3513
Sök

Saab 9-5 -99 rasslar under huven

Forummoderator
18 004 Inlägg
23 januari 2011
#101
Kibil skrev:
Allting handlar om hur man sköter motorn. Då ingår ha koll på vevhusventilation i den skötseln, något en vanlig Svensson som bara vill vrida om nyckeln och köra iväg inte tänker på.

Alltså kräver en Saab modell äldre specialkunskaper för att skötas korrekt? Off topic: Min tickar "som fan" om man lyfter huven men motorn går oklanderligt. Borde jag vara orolig över det? Se bilen i min profil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

552 Inlägg
23 januari 2011
#102
Dieselsmurfen skrev:
Kibil skrev:
Allting handlar om hur man sköter motorn. Då ingår ha koll på vevhusventilation i den skötseln, något en vanlig Svensson som bara vill vrida om nyckeln och köra iväg inte tänker på.

Alltså kräver en Saab modell äldre specialkunskaper för att skötas korrekt? Off topic: Min tickar "som fan" om man lyfter huven men motorn går oklanderligt. Borde jag vara orolig över det? Se bilen i min profil.

Nej, att kolla igenom en vevhusventilation är nog inte så avancerat så en vanlig service kille inte klarar av. Därför tror jag man bör lämna sin 9-5a till folk som kan, inte bara hos någon Saab verkstad som lurar skjortan av en.

Att din 900 tickar kan bero på många orsaker, uppstår felet när den endast är kall? Miltal? Senaste service? Kan vara allt från dålig olja till slita kamaxlar...

Forummoderator
18 004 Inlägg
23 januari 2011
#103
Kibil skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Kibil skrev:
Allting handlar om hur man sköter motorn. Då ingår ha koll på vevhusventilation i den skötseln, något en vanlig Svensson som bara vill vrida om nyckeln och köra iväg inte tänker på.

Alltså kräver en Saab modell äldre specialkunskaper för att skötas korrekt? Off topic: Min tickar "som fan" om man lyfter huven men motorn går oklanderligt. Borde jag vara orolig över det? Se bilen i min profil.

Nej, att kolla igenom en vevhusventilation är nog inte så avancerat så en vanlig service kille inte klarar av. Därför tror jag man bör lämna sin 9-5a till folk som kan, inte bara hos någon Saab verkstad som lurar skjortan av en.

Att din 900 tickar kan bero på många orsaker, uppstår felet när den endast är kall? Miltal? Senaste service? Kan vara allt från dålig olja till slita kamaxlar...

Fullservad enligt bok. Inget jag tvivlar på. Den tickar lika mycket varm som kall men man får lyfta på huven för att höra det. 900 mil efter senaste service. Tidigare ägare bytt både ok och skivor bak samt färddatordisplay och servat Acc. Rostfri dessutom. Känns som bilen blivit väl omhändertagen. Fast tickandet upptäckte jag i veckan när jag fyllde på spolarvätska. Den går perfekt. Lustigt nog har kopplingen idag slutat slira! Urtrampningslagret är helt slut vilket jag är medveten om. Fast det hänger väl ihop? Den har slirat i en vecka (ca 30 mil) för att tvärt upphöra med det idag! Plattan i mattan på både 2:an och 3:an gav inte ens en tendens till slip. Igår var den knappt körbar...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

552 Inlägg
23 januari 2011
#104
Dieselsmurfen skrev:
Kibil skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Alltså kräver en Saab modell äldre specialkunskaper för att skötas korrekt? Off topic: Min tickar "som fan" om man lyfter huven men motorn går oklanderligt. Borde jag vara orolig över det? Se bilen i min profil.

Nej, att kolla igenom en vevhusventilation är nog inte så avancerat så en vanlig service kille inte klarar av. Därför tror jag man bör lämna sin 9-5a till folk som kan, inte bara hos någon Saab verkstad som lurar skjortan av en.

Att din 900 tickar kan bero på många orsaker, uppstår felet när den endast är kall? Miltal? Senaste service? Kan vara allt från dålig olja till slita kamaxlar...

