3501
Sök

Ang köp via postorder från en tydligen omtalad onlinebutik

90 Inlägg
4 januari 2011
Trådstartare
Hej!

Beställde ett par sportstolar från ridetech.se via postorder och jag läste i efterhand diverse trådar här och på andra ställen om butiken som var till mesta del negativ.

Har fått kollinummer och paketet väntar på att hämtas ut men jag har ångrat mig och vill inte längre ha stolarna och jag undrar vad som händer om jag inte hämtar ut paketet och stolarna skickas tillbaks.
Det står nämligen inget på deras sida, varken innan eller efter beställning om kostnaden vid ej uthämtat paket utan bara kostnaden vid leverans:

+ Vid leverans / postförskott eller efterkrav, kostnad: 50,00:- (40,00:-)
+ Paket Sverige, kostnad: 500,00:- (400,00:-)

711 Inlägg
4 januari 2011
Ja du kan ju förmodligen räkna med att få betala för frakten av stolarna i båda riktningarna.

8 883 Inlägg
4 januari 2011
Står i deras köpvillkor som man måste godkänna vid beställningen dvs man har läst och godkänt köpvillkoren.

Citat"
Outlöst paket
Skärpta regler för outlösta paket. Vid ej utlösta paket som skickats mot postförskott, förbehåller vi oss rätten att alltid debitera kunden för frakt, returfrakt, avgifter och postförskott. Är produkten en beställningsvara tillkommer dessutom 32% utav varuvärdet! Normalt mellan 390-1120kr. Avgiften faktureras genom vårat fakturabolag. Vi har nu i samarbete med ett ip-bolag möjlighet att kunna spåra samtliga beställningar. Om du drabbats av en order som du ej gjort, tar du genast kontakt med kundtjänst så hjälper de dig genom ip-bolaget att spåra avsändaren och att göra polisanmälan.
"Slut citat

Villkoren finns i steg 2 i beställningen och går inte att missa, en order går inte att genomföra utan att man kryssat i rutan, sen att man skiter i att läsa vilka villkor man förbinder sig till är inte bolagets fel utan beställarens.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

5 198 Inlägg
4 januari 2011
Hamilton skrev:
Står i deras köpvillkor som man måste godkänna vid beställningen dvs man har läst och godkänt köpvillkoren.

Citat"
Outlöst paket
Skärpta regler för outlösta paket. Vid ej utlösta paket som skickats mot postförskott, förbehåller vi oss rätten att alltid debitera kunden för frakt, returfrakt, avgifter och postförskott. Är produkten en beställningsvara tillkommer dessutom 32% utav varuvärdet! Normalt mellan 390-1120kr. Avgiften faktureras genom vårat fakturabolag. Vi har nu i samarbete med ett ip-bolag möjlighet att kunna spåra samtliga beställningar. Om du drabbats av en order som du ej gjort, tar du genast kontakt med kundtjänst så hjälper de dig genom ip-bolaget att spåra avsändaren och att göra polisanmälan.
"Slut citat

Villkoren finns i steg 2 i beställningen och går inte att missa, en order går inte att genomföra utan att man kryssat i rutan, sen att man skiter i att läsa vilka villkor man förbinder sig till är inte bolagets fel utan beställarens.

Mvh
Hamilton

Som alltid så kommer det som en blixt från en klar himmel att man ska läsa sånt man ska kryssa i.

90 Inlägg
4 januari 2011
Trådstartare
Ok blir till att bita i det sura äpplet. Får bli tv-spel/kontors-stolar av dom eftersom det var för krångligt att byta stolar i min bil med airbags i stolarna och viktsensorer. Pallar inte med felkoder varje gång man startar bilen.

807 Inlägg
4 januari 2011
Går alltid att sälja... Vad köpte du för stolar?

I'd rather die like a man, than live like a coward

2 Inlägg
4 januari 2011
Hej.

Du har ju köpt av Ridetech AB men står inte inte Autopartstore AB på kvittot?
Eftersom du tror att du har gjort en affär med Ridetech och du får ett paket från ett annat företag så behöver du nog inte hämta ut det.

/Johnny

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
4 januari 2011
johnny karlberg skrev:
Hej.

Du har ju köpt av Ridetech AB men står inte inte Autopartstore AB på kvittot?
Eftersom du tror att du har gjort en affär med Ridetech och du får ett paket från ett annat företag så behöver du nog inte hämta ut det.

