på baksidan av den?

Kan inte kolla själv nu då jag glömt manual och sakerna man drar ut stereon med på annan ort.

6 851 Inlägg
7 december 2010
Har du ett ISO kablage så ska alla kablar finnas som behövs. Vad är det för bil allt sitter i?

20 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Har du ett ISO kablage så ska alla kablar finnas som behövs. Vad är det för bil allt sitter i?

Volvo 855 -96 med premium sound eller vad det står. Kassettspelare med cdväxlare i bagaget.

20 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Du har alltså lyssnat på Alpinesnäckorna med originalstereon?
franzenc skrev:
Saken är ju den att högtalarna lät bra med originalstereon...

Yes!

20 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Kopplade du ur originalsteget när du bytte stereon, vet du om du hade originalsteg?
franzenc skrev:
Swedenrockers skrev:
Du har alltså lyssnat på Alpinesnäckorna med originalstereon?

Yes!

Oj, nej, ingen aning alls!

20 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Drog du ur en svart rund DIN-kontakt ur din gamla stereo?
franzenc skrev:
Swedenrockers skrev:
Kopplade du ur originalsteget när du bytte stereon, vet du om du hade originalsteg?

Oj, nej, ingen aning alls!

Det är jag rätt säker på ja.

20 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Hur kopplade du in Iso-adaptern?
franzenc skrev:
Swedenrockers skrev:
Drog du ur en svart rund DIN-kontakt ur din gamla stereo?

Det är jag rätt säker på ja.

Iso-adaptern är den kabelstammen jag var tvungen att sätta emellan stereon och originalkablaget?

Isåfall anslut jag bara den till originalkablaget och sedan till stereon i fråga. Något jag missat?

20 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Ja, precis.

Denna adaptern?
http://www.incarexpress.co.uk/view_prod … tno=PC2374
Du hade endast en DIN-kontakt (svarta runda)?
franzenc skrev:
Swedenrockers skrev:
Hur kopplade du in Iso-adaptern?

Iso-adaptern är den kabelstammen jag var tvungen att sätta emellan stereon och originalkablaget?

Isåfall anslut jag bara den till originalkablaget och sedan till stereon i fråga. Något jag missat?

Jadu, det kommer jag inte ihåg. minns att allt passade iallafall.

Ja, bara en. Vad gör DIN-kontakten? Ström eller?

20 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Både originalsteg och cd-växlare använder sig av sådan kontakt, den du drog ur går till växlaren.
Hade du kollat fasningen till högtalarna?
franzenc skrev:
Swedenrockers skrev:
Ja, precis.

Denna adaptern?
http://www.incarexpress.co.uk/view_prod … tno=PC2374
Du hade endast en DIN-kontakt (svarta runda)?

Jadu, det kommer jag inte ihåg. minns att allt passade iallafall.

Ja, bara en. Vad gör DIN-kontakten? Ström eller?

Har inte haft tid då jag nyss haft en snubbe i bilen som försökte stjäla den så har lite annat att pilla med, men det är ju fortfarande så att de lät bra med originalstereon...

20 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Prova att vrida balansen åt vänster eller höger, spelar det bättre då så är det felfasat.
Det KAN vara felstiftat i Iso-adaptern, det har hänt konstigare saker än så... 
franzenc skrev:
Swedenrockers skrev:
Både originalsteg och cd-växlare använder sig av sådan kontakt, den du drog ur går till växlaren.
Hade du kollat fasningen till högtalarna?

Har inte haft tid då jag nyss haft en snubbe i bilen som försökte stjäla den så har lite annat att pilla med, men det är ju fortfarande så att de lät bra med originalstereon...

Var ute och testade det där nu, ingen skillnad. Kollade även sladdarna in i en högtalare, rätt säker på att de andra är lika kopplade. Från bilen är det en vit/grön och en svart/grön med röd hylsa kring sig, det är då fas, right? På högtalaren sitter vit och svart/vit.

Vit sitter med vit/grön och svart/grön med svart/vit. Är det rätt?

Sök