2969
Sök

Köpråd toyota supra tt/singel

mk4_andreas
20 december 2010
Trådstartare
#1
tjennare!
går i tankar att köpa mig en toyota supra mkiv nu till våren. det enda kravet jag har är att den ska vara manuell å gärna lite små saftiga kjolar resten gör jag själv senare. men vad ska jag välja? tt elr singel turbo? vad är bäst? för och nackdelar? hur mycket kan supran kostar i försäkring på mig (20 år när bilen är inhandlad) ursäktar den taskiga stavningen det är inte min starka sida:P mvh andreas

Jlmmy
20 december 2010
Trådstartare
#2
Tjena smile

Får du tag i en singel till ett bra pris så tveka inte, framför allt ljudet och annat!
Ungefär 800kr i månanden betalar ja, hel försäkring såklart wink "19år"

Men kan ju såklart variera från bolag då dvs...

Förövrigt tror du blir nöjd oavsätt, hittar du en fin tt supra så kan du ju bygga om till singel senare om inte annat wink

Lycka till smile

54 Inlägg
20 december 2010
#3
Hade jag varit dig hade jag köpt en hyffsat orginal supra och kört med ett tag, därefter satsat på ett fullt BPU kit, därefter skulle jag tagit en funderare på om man ska singelkonvertera. Vad jag menar är lär dig först hantera bilen och ta ett steg itaget. Att singelkonvertera är ett stort steg både ekonomisk och effektmässigt

// HA DE!


mk4_andreas
20 december 2010
Trådstartare
#4
Jlmmy skrev:
Tjena smile

Får du tag i en singel till ett bra pris så tveka inte, framför allt ljudet och annat!
Ungefär 800kr i månanden betalar ja, hel försäkring såklart wink "19år"

Men kan ju såklart variera från bolag då dvs...

Förövrigt tror du blir nöjd oavsätt, hittar du en fin tt supra så kan du ju bygga om till singel senare om inte annat wink

Lycka till smile

tackar fösvaren:D asså e dom inte dyrare:O trode fan att dom låf runt 2000kr i månaden minst:P men ack så fel man kan ha smile  a det e det jag har tänkt med att köoa en tt å bygga singel själv:) mycket för att det e roligt att greja men mest så att man vet att det blir riktigt gjort:)

mk4_andreas
20 december 2010
Trådstartare
#5
zala skrev:
Hade jag varit dig hade jag köpt en hyffsat orginal supra och kört med ett tag, därefter satsat på ett fullt BPU kit, därefter skulle jag tagit en funderare på om man ska singelkonvertera. Vad jag menar är lär dig först hantera bilen och ta ett steg itaget. Att singelkonvertera är ett stort steg både ekonomisk och effektmässigt

// HA DE!

a så hade man kunnna göra men det blir så satans dyrt XD men du har ju rätt i det du säger att man lär sig bilen:P det blir ju ett stort steg från knappt 200hk till kanske 700hk:)

560 Inlägg
21 december 2010
#6
Sibngelturbo är generellt sett enklare och billigare, men har du dubbla snurror så är ju tanken att den lilla turbon ska jobba på lägre varvtal, tills den större tar över på högre varv. Grejen är ju att ge ett så jämnt vridmoment som möjligt. De avgör du själv vilket som känns bäst, själv gillar jag Singel eftersom man då känner när turbon kommer smile

mk4_andreas
21 december 2010
Trådstartare
#7
Wilsgaard skrev:
Sibngelturbo är generellt sett enklare och billigare, men har du dubbla snurror så är ju tanken att den lilla turbon ska jobba på lägre varvtal, tills den större tar över på högre varv. Grejen är ju att ge ett så jämnt vridmoment som möjligt. De avgör du själv vilket som känns bäst, själv gillar jag Singel eftersom man då känner när turbon kommer smile

a så långt e jag med iaf:P men då e ju singel roligare:) det ska ju suga till när laddet kommer:D
nån som kan förklara skillnaden på jap-spec, euro-spek och uk-spec? vet en del t.ex. att uk-specen har ligger på 330hk å inte 280 som jap-specen å attt det är olje kyld diff i uk-specken etc. men allt vet jag ju inte:P

54 Inlägg
21 december 2010
#8
Euro-specen har ju bl.a. Större bromsar, större turbos, andra kammar, oljekyld bakaxel mm...dessutom är dom ju vänsterstyrda.

Angående singelturbo "suget" så går det ju även att TTC koppla en twinturbo för att få en liknande karaktär.
Senast redigerat av zala (21 december 2010)


mk4_andreas
21 december 2010
Trådstartare
#9
zala skrev:
Euro-specen har ju bl.a. Större bromsar, större turbos, andra kammar, oljekyld bakaxel mm...dessutom är dom ju vänsterstyrda.

så med andra ord borde jag leta efter en euro-spec:)?

