OK. Vi kör.
Alltings grund i en förbränningsmotor är det tryck som förbränningen utövar på kolven(-arna). Eller egentligen den positiva totalsumman av total tillgänglig tryckintegral. (positiv = dvs borträknat förluster i form av värme och friktion etc)
Detta tryck omvandlas till kraft som för vevaxeln runt i en cirkel. Om vi hoppar sådan elementärt som att kraft gånger härvarm är moment så kommer vi att landa här:
FORMEL FÖR SAMBAND MELLAN EFFEKT OCH VRIDMOMENT
I SI-enheter så ser formeln ut så här:
Effekt (Watt) = Vridmoment (Nm) x rotationshastighet (radianer / sekund)
Ett helt varv är 2 x PI radianer.
=>
P(W) = M (Nm) x n (rad/sekund)
Men eftersom vi vill räkna med Hästkrafter, Nm och rpm (varv per minut) så måste vi sätta in konverteringsfaktorerna.
Hästkraft kommer av att lyfta 75kg 1 meter på 1 sekund . Av detta och tyngdkraften så får man att 1 Hkr = 75 kg x 9.80665 m/s2 = 735.5W
Då kan vi göra om formeln
=>
P (Hkr) x 735.5 = M (Nm) x n(rpm) x 2 x PI / 60
=>
P (Hkr) = M (Nm) x n (rpm) x [ ( 2 x PI ) / ( 60 x 735.5) ]
=>
P (Hkr) = M (Nm) x n (rpm) / 7023.5
Det man kan se av resultatet är att så länge summan av [ M * n] ökar så kommer effekten att öka. Så mao får man ökande effekt så länge som varvtalet ökar mera än vad momentet minskar.
/Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI