2769
Sök

Går bara på 2-3 cyl. hjälp!

18 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
#1
Nu är det så att jag har nyligen fått en Mitsubishi Lancer som har börjat jävlas med mig. En dag då det var riktigt kallt ute for jag ut och startade bilen och efter ett par vridningar på nyckeln samt lite gaspådrag så gick an igång.

Bilen blev i riktigt dåligt skick under en natt, på tomgång går den på 3 cylindrar tror ja om inte 2 men när jag gasar upp den på 2 500 varv så kommer alla in och arbetar. Hela bilen skakade nå hemskt mycket vid 1 500-2 000 varv under drift och klarar knappt en uppförsbacke om jag inte kör på 3 000 varv 2:ans växel. bensinförbrukningen har också ökat.

Vad jag gjort:
Bytt tändstift, Rotor, Fördelarlock samt mina tändkablar till ett par andra som fortfarande dög (3-5 kOhm).
satt tändkablarna i rätt ordning (1-3-4-2) och hällt i en massa rengöringsmedel i tanken.

efter allt detta har det blivit lite bättre med bilen, på tomgången är den "finare" men fortfarande på 2-3 cyl. fast dom kommer in tidigare Nu: (2 000 varv) alla arbetar, förut: (2 500 varv) alla arbetar och då menar jag ju självklart att dom kommer igång, nummer 3 och 4 efter varandra, den ena tidigare än den andra men just vid dem varverna är alla och arbetar. detta orsakar högre varv på bilen under drift annars orkar den inte vilket leder till hög bensinförbrukning.

Vad kan jag mer göra, har fått tips om att det kan vara sot i motorn vilket orsakar att dem "skärvat" sig men jag har lagt i ett par deciliter och ska nu vänta på att bensintanken ska tömmas, men jag tror det är ngt annat för jag har försökt i 2 veckor nu med rengöringsskiten och vet inte hur mkt mer man vågar he i.

har verkligen fastnat nu och får inte nå fler tips på vad det kan vara från nära och kära.

MODELLINFO                                                             TYPINFO

Fabrikat:    MITSUBISHI                                           Kaross:     C6*A
Modell:    LANCER (IV)                                           Motor:    4G15
Typ:            1.5 8V                                                     kW:    62
Årsmodell: 1990

Hjälp!
Senast redigerat av Klick_Swe (2 januari 2011)

35 Inlägg
2 januari 2011
#2
jag skulle gissa på att det är knas i fördelaren.  inte helt ovanligt på mitsu. Iaf inte om det är en med inbyggt tändslutsteg

18 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
#3
yntma skrev:
jag skulle gissa på att det är knas i fördelaren.  inte helt ovanligt på mitsu. Iaf inte om det är en med inbyggt tändslutsteg

Hmm, ja alltså, jag gick och köpte startgas idag och på tomgång ändrades varven när jag sprayade vid insuget, och när jag trycker neråt på "insugsslangen" till en av de cyl som jävlas så ökar motorvarven men när jag drar uppåt/mot mig så minskar dom och motorn skakar. tror den släpper in luft. vad göra och kan det vara det som är felet på allt detta? eller är det mer/ngt annat?

Tack för svar och hoppas du kan hjälpa mig mer.

18 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
#4
yntma skrev:
jag skulle gissa på att det är knas i fördelaren.  inte helt ovanligt på mitsu. Iaf inte om det är en med inbyggt tändslutsteg

hej igen, hur vet jag om det är inbyggt tändslusteg?

583 Inlägg
3 januari 2011
#5
Jag skulle nog säga att ta en sak i taget för att hitta felkällan.

Ifall du säger den går på 2-3 cylindrar på tomgång.

Testa att jorda alla tändstift mot karossen, och ve en vän att vrida på nyckeln så du ser det kommer gnista. Kommer det ingen gnista vet du att det är tändningen det är fel på och då antagligen inte bränsletillförseln.

Då får du kolla fördelaren osv, och försöka mäta dig fram vad det är som gör att de cylindrarna inte får nån tändning smile.