54 Inlägg
21 december 2010
#10
Du får vara beredd att lägga ut en större summa pengar för en eurospec, om det är värt det kan bara du avgöra smile


mk4_andreas
21 december 2010
Trådstartare
#11
zala skrev:
Du får vara beredd att lägga ut en större summa pengar för en eurospec, om det är värt det kan bara du avgöra smile

a att dom e bra mycket dyrare vet jag:) men ja har nog inte pengar till detXD vet inte riktigt vad ja har råd med men men får la se vart det barkar hem:) men en uk-spec e la bättre en än jap-spec?

560 Inlägg
21 december 2010
#12
Här har du en bra sida med en del info du kan behöva smile

http://mkiv.supras.org.nz/specs.htm

mk4_andreas
21 december 2010
Trådstartare
#13
Wilsgaard skrev:
Här har du en bra sida med en del info du kan behöva smile

http://mkiv.supras.org.nz/specs.htm

tackar:) där fanns det en hel del intressant att läsa om:)

560 Inlägg
21 december 2010
#14
mk4_andreas skrev:
Wilsgaard skrev:
Här har du en bra sida med en del info du kan behöva smile

http://mkiv.supras.org.nz/specs.htm

tackar:) där fanns det en hel del intressant att läsa om:)

Så lite så! Himla bra sida om man är nyfiken på skillnaden smile

Hoppas du hittar vad du söker, Mvh

7 120 Inlägg
21 december 2010
#15
UK-Spec = Euro-spec fast högerstyrd, de har alltså de större bromsarna, turbos osv som folk redan sagt.

mk4_andreas
21 december 2010
Trådstartare
#16
Wilsgaard skrev:
mk4_andreas skrev:
Wilsgaard skrev:
Här har du en bra sida med en del info du kan behöva smile

http://mkiv.supras.org.nz/specs.htm

tackar:) där fanns det en hel del intressant att läsa om:)

Så lite så! Himla bra sida om man är nyfiken på skillnaden smile

Hoppas du hittar vad du söker, Mvh

jodu väldigt bra sida:) det e ju rätt stor skillnad på dom ju:) men turbon e ju störe på jap-spec:P

mk4_andreas
21 december 2010
Trådstartare
#17
Aerodynamik skrev:
UK-Spec = Euro-spec fast högerstyrd, de har alltså de större bromsarna, turbos osv som folk redan sagt.

tack:) nu börjar ja få bra peil på allt det här:)

560 Inlägg
21 december 2010
#18
mk4_andreas skrev:
Wilsgaard skrev:
mk4_andreas skrev:

tackar:) där fanns det en hel del intressant att läsa om:)

Så lite så! Himla bra sida om man är nyfiken på skillnaden smile

Hoppas du hittar vad du söker, Mvh

jodu väldigt bra sida:) det e ju rätt stor skillnad på dom ju:) men turbon e ju störe på jap-spec:P

Japp! smile Mer skilnader än likheter nästan tongue Precis, köp jap-spec wink

mk4_andreas
21 december 2010
Trådstartare
#19
Wilsgaard skrev:
mk4_andreas skrev:
Wilsgaard skrev:

Så lite så! Himla bra sida om man är nyfiken på skillnaden smile

Hoppas du hittar vad du söker, Mvh

jodu väldigt bra sida:) det e ju rätt stor skillnad på dom ju:) men turbon e ju störe på jap-spec:P

Japp! smile Mer skilnader än likheter nästan tongue Precis, köp jap-spec wink

haha a faktisgt:) men det måste ju vara bättre med oljekyld diff? åch uk-specen har störe brommsar så slipper man ju tänka på att bytta dom om man får nått litet ryck nån vinter å får för sig att kräma på lite mer effekt:P

198 Inlägg
22 december 2010
#20
zala skrev:
Euro-specen har ju bl.a. Större bromsar, större turbos, andra kammar, oljekyld bakaxel mm...dessutom är dom ju vänsterstyrda.

Angående singelturbo "suget" så går det ju även att TTC koppla en twinturbo för att få en liknande karaktär.

Tror inte euro har större turbos än japan?!, kanske tvärtom...
Den stora skillnaden på turbosarna är att japan har keramik impellers så just för detta kan man inte ladda mer än euron pga att dom då spricker osv...
Med japan ligger gränsen på ca 1.2bar medans euron ligger på ca 1,5bar i max tryck.

Allt beror på vad du tänkt att använda bilen till, är du ute efter körbarheten och bankörning så är TT att föredra men e tanken att köra mycket stripp så kan singel va ett bättre val.

En full BPU supra kan du nog kräma ur ca 400-450hk å de räcker låångt kan ja lova + att du kan använda bilen till allt medans en singel blir mycke mer svårkörd pga bla ketchup effekten, slutar ofta i rykande bakdäck.

Lycka till med en underbar bil!


Sök