2932
Sök

Saab 9-5 -99 rasslar under huven

rangerare
115 Inlägg
18 januari 2011
#81
sen är ju såna här diskussioner lite fel på ett sånt här forum=) de flesta av oss är ju här pga att vi har ett bil intresse, så våra bilar sköts ju förmodligen bra mycke bättre än om man skulle ha liknande diskussioner på bukefalos eller familjeliv wink


Rumpmas
3 860 Inlägg
18 januari 2011
#82
balder-kittis skrev:
sen är ju såna här diskussioner lite fel på ett sånt här forum=) de flesta av oss är ju här pga att vi har ett bil intresse, så våra bilar sköts ju förmodligen bra mycke bättre än om man skulle ha liknande diskussioner på bukefalos eller familjeliv wink

Jo, så är det ju smile

Jag var med grannen till Biltema och lämnade in ett defekt bilbatteri som inte tog laddning, och då sade tjejen i disken att det var ganska ovanligt med returer på batterier. De flesta de fick in var från folk som kör en halvmil till jobbet och sen blir förbannade för att bilen inte startar när det bli kallare ute tongue

Hade Sven Svensson haft vett att kolla oljestickan någon gång per vecka hade många T7-motorer kunnat åtgärdas innan de rasade.
Senast redigerat av Andromeda (18 januari 2011)


rangerare
115 Inlägg
18 januari 2011
#83
jo min är ett prakt exempel...sprängde en kolv när ja ägt min 6 månader... tyvär va ja inte smart nog att göra en t5 ombyggnad direkt så får göra ett nytt motorbyte om ca 4000 mil...


120 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#84
Han vägrar byta eller ge mig någon kompensation för ett byte av kedja. Han vill såifall ta bilen tillbaka..... Jag vet inte om jag vill det.. Men det blir ju en dyr bil att fixa ordning... Saab sa att kedjan är så illa att den kan gå av när som. Så illa att jag helst inte ska köra bilen.... Vet fan inte vad jag ska göra?!!!

5 198 Inlägg
19 januari 2011
#85
shandra skrev:
Han vägrar byta eller ge mig någon kompensation för ett byte av kedja. Han vill såifall ta bilen tillbaka..... Jag vet inte om jag vill det.. Men det blir ju en dyr bil att fixa ordning... Saab sa att kedjan är så illa att den kan gå av när som. Så illa att jag helst inte ska köra bilen.... Vet fan inte vad jag ska göra?!!!

Har du pratat med konsumentvägledaren så du vet vad du har för rättigheter ?

120 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#86
gamlingen skrev:
shandra skrev:
Han vägrar byta eller ge mig någon kompensation för ett byte av kedja. Han vill såifall ta bilen tillbaka..... Jag vet inte om jag vill det.. Men det blir ju en dyr bil att fixa ordning... Saab sa att kedjan är så illa att den kan gå av när som. Så illa att jag helst inte ska köra bilen.... Vet fan inte vad jag ska göra?!!!

Har du pratat med konsumentvägledaren så du vet vad du har för rättigheter ?

Ska ringa dit.....

5 198 Inlägg
19 januari 2011
#87
shandra skrev:
gamlingen skrev:
shandra skrev:
Han vägrar byta eller ge mig någon kompensation för ett byte av kedja. Han vill såifall ta bilen tillbaka..... Jag vet inte om jag vill det.. Men det blir ju en dyr bil att fixa ordning... Saab sa att kedjan är så illa att den kan gå av när som. Så illa att jag helst inte ska köra bilen.... Vet fan inte vad jag ska göra?!!!

Har du pratat med konsumentvägledaren så du vet vad du har för rättigheter ?

Ska ringa dit.....

Gör det.. så du får ordentligt på fötterna

Forummoderator
18 004 Inlägg
23 januari 2011
#88
shandra skrev:
Har haft koll på både olja och kylarvätska varje dag. Idag när jag kollade så är det vitt/beige skum i oljan..... sad  Imorgon skulle jag köra bilen till Saab och byta kedjan. Detta lär ju bli mer än kedja... Vet inte vad jag ska göra. Nu lär ju bilfirman INTE ta bilen tillbaka sad

Vad har hänt nu? Vad har jag gjort för fel sad

Ops! Toppen gått? Kör du hårt? Hade jag varit i bilfirmans kläder skulle jag nog hävda "oaktsamhet" Det luktar motorbyte eller sälja som Renov. objekt.