Ifall alla cylindrar tänder som de ska (och antar de tänder i rätt tidpunkt), då kan du ha något fel på brännsletillförseln.

osv osv..

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

463 Inlägg
3 januari 2011
#6
Jag hade liknande fenomen på min Renault. Då var det att en ställskruv för ventilspel hade lossat, den var så lös att den lika gärna kunde vara helt borta. En justering av ventilspel så gick den som den skulle sen.. (Kan vara bra att kolla iaf.. Går väl ganska snabbt att ha loss ventilkåpan på de också?)

35 Inlägg
3 januari 2011
#7
ajonasson skrev:
Jag skulle nog säga att ta en sak i taget för att hitta felkällan.

Ifall du säger den går på 2-3 cylindrar på tomgång.

Testa att jorda alla tändstift mot karossen, och ve en vän att vrida på nyckeln så du ser det kommer gnista. Kommer det ingen gnista vet du att det är tändningen det är fel på och då antagligen inte bränsletillförseln.

Då får du kolla fördelaren osv, och försöka mäta dig fram vad det är som gör att de cylindrarna inte får nån tändning smile.

Ifall alla cylindrar tänder som de ska (och antar de tänder i rätt tidpunkt), då kan du ha något fel på brännsletillförseln.

osv osv..

Mvh
Anders

ja helt rätt kolla att du har gnista på alla stift. och sedan är det hydraliska lyftare på din bil som om det ska ha blivit fel på ventil spelet borde det ticka som fan.

463 Inlägg
3 januari 2011
#9
yntma skrev:
och sedan är det hydraliska lyftare på din bil som om det ska ha blivit fel på ventil spelet borde det ticka som fan.

Då kan du helt och hållet bortse från min förra kommentar.. Med hydrauliska lyftare borde det inte kunna bli så stort glapp.

Nattarbetare
137 Inlägg
3 januari 2011
#10
"Hmm, ja alltså, jag gick och köpte startgas idag och på tomgång ändrades varven när jag sprayade vid insuget, och när jag trycker neråt på "insugsslangen" till en av de cyl som jävlas så ökar motorvarven men när jag drar uppåt/mot mig så minskar dom och motorn skakar. tror den släpper in luft. vad göra och kan det vara det som är felet på allt detta? eller är det mer/ngt annat?

Tack för svar och hoppas du kan hjälpa mig mer."



Fixade en golf för ett tag sen, en vacumslang hade gått sönder närmast cyl nr4 då gick den bara på 3 burkar, som du skrev innan det är förmodligen tjuvluft smile


18 Inlägg
4 januari 2011
Trådstartare
#11
Volvo_Peppe skrev:
"Hmm, ja alltså, jag gick och köpte startgas idag och på tomgång ändrades varven när jag sprayade vid insuget, och när jag trycker neråt på "insugsslangen" till en av de cyl som jävlas så ökar motorvarven men när jag drar uppåt/mot mig så minskar dom och motorn skakar. tror den släpper in luft. vad göra och kan det vara det som är felet på allt detta? eller är det mer/ngt annat?

Tack för svar och hoppas du kan hjälpa mig mer."



Fixade en golf för ett tag sen, en vacumslang hade gått sönder närmast cyl nr4 då gick den bara på 3 burkar, som du skrev innan det är förmodligen tjuvluft smile

Tack så hemskt mkt för alla tips och svar! uppskattas verkligen! ska kolla allt imorn big_smile

18 Inlägg
4 januari 2011
Trådstartare
#12
yntma skrev:
ajonasson skrev:
Jag skulle nog säga att ta en sak i taget för att hitta felkällan.

Ifall du säger den går på 2-3 cylindrar på tomgång.

Testa att jorda alla tändstift mot karossen, och ve en vän att vrida på nyckeln så du ser det kommer gnista. Kommer det ingen gnista vet du att det är tändningen det är fel på och då antagligen inte bränsletillförseln.

