13 december 2010
Trådstartare
Hallå där
Har haft problem med min caddy 1.9TDI som gått ca 23000.
I början hade jag problem att den var riktigt svårstartad men gick om man hade tålamod att få igång den, när den väl var igång gick den hur bra som helst, och när motorn var varm var det inga bekymmer att starta den. När jag åkte till jobbet en dag hände det inget när ja tröck på gasen, kom bara vitmoln bakom bilen, körde in till vägkanten och lade i ettan och började om och det fungerade en stund till nästa 70 sträka, då blev det likadant. kom iaf in till jobbet, men den vägrade starta när jag skulle åka hem.
Har bytt glödrelä, glödstift, tempgivare samt bränslefilter. Nu kommer det ström till stiften som det ska och allt är frid och fröjd med den biten. förutom att den inte startade.....
Lämnade in bilen på verkstad och de konstaterade att Kamremen hade hoppat ett steg, eller blivit felmonterad av tidigare ägaren. De justerade kamremen och fick igång bilen, men gick väldigt dåligt.
De monterade ner toppen, bytte en ventil slipade in de andra 3, rengjorde spridare och planade toppen.
Nu är allt åter på plats men det går det inte få liv i bilen, den går igång någon sekund men sen dör igen.
Finns kompression, och de har tagit ur glödstiften och filmat så det kommer ett fint moln med diesel.
Jag påpekade till dem och frågade om det inte var startaspärren som spökade, men de hade kollat att den redan.
Bilmekanikerna kliar sig i huvudet som det är nu, även jag. någon som är diesel kung och kan säga var problemet kan ligga?
Eftersom det kommer ett fint moln som dom säger bör det väl inte vara pumpen?
De har dubbelkollat kamremmen och den står rätt.
är ju relativt ny ägare av bilen, kan man monterat "fel" dieselpump där drevet är annorlunda så timingen blir fel att dieseln kommer vid fel tillfälle?
bilen visar inga felkoder med datorn inkopplad