2528
Sök

Saab 93 2,0t vs Saab 93 2,0T vs Saab 93 Aero!

196 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
#1
Jag undrar vad det är för skillnad på dessa bilar? årsmodell 2000-2002

Saab 93 2,0t = precis samma som 2,0T fast mindre laddtryck? stämmer detta

Saab 93 2,0T = 185 hk högre laddtryck än 2,0t

Saab 93 Aero = lite sportigare lite "trimmad" än 2,0T.


Vad skiljer dessa mer?

Om jag t.ex chippar en 93 2,0t blir det som en 2,0T.


Är lite fundersam

MVH Defuncta

Permanent Solutions to Common Problems!
http://www.hitman.us/main.html

2 337 Inlägg
14 december 2010
#2
Det som skiljer mellan 2.0t/T och Aero är turbon, på de svagare modellerna sitter ett Garrett-aggregat och Aeron har en Mitsubishiturbo. 150 och 185 hk är samma motor, det är programvara som skiljer (på de gamla motorerna (T5) saknade den svagare modellen magnetventil).

Här har du Maptuns tuningguide, där kan du kolla vad som görs med de olika motorerna och vad resultatet blir: http://www.maptun.se/tuningIndex.php?car=3

196 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
#3
Sarge skrev:
Det som skiljer mellan 2.0t/T och Aero är turbon, på de svagare modellerna sitter ett Garrett-aggregat och Aeron har en Mitsubishiturbo. 150 och 185 hk är samma motor, det är programvara som skiljer (på de gamla motorerna (T5) saknade den svagare modellen magnetventil).

Här har du Maptuns tuningguide, där kan du kolla vad som görs med de olika motorerna och vad resultatet blir: http://www.maptun.se/tuningIndex.php?car=3

Okay, så det finns inget annat som skiljer modellerna åt. Som t.ex. avgassystem, växellåda och koppling?

Om man är ute efter saab 93 vilken är värd att satsa på? Kommer förmodligen att chippa den senare. Menar att man får kanske en finare 2.0t än aero om man ser till samma pris.

Sen undrar jag om man kan använda öppen avlastningsventil till dessa bilar, älskar pys ljudet big_smile

Permanent Solutions to Common Problems!
http://www.hitman.us/main.html

183 Inlägg
14 december 2010
#4
aeron har väl.
Styvare chassi = Andra dämpare, fjädrar.
Bättre kopplingen, annan styrenhet, sen lite "lyxigare" oftast =P


196 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
#5
poont skrev:
aeron har väl.
Styvare chassi = Andra dämpare, fjädrar.
Bättre kopplingen, annan styrenhet, sen lite "lyxigare" oftast =P

Då håller aeron bättre om man ska köra chippat alltså?

Permanent Solutions to Common Problems!
http://www.hitman.us/main.html

183 Inlägg
14 december 2010
#6
defuncta skrev:
poont skrev:
aeron har väl.
Styvare chassi = Andra dämpare, fjädrar.
Bättre kopplingen, annan styrenhet, sen lite "lyxigare" oftast =P

Då håller aeron bättre om man ska köra chippat alltså?

jarå. smile


196 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
#7
poont skrev:
defuncta skrev:
poont skrev:
aeron har väl.
Styvare chassi = Andra dämpare, fjädrar.
Bättre kopplingen, annan styrenhet, sen lite "lyxigare" oftast =P

Då håller aeron bättre om man ska köra chippat alltså?

jarå. smile

Är det något man ska se upp för när man köper nämnda 93or, tänker mest på årsmodell 00-02. Som har gått mellan 11-15 tusen mil.

Och hur långt brukar de oftast gå innan de rasar ihop tongue


mvh Defuncta

Permanent Solutions to Common Problems!
http://www.hitman.us/main.html

183 Inlägg
14 december 2010
#8
defuncta skrev:
poont skrev:
defuncta skrev:

Då håller aeron bättre om man ska köra chippat alltså?

jarå. smile

Är det något man ska se upp för när man köper nämnda 93or, tänker mest på årsmodell 00-02. Som har gått mellan 11-15 tusen mil.

Och hur långt brukar de oftast gå innan de rasar ihop tongue


mvh Defuncta

kolla så stora servicen är gjort, tror den är vid 12k mil. Annars är väl det vanliga, slitagedelar, turbo osv, lacker!

Och de kan gå bra långt innan de rasar ihop =P har en kompis som köpte en 9-3 00 som gått 32k mil. rullar än smile


1 298 Inlägg
14 december 2010
#9
Det som skrivits hittills stämmer bra! Frågar du mig är en Aero (01-02) helt klart köpvärd då dessa har Viggen kjolpaket runt om och andra stolar bland annat. En Aero från -00 ser vid första anblick ut som en vanlig 9-3a med undantag för Aerovingen bak på luckan. In och kika på min! smile

Det du måste se upp för speciellt med dessa bilar är oilsludge. Se till att servicarna är utförda inom intervallet, och att vevhusventilationen är uppgraderad till senaste version. Har du inte tummen mitt i handen kan du lätt byta vevhusventilationen själv om du hittar ett fint exemplar där detta ej är åtgärdat. Huvudsaken är att bilen inte får dra för mycket olja vilken ju kan vara lite svårt att ta reda på vid en kort provkörning.

Lycka till!

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
14 december 2010
#10
alla 9-3 00-02 har samma koppling förutom viggen som har hårdare tryckplatta.