Då får du kolla fördelaren osv, och försöka mäta dig fram vad det är som gör att de cylindrarna inte får nån tändning smile.

Ifall alla cylindrar tänder som de ska (och antar de tänder i rätt tidpunkt), då kan du ha något fel på brännsletillförseln.

osv osv..

Mvh
Anders

ja helt rätt kolla att du har gnista på alla stift. och sedan är det hydraliska lyftare på din bil som om det ska ha blivit fel på ventil spelet borde det ticka som fan.

jag helt rätt så tickar det som satan!
Tack så hemskt mkt för alla tips och svar! uppskattas verkligen! ska kolla allt imorn big_smile

583 Inlägg
4 januari 2011
#13
yntma skrev:
ajonasson skrev:
Jag skulle nog säga att ta en sak i taget för att hitta felkällan.

Ifall du säger den går på 2-3 cylindrar på tomgång.

Testa att jorda alla tändstift mot karossen, och ve en vän att vrida på nyckeln så du ser det kommer gnista. Kommer det ingen gnista vet du att det är tändningen det är fel på och då antagligen inte bränsletillförseln.

Då får du kolla fördelaren osv, och försöka mäta dig fram vad det är som gör att de cylindrarna inte får nån tändning smile.

Ifall alla cylindrar tänder som de ska (och antar de tänder i rätt tidpunkt), då kan du ha något fel på brännsletillförseln.

osv osv..

Mvh
Anders

ja helt rätt kolla att du har gnista på alla stift. och sedan är det hydraliska lyftare på din bil som om det ska ha blivit fel på ventil spelet borde det ticka som fan.

Jao man bör felsöka i rätt ordning. Lättaste först. Ifall det är fel på lyftarna borde den ticka ja, men nu så tänder inte en eller fler cylindrar.

Man bör dock felsöka först tändning & brännsletillförsel villket är väldigt lätt.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

18 Inlägg
4 januari 2011
Trådstartare
#14
ajonasson skrev:
Jag skulle nog säga att ta en sak i taget för att hitta felkällan.

Ifall du säger den går på 2-3 cylindrar på tomgång.

Testa att jorda alla tändstift mot karossen, och ve en vän att vrida på nyckeln så du ser det kommer gnista. Kommer det ingen gnista vet du att det är tändningen det är fel på och då antagligen inte bränsletillförseln.

Då får du kolla fördelaren osv, och försöka mäta dig fram vad det är som gör att de cylindrarna inte får nån tändning smile.

Ifall alla cylindrar tänder som de ska (och antar de tänder i rätt tidpunkt), då kan du ha något fel på brännsletillförseln.

osv osv..

Mvh
Anders

Tack så hemskt mkt för alla tips och svar! uppskattas verkligen! ska kolla allt imorn big_smile

18 Inlägg
4 januari 2011
Trådstartare
#15
ajonasson skrev:
yntma skrev:
ajonasson skrev:
Jag skulle nog säga att ta en sak i taget för att hitta felkällan.

Ifall du säger den går på 2-3 cylindrar på tomgång.

Testa att jorda alla tändstift mot karossen, och ve en vän att vrida på nyckeln så du ser det kommer gnista. Kommer det ingen gnista vet du att det är tändningen det är fel på och då antagligen inte bränsletillförseln.

Då får du kolla fördelaren osv, och försöka mäta dig fram vad det är som gör att de cylindrarna inte får nån tändning smile.

Ifall alla cylindrar tänder som de ska (och antar de tänder i rätt tidpunkt), då kan du ha något fel på brännsletillförseln.

osv osv..

Mvh
Anders

ja helt rätt kolla att du har gnista på alla stift. och sedan är det hydraliska lyftare på din bil som om det ska ha blivit fel på ventil spelet borde det ticka som fan.

Jao man bör felsöka i rätt ordning. Lättaste först. Ifall det är fel på lyftarna borde den ticka ja, men nu så tänder inte en eller fler cylindrar.

Man bör dock felsöka först tändning & brännsletillförsel villket är väldigt lätt.