Antar att du inte köper Saab igen? Haft min i en knapp månad nu och felen avlöser varandra...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Rumpmas
3 860 Inlägg
23 januari 2011
#89
Dieselsmurfen skrev:
shandra skrev:
Har haft koll på både olja och kylarvätska varje dag. Idag när jag kollade så är det vitt/beige skum i oljan..... sad  Imorgon skulle jag köra bilen till Saab och byta kedjan. Detta lär ju bli mer än kedja... Vet inte vad jag ska göra. Nu lär ju bilfirman INTE ta bilen tillbaka sad

Vad har hänt nu? Vad har jag gjort för fel sad

Ops! Toppen gått? Kör du hårt? Hade jag varit i bilfirmans kläder skulle jag nog hävda "oaktsamhet" Det luktar motorbyte eller sälja som Renov. objekt.

Antar att du inte köper Saab igen? Haft min i en knapp månad nu och felen avlöser varandra...

Det kan vara en släng av oil-sludge också. Ifall man kör mycket korta sträckor i kyla med vilken bil som helst blir det kondens i motoroljan som försvinner när man varmkör bilen ordentligt förutsatt att VHV fungerar som den ska. Men i det här fallet verkar ju det mesta strula med bilen tyvärr. Någon olja i expansionskärlet?


120 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#90
Dieselsmurfen skrev:
shandra skrev:
Har haft koll på både olja och kylarvätska varje dag. Idag när jag kollade så är det vitt/beige skum i oljan..... sad  Imorgon skulle jag köra bilen till Saab och byta kedjan. Detta lär ju bli mer än kedja... Vet inte vad jag ska göra. Nu lär ju bilfirman INTE ta bilen tillbaka sad

Vad har hänt nu? Vad har jag gjort för fel sad

Ops! Toppen gått? Kör du hårt? Hade jag varit i bilfirmans kläder skulle jag nog hävda "oaktsamhet" Det luktar motorbyte eller sälja som Renov. objekt.

Antar att du inte köper Saab igen? Haft min i en knapp månad nu och felen avlöser varandra...

Om jag kör hårt? Aldrig.... Kommer aldrig mer att köpa en saab. Haft volvo innan och där fick jag för att jag köpte en saabjävel.

Forummoderator
18 004 Inlägg
23 januari 2011
#91
shandra skrev:
Dieselsmurfen skrev:
shandra skrev:
Har haft koll på både olja och kylarvätska varje dag. Idag när jag kollade så är det vitt/beige skum i oljan..... sad  Imorgon skulle jag köra bilen till Saab och byta kedjan. Detta lär ju bli mer än kedja... Vet inte vad jag ska göra. Nu lär ju bilfirman INTE ta bilen tillbaka sad

Vad har hänt nu? Vad har jag gjort för fel sad

Ops! Toppen gått? Kör du hårt? Hade jag varit i bilfirmans kläder skulle jag nog hävda "oaktsamhet" Det luktar motorbyte eller sälja som Renov. objekt.

Antar att du inte köper Saab igen? Haft min i en knapp månad nu och felen avlöser varandra...

Om jag kör hårt? Aldrig.... Kommer aldrig mer att köpa en saab. Haft volvo innan och där fick jag för att jag köpte en saabjävel.

Samma här. Alltid haft nån gammal mersa som andrabil (se video) och detta var spiken i kistan för mitt saabägande. Tänkte prova då jag flyttat ut i "skogen" och de är kända för att kravla sig fram. Får bli snökedjor på nästa mersa ;-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

120 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#92
Dieselsmurfen skrev:
shandra skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Ops! Toppen gått? Kör du hårt? Hade jag varit i bilfirmans kläder skulle jag nog hävda "oaktsamhet" Det luktar motorbyte eller sälja som Renov. objekt.

Antar att du inte köper Saab igen? Haft min i en knapp månad nu och felen avlöser varandra...

Om jag kör hårt? Aldrig.... Kommer aldrig mer att köpa en saab. Haft volvo innan och där fick jag för att jag köpte en saabjävel.

