3658
Sök

Radiator-fläkt står still?

210 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
#1
Bytt radiator på bilen efter mycket svordomar och svåråtkomliga ledningar. Den är igångkörd och fungerar, inga läckor konstaterade. Bilen låter nöjd och glad.

Men vid radiatorbytet skulle även fläkten på den gamla demonteras, och man skulle enligt förar-handboken motorn bli varm (radiatorfläkten skulle starta två gånger). Har vaga minnen av att jag hört fläktmotorn tidigare gå igång, men nu gick den inte igång alls och ändå stod bilen igång bra länge.

Har kontrollerat att kontakten sitter i ordentligt. *Tror* jag hittat alla nödvändiga säkringar...

Kan det vara att fläktmotorn har kastat in handduken?

Man kunde testa den genom att koppla bilbatteriet direkt till kontakten (lät lite väl experimentellt....).

Har jag väntat för kort tid på att den ska gå igång? Det vällde ut varmluft i bilen och kylaren var hyfsat varm. Åkte även en provtur på några kilometer för säkerhetsskull.

Så här ser det ut i min manual.  Är två "switchar" som verkar påverka, ett relä i motorrummet. Inte kollat säkringarna i kupén än. Kan jag ha missat nått?

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-5657a89ed00e3d6e3b8710dc4f840a3f.jpg

OBS, har ingen AC i bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-a38a3a06625faffcb339219264bd7100.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-a13712398eaa220af4b059c55297d2b6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-b67500176329c9c0bd93219d2ab3581c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-6e6e5f5afcb732059231d670573ddd47.jpg
Senast redigerat av skreech3 (för 5 timmar sedan)

3 187 Inlägg
för 4 timmar sedan
#2
Jag har inte hört kylarfläkten på någon av mina bilar på flera månader.
Inte så här års.
Kupevärmen kyler bra nog.

Börjar kylvätsketemperaturen bli hög enl visaren och ingen fläkt går, är det dags för felsökning på allvar.
Senast redigerat av Mossan1 (för 4 timmar sedan)

210 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
#3
Mossan1 skrev:
Jag har inte hört kylarfläkten på någon av mina bilar på flera månader.
Inte så här års.
Kupevärmen kyler bra nog.

Börjar kylvätsketemperaturen bli hög enl visaren och ingen fläkt går, är det dags för felsökning på allvar.

Bättre ha lite is i magen tills den tropiska hettan tågar in alltså?


Liksom, vad har den för funktion egentligen? Tänkte att den borde starta om jag drar på vredet inne i bilen för fullt på kyla eller värme, men det kanske inte är så enkelt?
Senast redigerat av skreech3 (för 4 timmar sedan)

2 392 Inlägg
för 3 timmar sedan
#4
Mossan1 skrev:
Jag har inte hört kylarfläkten på någon av mina bilar på flera månader.
Inte så här års.

Nej, man lär köra bra jävla hårt för att fläkten ska hoppa igång nu tongue
Det är knappt så min startar ens på högsommaren, går väl någon enstaka minut om man gasat lite lagom extra och stannar direkt. Likaså kan den hoppa igång ibland om man står på tomgång väldigt länge(10+ minuter med redan varm motor).

Skulle den starta mer ofta skulle jag anta att något inte står riktigt rätt till med kylningen smile


Forummoderator
17 994 Inlägg
för 3 timmar sedan
#5
Har jag kört på motorväg (120 km/h skyltad fart) och lite moms på den hastigheten och sedan svängt in för att tanka tjuter fläkten som ett jetplan en stund. Annars är den tyst. Även den gångna sommaren, fick bilen i mitten på juni.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

210 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#6
Hybrid_ skrev:
Har jag kört på motorväg (120 km/h skyltad fart) och lite moms på den hastigheten och sedan svängt in för att tanka tjuter fläkten som ett jetplan en stund. Annars är den tyst. Även den gångna sommaren, fick bilen i mitten på juni.

Är det en ny bil du kör?

Kanske inte är nån så stor skillnad på bilar med kylsystemet, IDK. 

Rent spontant förstår jag inte vad fläkten ska göra egentligen. Den borde ju inte tillföra nån enorm kyleffekt på kylaren eller ska det föra bort en massa överskottsvärme?

Var ut och gluttade på bilen igen, kontaktj*veln till fläkten sitter ju fastskruvad i fläkten, så måste i så fall skruva bort den och böka ut om jag ska komma åt och testa utan att riskera orsaka kortslutning till batteriet. Så det får väl vänta tills bilen börjar bete sig som ett drygskåp.

Provade reläet som jag *tror* är till den automatiska fönsterhissen (relay power window) och bytte med motsvarande, så om jag testat rätt så lär det inte vara nått fel på den.

Ska man kolla eller byta givarna så lär det måst till å montera bort massa slangar och jävelskap för att ens komma åt med nått verktyg... skulle aldrig ha tålamod i en bilverkstad

Forummoderator
17 994 Inlägg
för 3 timmar sedan
#7
Jo, bilen är helt ny. årsmodell 2024. Vad har du själv för bil? Årsmodell? Du skriver ingen AC? Den saknar alltså AC?

Om tempmätare inte börjar klättra mot rött så är det ju inget fel.
Senast redigerat av Hybrid_ (för 3 timmar sedan)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

210 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#8
Hybrid_ skrev:
Jo, bilen är helt ny. årsmodell 2024. Vad har du själv för bil? Årsmodell? Du skriver ingen AC? Den saknar alltså AC?

Om tempmätare inte börjar klättra mot rött så är det ju inget fel.

Har en Honda Accord från 1992. Förra ägaren var lite rädd för kalluft så någon AC monterades aldrig in. Har tänkt tanken att eftermontera men insett att jag har varken ork eller pengar, och ingreppet blir lite för stort i bilen. Har dock taklucka i nödfall...


Sök