steifan skrev:
Om du hittar någon väldigt "billig" 1,6D så kan det vara dags för partikelfilterbyte..
(runt 12000mil)
Edit: Iofs inte så där ruskigt dyrt som på andra bilmärken.
Är väl ändå runt 16lax?
Skit i flexifuelbilen, det är det värsta som någonsin skapats inom bilbranchen. handla en diesel, du kommer aldrig ångra dig.
Flexifuel, service var 1000 mil, drar ohyggligt mycket om du tankar etanol.. 1,1-1,5 lit/milen. Dåligt tryck i motorn, om du inte kör på etanol förstås.
Sen, främst av allt... en flexifuel (motorn som sitter i både ford och volvo) 1,8f eller 2,0f, funkar bajsdåligt i vinter kyla. tankas den tanken full av etanol så har den startproblem i kylor under 10 minus, vid 15 minus startar bilen EJ om motorvärmaren ej används.. och så det mest fantastiska.. vid temperaturer kallare än 25 minusgrader startar bilen inte alls ÄVEN om du använt MV. Detta är testat av mig själv samt ett gäng tyskar från ett mycket välkänt däckmärke.
Detta ser man inte i miljönissarnas kampanjer.. bilfan funkar ej i vanlig svensk vinter.
(obs, gäller självfallet endast om du tankar endast etanol, men vafan, är de inte de man ska köra på när man har en miljöbil?)
Nä, satsa på diesel, 1,6-2,0 kanon, dock dyr service vid 12000 mil. D5an har underhållsfritt dieselpartikelfilter, dvs billigare servicekostnad vid den intervallen, samt att motorn är 1000000000000x trevligare att köra.
Usch för flexifuel... ;(