Samma här. Alltid haft nån gammal mersa som andrabil (se video) och detta var spiken i kistan för mitt saabägande. Tänkte prova då jag flyttat ut i "skogen" och de är kända för att kravla sig fram. Får bli snökedjor på nästa mersa ;-)

Han erbjöd sig i veckan att ta bilen tillbaka........

Forummoderator
18 004 Inlägg
23 januari 2011
#93
shandra skrev:
Dieselsmurfen skrev:
shandra skrev:

Om jag kör hårt? Aldrig.... Kommer aldrig mer att köpa en saab. Haft volvo innan och där fick jag för att jag köpte en saabjävel.

Samma här. Alltid haft nån gammal mersa som andrabil (se video) och detta var spiken i kistan för mitt saabägande. Tänkte prova då jag flyttat ut i "skogen" och de är kända för att kravla sig fram. Får bli snökedjor på nästa mersa ;-)

Han erbjöd sig i veckan att ta bilen tillbaka........

Jag skulle i dit läge vara lite "ful" tillbaka och inte säga ett knäpp om vitskummande olja. Stanna strax innan bilfirman och torka ur locket och fyll i lite ny olja.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

552 Inlägg
23 januari 2011
#94
Synd att man inte undersöker bilarna innan man köper dom...

5 198 Inlägg
23 januari 2011
#95
Dieselsmurfen skrev:
shandra skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Samma här. Alltid haft nån gammal mersa som andrabil (se video) och detta var spiken i kistan för mitt saabägande. Tänkte prova då jag flyttat ut i "skogen" och de är kända för att kravla sig fram. Får bli snökedjor på nästa mersa ;-)

Han erbjöd sig i veckan att ta bilen tillbaka........

Jag skulle i dit läge vara lite "ful" tillbaka och inte säga ett knäpp om vitskummande olja. Stanna strax innan bilfirman och torka ur locket och fyll i lite ny olja.

haha gör det,,,bilhandlar knep

Forummoderator
18 004 Inlägg
23 januari 2011
#96
Gäller ju även vid privatköp!
http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … post=47278

Nr.10 där jag påpekar att Saab 9-5 får handlarna att springa och gömma sig. Du förstår varför numera antar jag...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
23 januari 2011
#97
inte ovanligt att toppen går i samband med oljesludge problem heller

vet inte riktigt varför detta händer men vet några saab maskiner som packningen gått och när man börjar titta så är det skit av hela motorn

den värsta motorn jag sätt hade gått 5000mil =/ den såg ut som den kom ur en 240 från 75 som gått 45.000mil utan oljebyte
faktist inte sett något värre någonsin oavsätt märke eller miltal

Kör fort så hinner inget hända...

552 Inlägg
23 januari 2011
#98
Allting handlar om hur man sköter motorn. Då ingår ha koll på vevhusventilation i den skötseln, något en vanlig Svensson som bara vill vrida om nyckeln och köra iväg inte tänker på.

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
23 januari 2011
#99
Kibil skrev:
Allting handlar om hur man sköter motorn. Då ingår ha koll på vevhusventilation i den skötseln, något en vanlig Svensson som bara vill vrida om nyckeln och köra iväg inte tänker på.

om du följer service råden på en 9-5 kan jag garantera att det inte kommer hjälpa att följa servicarna

felet är att dom inte klarar att gå 3000mil mellan servicarna som är service intervallen på motorerna
byter man olja varje 1000mil skulle oljesludge problemet aldrig funnits

fast saab är långt ifrån ensam om problemet
ingen olja klarar 3000mil även om biltillverkarna vill tro det

Kör fort så hinner inget hända...

552 Inlägg
23 januari 2011
#100
Growe skrev:
Kibil skrev:
Allting handlar om hur man sköter motorn. Då ingår ha koll på vevhusventilation i den skötseln, något en vanlig Svensson som bara vill vrida om nyckeln och köra iväg inte tänker på.

om du följer service råden på en 9-5 kan jag garantera att det inte kommer hjälpa att följa servicarna

felet är att dom inte klarar att gå 3000mil mellan servicarna som är service intervallen på motorerna
byter man olja varje 1000mil skulle oljesludge problemet aldrig funnits

fast saab är långt ifrån ensam om problemet
ingen olja klarar 3000mil även om biltillverkarna vill tro det

Då är min aero som gått över 31'000mil bara skrot. Enligt Tolerance data och Autodata är det 2000mil/12månader intervall på 9-5an.


Sök