schnauz skrev:
De flesta spridartillverkare flödestestar sina spridare med n-Heptan, minns inga exakta nuffror för viskositet men för att få fram motsvarande flöde för bensin brukar man lägga på cirka 3-4%.
Ingen som känner nån med en testrigg för spridare? Intressant detta!
Liten parentes angående förbrukning E85 kontra bensin:
Energiinnehållet i handelsbensin är cirka 32 MJ/l, medan E85 ligger på cirka 23 MJ/l. Bensin innehåller alltså cirka 40% mer energi.
Dock har E85 högre oktantal, vilket (bland annat) innebär att man kan köra med högre komp och/eller aggresivare tändning, vilket i slutändan innebär att en motor som optimeras för etanol istället för bensin kräver cirka 30% mer bränsle.
Fast att du behöver mer etanol än bensin beror ju av stökiometrin, alltså förhållandet mellan bränsle och luft som ger fullständig förbränning. Det är därför förbrukningen blir högre.
Jag får det dessutom till att vi behöver 56 volymprocent mer e85 än bensin (63 wt%), vilket ger oss 23*1,56/32 =~ 12% högre relativt energiinnehåll för e85.
Beräkningar:
1/AFR(e85) = 1/9,0 = ,1111 [kg e85 / kg luft]
1/AFR(bensin) = 1/14,7 = ,0680 [kg bensin / kg luft]
,1111/,0682 = 1,63 [förhållandet etanol/bensin per kg luft]
m'(E85) = m'(bensin)*1,63 m' = massflöde
m' = v'*rå v' = volymflöde, rå = densitet
v'(e85)*rå(e85) = 1,63*v'(bensin)*rå(bensin)
v'(e85) = 1,63*v'(bensin)*rå(bensin)/rå(e85)
sätt v'(bensin) = 1 och sätt in värden:
v'(e85) = 1,63*1*750/784 = 1,559 =~ 1,56