Aeron har annan turbo, avgasventiler, programvara, fjädrar, dämpare och viggen-paket förutom vinge och takantenn.
väghållningen bli bättre men långt ifrån bra om man säger så.
en chippad 2,0t och en chippade 2,0T får samma effekt resultat eftersom det är likadana motor med olika programvaror.

jag skulle köpa en 9-3 med t5 98-99 motor om man inte vill skruva smile
Senast redigerat av kwansa (14 december 2010)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

196 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
#11
kwansa skrev:
alla 9-3 00-02 har samma koppling förutom viggen som har hårdare tryckplatta.

Aeron har annan turbo, avgasventiler, programvara, fjädrar, dämpare och viggen-paket förutom vinge och takantenn.
väghållningen bli bättre men långt ifrån bra om man säger så.
en chippad 2,0t och en chippade 2,0T får samma effekt resultat eftersom det är likadana motor med olika programvaror.

jag skulle köpa en 9-3 med t5 98-99 motor om man inte vill skruva smile

Menar du att t5 är bättre? förstod inte riktigt... Om man jämför väghållningen på en aero mot en 2,0T är det stor skillnad i väghållning så man verkligen känner att aeron är bättre?

Är inne på att köpa en fin Saab 93 2,0t 2002 som gått 12000 mil, och sedan slänga in ett chip.

mvh Defuncta

Permanent Solutions to Common Problems!
http://www.hitman.us/main.html

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
14 december 2010
#12
poont skrev:
defuncta skrev:
poont skrev:

jarå. smile

Är det något man ska se upp för när man köper nämnda 93or, tänker mest på årsmodell 00-02. Som har gått mellan 11-15 tusen mil.

Och hur långt brukar de oftast gå innan de rasar ihop tongue


mvh Defuncta

kolla så stora servicen är gjort, tror den är vid 12k mil. Annars är väl det vanliga, slitagedelar, turbo osv, lacker!

Och de kan gå bra långt innan de rasar ihop =P har en kompis som köpte en 9-3 00 som gått 32k mil. rullar än smile

det har mkt att göra med service.Min 9000 1995 131hk har rullat 34,4 tusen mil o det funkar som en klocka!

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

81 Inlägg
14 december 2010
#13
en öppen avlastningsventil kan du sätta på en t5 motor, men inte på t7

TM racing

196 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
#14
Är vevhusventilationen nått man ska oroa sig för på dessa saabar?

Lästa lite om att de måste vara den senaste.

Permanent Solutions to Common Problems!
http://www.hitman.us/main.html

30 Inlägg
15 december 2010
#15
jag skulle rekomendera dej att köpa en saab med t5 (tronic 5 system) den har en mycket bättre motor! alla de nya sent 00-03 och alla 9-5 har nya systemet med t7 systemet och det är en helt annan motor som kallas eco motor den ha sämre kolvar och har problem med vevhusventilationen som har varit problem med dem. annars kan du köpa en t7 motor och sätta in allt från en t5 så får du en stabil motor men det är lite korkat när man kan köpa en bil som fungerar med en bra motor! smile och ett aero paket kan alla sätta på smile så bli inte sugen att köpa en saab 9-3 aero som är sjukt snygg som går isönder efter 11000mil smile det var det jag hade och säga smile hör av dej på ett pm om du har fler frågor om saab 9-3 eller saabar i övrigt!. min saab heter saab 9-3 se sport kom 1999 och hade 200 hk org (den bättre aeron) den har förstärkt WG-klocka och X-flow intercooler
Hoppas det hjälper lite          T5= röd tändkassett    T7= svart tändkassett
Mvh
H_J

196 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
#16
H_J skrev:
jag skulle rekomendera dej att köpa en saab med t5 (tronic 5 system) den har en mycket bättre motor! alla de nya sent 00-03 och alla 9-5 har nya systemet med t7 systemet och det är en helt annan motor som kallas eco motor den ha sämre kolvar och har problem med vevhusventilationen som har varit problem med dem. annars kan du köpa en t7 motor och sätta in allt från en t5 så får du en stabil motor men det är lite korkat när man kan köpa en bil som fungerar med en bra motor! smile och ett aero paket kan alla sätta på smile så bli inte sugen att köpa en saab 9-3 aero som är sjukt snygg som går isönder efter 11000mil smile det var det jag hade och säga smile hör av dej på ett pm om du har fler frågor om saab 9-3 eller saabar i övrigt!. min saab heter saab 9-3 se sport kom 1999 och hade 200 hk org (den bättre aeron) den har förstärkt WG-klocka och X-flow intercooler
Hoppas det hjälper lite          T5= röd tändkassett    T7= svart tändkassett
Mvh
H_J

De e ju bara de att jag vill inte ha en bil som gått för långt, helst under 13k. Då är de svårt att hitta t5 tycker jag. Du får gärna länka till någon annons. Tänkte lägga max 60000

Permanent Solutions to Common Problems!
http://www.hitman.us/main.html

30 Inlägg
15 december 2010
#17
det ska jag nog hitta var bor du hehe lite svårt att hitta en nära om jag inte vet var typ län ??

30 Inlägg
15 december 2010
#18
http://www.blocket.se/eslov/Saab_9_3_Se … 15&w=3

helt klart en vinnare i mitt öga dock är det en m1 men det ända som fattas är magnet ventil och en bättre ic men det l´kan man överväga när den har gått 3000 mil smile

196 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
#19
Halland och angränsande län funkar bra smile

Permanent Solutions to Common Problems!
http://www.hitman.us/main.html

30 Inlägg
15 december 2010
#20
om du har 47 k skulle jag köpt den jag länkade innan helt galet bra pris för en bil som har gått 3000 mil


Sök