/Johnny

Det tror inte jag. Men jag kan ha fel. Det har hänt en gång förut wink

Btw, det vore fint att stava rätt till din webbadress i signaturen kanske?

/Mattias

Saabifierad
2 031 Inlägg
4 januari 2011
Jag är lite skeptisk till: "Vi har nu i samarbete med ett ip-bolag möjlighet att kunna spåra samtliga beställningar", hur ska dom komma fram till att det var just jag som använde datorn? hur fungerar deras spårning? polisen och piratjägarna måste vända sig till domstol för att få ut dessa uppgifter medan detta företag som varken ägnar sig åt piratjakt eller polisiära saker kan också få ut dessa uppgifter? Förövrigt är en dators IP-adress inte bindande på något sätt vid köp, isåfall kan jag göra beställningar på ett IT-kafé eller i skolan och så blir IT-kafeet eller skolan bundet till köpen tongue

Känns som ett oseriöst företag som det påtalats om tidigare.

Förövrigt har du ångerrätt på 14 dagar då du köpt via nätet, dock är det du som får stå för returfrakten.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

6 Inlägg
4 januari 2011
Tjenare Slash!
Jag köpte grejjor där ifrån i söndags o fick dem idag! Man ser bara vart paketet är genom posten, alltså vilken central dom är på mellan dig och där ifrån dom skickar det. Vart det ska skriver man ju i när man beställer så de spåras inte efter ip adress eller dyligt utan postens närmaste utlämmningställe.
MVH/ Martin wink

Saabifierad
2 031 Inlägg
4 januari 2011
M-gustafsson skrev:
Tjenare Slash!
Jag köpte grejjor där ifrån i söndags o fick dem idag! Man ser bara vart paketet är genom posten, alltså vilken central dom är på mellan dig och där ifrån dom skickar det. Vart det ska skriver man ju i när man beställer så de spåras inte efter ip adress eller dyligt utan postens närmaste utlämmningställe.
MVH/ Martin wink

Stämmer bra men det dom menar med texten jag citerade är som en form av skrämsel för att man inte ska bluffa med beställningar vilket jag tycker är lågt. Som du säger, dom har det mesta men det jag vill få fram är att IP-adressen aldrig är bindande vilket dom försöker få det till.

Det IP-bolaget dom syftar på ska kunna spåra din IP-adress vilket jag inte tror ett dugg på. Ren och skär skrämsel vilket känns oseriöst från ett företag som ska föreställa seriöst.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

2 644 Inlägg
4 januari 2011
Det är vell inte så lustigt att man skriver sånna grejer?

Nästan alla företag har liknande om ni läser..

och varför har man det??????

Vem fan beställer stolar sen kommer han på nej det kommer blinka lampor om jag monterar dom i min bil då kanske jag slipper hämta ut dom? då tar man telefonen och ringer och bestämmer nått med företaget istället för att skiter i att hämta ut dom..

För vad händer då?

stolar ca 500kr i frakt + 500kr i retur frakten dvs 1000kr för firman som skickat.

sen som det står om det är beställningsvaror tar dom extra % det är helt rätt..

tänk om man köper hem ett avgassystem för 34000 till en nissan sunny.. vem fan köper det istället? Inget.. då har man gjort en skaplig back affär som har tagit hem det..

Kanske ett dåligt exempel men ni fattar..

OBS jag har inget för ridetech snarare tvärt om..
Senast redigerat av Lindgren_ (4 januari 2011)

Johan Lindgren

807 Inlägg
4 januari 2011
Lindgren_ skrev:

Vem fan beställer stolar sen kommer han på nej det kommer blinka lampor om jag monterar dom i min bil då kanske jag slipper hämta ut dom? då tar man telefonen och ringer och bestämmer nått med företaget istället för att skiter i att hämta ut dom..

För vad händer då?

stolar ca 500kr i frakt + 500kr i retur frakten dvs 1000kr för firman som skickat.

tänk om man köper hem ett avgassystem för 34000 till en nissan sunny.. vem fan köper det istället? Inget.. då har man gjort en skaplig back affär som har tagit hem det..

haha sant, beställa först och sen komma på att det är airbags o grejer i stolarna:) FAIL

2 644 Inlägg
4 januari 2011
drazen_gti skrev:
Lindgren_ skrev:

För vad händer då?

haha sant, beställa först och sen komma på att det är airbags o grejer i stolarna:) FAIL

Ungefär lika samrt att beställa sen börja fundera som att torka sig i arslet innan man skiter eller vad säger man smile

Förstå själv att ha en firma där det sitter folk och beställer massa grejer och inte hämtar ut osv..

sätter man inte sånna här vilkor då som folk kryssar i och beställer så funkar det inte! och är man så jävla muppig och klagar över nått man har kryssat i för att ens kunna beställa så kanske man inte ens vet att man skiter på en toa? ungefär lika logiskt..

