3470
Sök

EPA - Navara D22 1998 med mystiskt fel

1 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
Hej!

Håller på att tappa det helt och hållet, så jag gör ett försök att lösa min situation med hjälp av lite gruppkompetens smile

Min dotter har en Nissan Navara D22 1998 som hon har kört i ett år. Den är inte ombyggd och reggad av oss, utan köpt från tidigare ägare som EPA. Bilen har fungerat kanonbra i ett år, men för en månad sedan så händer någonting märkligt. Hon startar bilen på morgonen och laddlampan lyser, så även varningslampan för vatten i bränslefiltret. Bilen går ca 30 sekunder och sedan dör motorn. Jag bogserar hem den och börjar kolla det vanliga.

Laddar upp batterierna för att säkerställa att allt är fräscht, kollar även batterierna med en mätare för att se att batterierna är ok. Byter bränslefilter och kollar över alla slangar. Allt ser 100% ok ut.

Startar bilen igen, laddlampan och varningen för vatten i filtret lyser fortfarande. Bilen går i 30 sekunder och dör sedan. Jag testar att mäta utspänningen från generatorn under drift, och den ger 11 volt. Så jag beställer och monterar en ny generator, men tyvärr med samma resultat som tidigare och felen kvarstår.

Så nu har jag två problem att brottas med, hänger det ihop eller är det två separata fel?

En gammal diesel ska ju tuffa på så länge det finns bränsle i tanken, så det borde ju inte påverkas av om/hur generatorn laddar. Vad skulle kunna ligga bakom att den självdör efter 30 sekunder?

Att den nya generatorn ger precis samma laddspänning (11 volt) som den gamla som är utbytt pekar för mig på att det är någonting annat som spökar. Vad skulle det kunna vara som ger dessa symptom?

Tar tacksamt emot tips, idéer eller rena fantasier i det här läget smile

// Robban

Sök