KHRacing skrev:
Andromeda skrev:
Kan man inte säga att gaspedalens läge x ger ett vridmoment y. Detta producerade vridmoment ger olika effekt vid olika varvtal. Kör man med gasen i fast läge och når en uppförsbacke kommer ju motorn kanske inte orka hålla hastigheten med gasläge y på femmans växel. Växlar man istället ned höjs varvtalet, vilket med samma vridmoment y ger mer effekt, och motorn orkar dra bilen upp för backen.
Saabjohan beskrev bra hur en högre motorbelastning ger en högre verkningsgrad. Men jag undrar om man inte kan komma till en punkt där en nedväxling lönar sig? T ex uppförslut, näst intill tomgångsvarv på femman och full gas kontra halvgas med 3:an och 1800 varv i samma uppförslut?
jag tycker inte det (men nu vart det lite för invecklat för mig i tekniska termer)
jag menar iaf:
jag kan gasa upp min Civic -91 med 90hk till 180kmh men det krävs mkt gasande för att uppnå denna hastighet, men väl uppe i farten så kan jag släppa gasen till mera än 50% o bibehålla farten.
När du accelererar bilen åtgår ett betydligt större vridmoment än för att bara hålla hastigheten. Men för alla motorer kommer man så småningom upp i en hastighet där motorns maximala kraft inte räcker till för att övervinna friktion, tyngdkraft och luftmotstånd. Menar du att dessa 180 km/h är den maximala hastighet du kommer upp i? Rent teoretiskt går det inte ihop att du skulle ligga på full gas tills maxhastigheten är nådd, för att sedan kunna släppa av hälften av gasen och hålla farten. Bilens maxhastighet är ju nämligen den hastighet där 100% av motorns effekt går åt att hålla bilens hastighet konstant. Kan du släppa av gasen 50% kan du ju om du trycker ned gasen mer öka hastigheten över dessa 180 km/h.
Exempel: Du kör i 180 km/h på full gas. För att göra detta krävs all effekt motorn kan uppbåda.
Effekt = vridmoment * varvtal
I 180 km/h har du ett varvtal r, vi kan säga 7500 rpm. Vi har även en effekt på 90 hk eftersom all kraft används. Motorn behöver inte nödvändigtvis gå på max vrid, beroende på hur kurvan ser ut. Däremot det vrid som ger mest effekt, sannolikt nära max vrid.
Om vi tittar på formeln, och sedan halverar vridmomentet, dvs stryper syreintaget till hälften, händer något intressant. Varvtalet är ju detsamma eftersom hastigheten och växeln är desamma som tidigare. Effekten blir då enkelt räknat hälften av vid full gas. Den effekten räcker ju omöjligen till för att hålla bilen vid maxhastighet, för detta krävs ju 100% av motorns effekt.
Detta är ett förenklat resonemang. Motorn har som sagt en högre verkningsgrad vid högre belastning, men inte på långa vägar tillräckligt mycket högre för att halv gas ska producera ett lika högt vridmoment som full gas.