3503
Sök

Vilken biltillverkare var först med turbo `?

2 652 Inlägg
16 juli 2006
Trådstartare
Precis som rubriken lyder . satt o snacka med en polare om vilket bilmärke som var först med turbo i serietillverkade bilar .

var de bmws 2002 turbo ? eller kanske någon saab ?

SRT4 2,4T & 9000 2,3T
272 Inlägg
16 juli 2006
Jag tror det var saab.

/Gormanz

9 108 Inlägg
16 juli 2006
bmw var väl först med att sätta det i en bil, men saab var först med att få den att fungera som den skulle smile

2 652 Inlägg
16 juli 2006
Trådstartare
vad jag vet så gick 2002an som ett skott med sina 190hk 1973

Fotograf med bensin i blodet
85 Inlägg
16 juli 2006
http://en.wikipedia.org/wiki/Turbocharger

In 1977, Saab was the first manufacturer to put turbochargers in mass production cars.

2 652 Inlägg
16 juli 2006
Trådstartare
tack för länken ,, synd att man suger så på eng bara smile

Evolution
1 627 Inlägg
16 juli 2006
tror på saab

Fäll ner pungen och landa

2 652 Inlägg
16 juli 2006
Trådstartare
japp så var de

SSS -12
3 217 Inlägg
16 juli 2006
Rätt säker på att det var Saab... Med tanke på deras välutvecklade turbinteknik från luften samt den länken som glamDring skickade tongue

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

318 Inlägg
16 juli 2006
www.turbodriven.com/en/turbofacts/index.asp

``The Chevrolet Corvair Monza and the Oldsmobile Jetfire were the first turbo-powered passenger cars, and made their debut on the US market in 1962/63.´´

- vet inte om det stämmer över huvudtaget och dom nämner ingenting om saab alls..

12 086 Inlägg
16 juli 2006
OE skrev:
www.turbodriven.com/en/turbofacts/index.asp

``The Chevrolet Corvair Monza and the Oldsmobile Jetfire were the first turbo-powered passenger cars, and made their debut on the US market in 1962/63.´´

- vet inte om det stämmer över huvudtaget och dom nämner ingenting om saab alls..

Jänkarna har väl glömt bort de lilla landet i Norden

173 Inlägg
16 juli 2006
http://hem.bredband.net/b132378/turbo.pdf

Riktigt underhållande läsning!

En bit ner i länken kan ni läsa ALLT om turbon och en massa annat om motorer.

Amerikanarna var först med turbon, sen tyskarna och sist svenskarna. Dock var svenskarna först med turbon i stor utsträckning. Saab uppfann faktisk wastegaten vilket gjorde det möjligt att använda turbon i vanliga bilar!

mvh / Fredric

Moderator+
1 081 Inlägg
16 juli 2006
Som sagt, jänkarna var först med turbo. Saab var dock först med att kunna kontrollera laddtrycket på ett vettigt sätt (d.v.s med en wastegate).

Mvh

Edit: ostsåsen var snabbare smile
Senast redigerat av Redbull (16 juli 2006)

Vem jag?

DFFL
9 020 Inlägg
16 juli 2006
The first production turbocharged automobile engines came from General Motors. The A-body Oldsmobile Cutlass Jetfire and Chevrolet Corvair Monza Spyder were both fitted with turbochargers in 1962.

hittade jag på wikipedia-länken.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

8 156 Inlägg
17 juli 2006
Som sagt. Innan Saab uppfann wastegaten så var inte turbomotorerna speciellt hållbara...
Man kanske ska tillägga att amerikanarna "bara" var först med turbon till bilar. Man använde ju turbos på flygplan redan innan andra världskriget.

1896
Rudolf Diesel introduces his design for the mechanical supercharger.   

1905
The Swiss engineer Dr Alfred J Buchi is granted the first patent for a practical turbocharger - a supercharger driven by exhaust gases.   

1915
As chief Engineer of Sulzer Brothers research department, Dr Buchi proposes the first prototype of a turbocharged diesel engine - but it wasn't efficient enough to maintain an adequate boost pressure.   

1914-18
A limited number of turbocharger find their way onto world War 1 aircraft engines.

Källa: http://www.autojapspares.co.uk/Homepage … istory.htm

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Fotograf med bensin i blodet
85 Inlägg
17 juli 2006
FireTraXX skrev:
The first production turbocharged automobile engines came from General Motors. The A-body Oldsmobile Cutlass Jetfire and Chevrolet Corvair Monza Spyder were both fitted with turbochargers in 1962.

hittade jag på wikipedia-länken.

Jo men de bilarna var inte direkt serietillverkade?..

318 Inlägg
17 juli 2006
Ett kort tag stod det på min sida  smile, men efter stora problem så försvann dom turboladdade motorerna...

Sök