Med tanke på hur svårt folk i gemen verkar ha att bedöma avstånd och placering genom backspeglarna tycker jag gott att de kan skrapa bakrutan även om de inte är tvungna enligt lag. Det räcker att titta ut på boendeparkeringen så ser man folk som sitter och stirrar rakt fram och antingen stannar och gör omtag fastän de kan backa en meter till eller som precis klarar bilen bakom när de styr med en hand på ratten och mobilen i den andra. Tur eller skicklighet?
Dessutom är åtminstone mina bakspeglar för små för snöskrapan, och är bakrutan isig och jävlig brukar även backspeglarna vara det. Då ser man ju inte bakåt på något sätt.
Och även om man inte ens behöver ha en bakruta och än mindre ha fri sikt genom den lär man ju åka på det om man kommer mot en bil när man backar i blindo. Fast då gör man väl bara som alla andra och drar fort som attan och lämnar en stackars bilägare med en fin buckla:rolleyes:
Tänk dig själv om din finbil får en jättebuckla pga att någon inte orkade skrapa rutan.
Snö och is måste du ta bort. Även tjock is på taket lossnar efter en stund när kupén blir tillräckligt varm för att smälta anliggningsytan mot plåten och det kan ställa till det rejält när den far mot en bil som kommer i 100 knyck. Både plåtskador och skador på rutor. Helt jämförbart med en otäckt lastbil som åker och sprätter singel på bilarna bakom.
Bra knep:
* Snöar det en decimeter på natten och bilen är täckt, ta bort snön direkt även om du inte ska använda bilen den dagen. Låter du det vara kanske den värms upp av solen och du får någon centimeter ispansar över taket och huven.
* Har du ett ispansar, kör någon mil, sedan stannar du och tar bort det. Nu bör nedersta millimetern ha tinat, och isen glider av ganska lätt med lite påputtning utan att skada lacken.
* Åk till GDS-hallen och smält isen med högtryckstvätten. För du tvättar väl bilen ofta på vintern?