volvo850power skrev:
Någon rekomenderade att lägga på vaxet med en Dubbelisolerad polermaskin (har en sån också) ska man det?
Jag lägger vax med dubbeltrissig oscillirerande maskin för att det går snabbare och är mycket smidigare, det är väl egentligen enda fördelen. Då med mjuka polerrondeller såklart. Men egentligen kan du lägga vax med din Flex 3401 också, eftersom den är oscillerande den med, kör på låga varvtal.
Ang. polerrondeller duger de billiga "noname" bra, visst märkesrondellerna är väl bättre men jag personligen tycker det inte känns värt att lägga ned så mycket pengar på rondeller, de är ju slitvaror som man ändå slänger efter ett tag.
Jag skulle som många andra redan påpekat köra på menzerna polermedel, isället för autosmart. Ring till bollnäs bilvård och fråga vilken modell av menzerna de rekommenderar (du ska ha grov/medium och avsluta med en fin rubbing, om man ska göra det enligt boken, sedan sprita bilen och sist lackskydd), de är verkligen trevliga att prata med och hjälper en gärna. Och glöm inte att volvos lacker är hårda så du behöver ganska hårda rondeller, t.ex. lila om du köper billiga. (eller lammull, optipad, men de avverkar väldigt hårt och då ska du göra på mildare polermedel, t.ex. menzerna powerfinish/superfinish/finalfinish - och då ska du helst köra med oscilillerande, men det är ju din Flex 3401)
Och när jag väl börjat skriva här nu så kan jag lika gärna fråga, vill du gärna ha vax eller kan du tänka dig 1-komp lackförsegling? De håller mycket bättre (klara avfettning mycket bättre), men är i regel svårare att lägga, men det brukar inte vara några problem.
Mvh,
Johan.