Johan Lindgren

807 Inlägg
4 januari 2011
Lindgren_ skrev:
drazen_gti skrev:
Lindgren_ skrev:

För vad händer då?

Ungefär lika samrt att beställa sen börja fundera som att torka sig i arslet innan man skiter eller vad säger man smile

Förstå själv att ha en firma där det sitter folk och beställer massa grejer och inte hämtar ut osv..

sätter man inte sånna här vilkor då som folk kryssar i och beställer så funkar det inte! och är man så jävla muppig och klagar över nått man har kryssat i för att ens kunna beställa så kanske man inte ens vet att man skiter på en toa? ungefär lika logiskt..

haha du låter lite bitter:) Men jag förstår, hade blivit tokig om man hade internetbutik, hade iaf tagit bort uthämtningsfunktionen, betala så kommer grejerna. Sen att just det företaget inte verkar vara så seriöst behöver vi inte gå in på smile

2 644 Inlägg
4 januari 2011
drazen_gti skrev:
Lindgren_ skrev:
drazen_gti skrev:

haha du låter lite bitter:) Men jag förstår, hade blivit tokig om man hade internetbutik, hade iaf tagit bort uthämtningsfunktionen, betala så kommer grejerna. Sen att just det företaget inte verkar vara så seriöst behöver vi inte gå in på smile

haha jo jag har vell vart med om liknande grejer själv några gånger och man blir lika glad varje gång..

Det är smidigast men mycket folk är för fega i sverige och tycker det låter konstigt att betala innan och då går diskutionerna som här på garaget att firman är oseriös osv!

Angående ridetech så har dom ju gjort mycket mindre seriösa grejer.. men dom verkar ju sköta sig nu och det man beställer kommer, så jag ser ingen anledningen att inte beställa där ifrån då dom har hyffsade priser på vettiga grejer!

Johan Lindgren

6 Inlägg
4 januari 2011
Helt rätt Lindgren. Äntligen några som kan något innan man skriver smile Det är många som skriver efter vad de har sett andra skriva tex. att det är ett oseriöst företag utan att ha några som hellst erfarenhet av det själva. Jag e nöjd med mina grejjer ifrån Ridetech!

404 Inlägg
4 januari 2011
Även jag har fått allt jag beställt inom rimlig tid och är nöjd. Det är faktiskt människor på andra sidan, man skiter väl inte i att hämta ut ett paket man själv beställt och vägrar betala, självklart tar man ansvar för sina handlingar.

90 Inlägg
5 januari 2011
Trådstartare
Lindgren.  Muppfan?
Haha, fyfan va lågt.
Jävla snorungar på detta forumet verkar det som.
Det är ingen beställningsvara förresten. Stolarna är på utförsäljning.

Tillbaka till ämnet.

Ja, affären var lite förhastad men det kändes först som ett fynd. Kanske är så och jag hoppas det. Har inte de högsta förhoppningarna efter det man läst dock.

Efter jag av en slump hittade de negativa trådarna om företaget började tankarna vandra iväg och jag var inte särskilt sugen på att köpa något. Är för sent nu men företaget har faktiskt ansökt om konkurs och det känns inte bra om något är fel med produkten.
Får hem stolarna på fredag och jag hoppas verkligen att jag blir nöjd, men det är somsagt mer problem än jag först trodde att montera nya stolar och frågan är då om det är värt att montera något man inte vet håller eller har garanti på.

Ångrar att jag ens skapade tråden.
Senast redigerat av Gloom (5 januari 2011)

90 Inlägg
5 januari 2011
Trådstartare
Attenator skrev:
Även jag har fått allt jag beställt inom rimlig tid och är nöjd. Det är faktiskt människor på andra sidan, man skiter väl inte i att hämta ut ett paket man själv beställt och vägrar betala, självklart tar man ansvar för sina handlingar.

Efter det jag läste känns det som man ska vara glad om det inte kommer ett paket med defekta/fel varor på 30kg, det var mest därför. Svårt att kräva pengar tillbaka av ett företag i konkurs. Jag hoppas så inte är fallet och det verkar ju som det funkat för dig.

Sök