Mvh
Anders

hur felsöker man bränsletillförseln?roll

18 Inlägg
4 januari 2011
Trådstartare
#16
Tack så hemskt mkt för alla tips och svar! uppskattas verkligen! ska kolla allt imorn big_smile
Tror att detta komma få bilen och må bra igen!
återkommer när jag gjort allt och hoppas på att ni fortfarande vill hjälpa mig om detta inte fixar felet. Än en gång Tack!

35 Inlägg
4 januari 2011
#17
du kan börja med att släppa på inkommande soppa ledning till fuelrailen. och sedan köra på startmotorn. kommer det soppa där så har du troligtvis soppa, så alltså finns det soppa där så får du kolla soppatrycket och det gör du lättast med att montera ett t-stycke till en mätare. skulle gissa på att du ska ligga någonstans runt 2,5 - 3 bar i soppatryck

Men börja med att kolla tändningen. jag tror felet ligger där.

lycka till. och är med dej tills bilen går igen smile

583 Inlägg
4 januari 2011
#18
yntma skrev:
du kan börja med att släppa på inkommande soppa ledning till fuelrailen. och sedan köra på startmotorn. kommer det soppa där så har du troligtvis soppa, så alltså finns det soppa där så får du kolla soppatrycket och det gör du lättast med att montera ett t-stycke till en mätare. skulle gissa på att du ska ligga någonstans runt 2,5 - 3 bar i soppatryck

Men börja med att kolla tändningen. jag tror felet ligger där.

lycka till. och är med dej tills bilen går igen smile

Jag personligen skulle lyft på brännsle railen med spridarna i. Då ser man att spridarna är i funktion med ifall man antar man har korrekt brännsletryck.

Då trådskribenten säger att den går på 2-3 cylindrar så verkar brännsletryck uteslutet som en felorsak då den enligt mina teorier inte skulle gå alls. Därimot kan spridarna vara stängda ifall de inte får signal eller havererat.

Mitt tipps är isåfall att lyfta på hela railen med spridarna sittandes i railen (även jorda ifall det behövs). Sedan be en kompis att vrida på startnyckeln för att se ifall varje spridare skjuter ut ett litet "bensinmoln". Var försiktig och håll det dock inte nära något som kan ge gnista!.

Sedan är det bara att montera tillbaka (möjligen byta o-ringarna på spridarna ifall de är spruckna eller fetta in dem).

Mvh
Anders
Senast redigerat av ajonasson (4 januari 2011)

Even with cruise control.. you still have to steer.

18 Inlägg
4 januari 2011
Trådstartare
#19
nu har jag kollat under motorhuven och det som jag påstodde var insug var egentligen spridarna och det är dessa slangar som tjuvluftar när jag använde startgasen. tack för hjälpen än en gång

18 Inlägg
4 januari 2011
Trådstartare
#20
yntma skrev:
du kan börja med att släppa på inkommande soppa ledning till fuelrailen. och sedan köra på startmotorn. kommer det soppa där så har du troligtvis soppa, så alltså finns det soppa där så får du kolla soppatrycket och det gör du lättast med att montera ett t-stycke till en mätare. skulle gissa på att du ska ligga någonstans runt 2,5 - 3 bar i soppatryck

Men börja med att kolla tändningen. jag tror felet ligger där.

lycka till. och är med dej tills bilen går igen smile

nu har jag kollat under motorhuven och det som jag påstodde var insug var egentligen spridarna och det är dessa slangar som tjuvluftar när jag använde startgasen och så glömde jag nämna att det är mekaniska ventilspel men det är en liten låda längre in under motorhuven (ECI MULTI) som jag har tagit kort på och laddat upp, den tickar om det inte är ngt annat i närheten. tog en mejselns ena ände och la den strax vid M:et samtidigt som jag la örat i andra änden så man kan sätta focus på ett ställa och då tickade det i denna lilla sak. tack för hjälpen än en gång!
Senast redigerat av Klick_Swe (5 januari 2011)


Sök