Okej tack, Då är det bara min sista fråga kvar då. Jag har ju diskanter i panelen just nu som jag ska byta ut till 4" högtalare. Kommer jag behöva byta kabel eller den som diskanterna just nu är kopplad till klarar 4" högtalare med?
Okej tack, Då är det bara min sista fråga kvar då. Jag har ju diskanter i panelen just nu som jag ska byta ut till 4" högtalare. Kommer jag behöva byta kabel eller den som diskanterna just nu är kopplad till klarar 4" högtalare med?
Men sätt inga koaxialer i dörrarna, eller ja rättare sagt högtalarna i dörrarna ska inte spela fullregister. Kör på midbasar eller om du har låg budget så funkar koaxialer, men då lär du se till så du har ett lågpassfilter till dom, annars blir det rörigt ljud.
Dem borde ju gå då?Har kabelfilter 6 dB lågpass och 12 dB högpass.
Nu tror jag du missförstått mig, det filter som följer med där kommer INTE fungera så som jag menar! Vist kommer det dela av signalen till midbasen men på tok för högt, du ska ha ett 12dB filter kring 150Hz, det som är med där delar säkerligen kring 1500-3000Hz.
Trodde kitsystem skulle vara krångligare?http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=159 ser ju bra ut. Det till vänster på bilden är alltså delningsfiltret?Kopplar man då basen till woofer diskanterna till tweeter och stereon till input? Var ska jag sätta detta någonstans då? Det ska ju inte ligga nära bilens egna kabelstammar.
de brukar inte vara nåt problem att lägga de nära bilens kabelstam. de KAN ge störningar men den risken e väldigt liten.. så de e bara klämma in filtret unter panelen där de får plats.
Nackdelen dock med att vanligt kitsystem är att du får ljudet nedifrån dörrarna, låter betydligt trevligare med koaxialer uppe på brädan och sen midbasar i dörrarna, typ så som du hade tänkt först. Finns ju även 3-vägs kit, alltså med 6,5" midbas för dörren, 4" mellanregister och diskant för brädan.
Ett exempel är DLS X-SC63, liknande inkoppling som med ett 2-vägs kit men du får trevligare ljud.
Senast redigerat av ChriZtoffer (27 december 2010)
Nackdelen dock med att vanligt kitsystem är att du får ljudet nedifrån dörrarna, låter betydligt trevligare med koaxialer uppe på brädan och sen midbasar i dörrarna, typ så som du hade tänkt först. Finns ju även 3-vägs kit, alltså med 6,5" midbas för dörren, 4" mellanregister och diskant för brädan.
fast de sitter ju diskanter orginal på brädan i passaten.. vanliga 1" bara de att dom har stort yttermått.
sen e de ju så att de är en vardagsbil, inget SQ bygge
å har man inte hållit på me ljud förut å vill ha ett hyffsat billigt framsystm som låter vettigt så är ett 2 vägsystem att föredra,
de kiten du länka till e iofs vettigt i pris, dock har ja inte hört de.
SPL kitet har ja ju själv i ena bilen å de låter riktigt bra me tanke på va de kostar.