Fullservad enligt bok. Inget jag tvivlar på. Den tickar lika mycket varm som kall men man får lyfta på huven för att höra det. 900 mil efter senaste service. Tidigare ägare bytt både ok och skivor bak samt färddatordisplay och servat Acc. Rostfri dessutom. Känns som bilen blivit väl omhändertagen. Fast tickandet upptäckte jag i veckan när jag fyllde på spolarvätska. Den går perfekt. Lustigt nog har kopplingen idag slutat slira! Urtrampningslagret är helt slut vilket jag är medveten om. Fast det hänger väl ihop? Den har slirat i en vecka (ca 30 mil) för att tvärt upphöra med det idag! Plattan i mattan på både 2:an och 3:an gav inte ens en tendens till slip. Igår var den knappt körbar...

Har du strul med kopplingen på en såpass bil är det kanske dags för att överväga en mindre renovering, ur med motor och låda och gå igenom transmissionen av kedjan och övriga slitage delar.

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
23 januari 2011
#105
Kibil skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Kibil skrev:
Allting handlar om hur man sköter motorn. Då ingår ha koll på vevhusventilation i den skötseln, något en vanlig Svensson som bara vill vrida om nyckeln och köra iväg inte tänker på.

Alltså kräver en Saab modell äldre specialkunskaper för att skötas korrekt? Off topic: Min tickar "som fan" om man lyfter huven men motorn går oklanderligt. Borde jag vara orolig över det? Se bilen i min profil.

Nej, att kolla igenom en vevhusventilation är nog inte så avancerat så en vanlig service kille inte klarar av. Därför tror jag man bör lämna sin 9-5a till folk som kan, inte bara hos någon Saab verkstad som lurar skjortan av en.

Att din 900 tickar kan bero på många orsaker, uppstår felet när den endast är kall? Miltal? Senaste service? Kan vara allt från dålig olja till slita kamaxlar...

mm det är viktigare att någon som kan servar bilen
jag personligen tycker att tråget ska ner vid varje service

är det ens en misstanke om problem med oljesludge så ska lagrena kontrolleras

detta för att man sak ha en möjlighet att ens rädda blocket

har som sagt sätt otroligt slitage där lagerhållarna i blocket börjat blivit bearbetat av veven=/

Kör fort så hinner inget hända...

552 Inlägg
23 januari 2011
#106
Growe skrev:
Kibil skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Alltså kräver en Saab modell äldre specialkunskaper för att skötas korrekt? Off topic: Min tickar "som fan" om man lyfter huven men motorn går oklanderligt. Borde jag vara orolig över det? Se bilen i min profil.

Nej, att kolla igenom en vevhusventilation är nog inte så avancerat så en vanlig service kille inte klarar av. Därför tror jag man bör lämna sin 9-5a till folk som kan, inte bara hos någon Saab verkstad som lurar skjortan av en.

Att din 900 tickar kan bero på många orsaker, uppstår felet när den endast är kall? Miltal? Senaste service? Kan vara allt från dålig olja till slita kamaxlar...

mm det är viktigare att någon som kan servar bilen
jag personligen tycker att tråget ska ner vid varje service

är det ens en misstanke om problem med oljesludge så ska lagrena kontrolleras

detta för att man sak ha en möjlighet att ens rädda blocket

har som sagt sätt otroligt slitage där lagerhållarna i blocket börjat blivit bearbetat av veven=/

Uppgraderar man vevhusets ventilation mellan servicarna kan det inte gå fel. Lager rasar inte över natten precis. 9-5ornas motorer är inte helt skottsäkra men kräver ändå viss omtanke och omvårdnad. Något en vanlig hemma mekare inte klarar av... Jag har inte sett någon misshandlad 9-5a som varit omvårdad i motorn på ett bra tag.

552 Inlägg
23 januari 2011
#107
Growe skrev:
inte ovanligt att toppen går i samband med oljesludge problem heller

vet inte riktigt varför detta händer men vet några saab maskiner som packningen gått och när man börjar titta så är det skit av hela motorn

den värsta motorn jag sätt hade gått 5000mil =/ den såg ut som den kom ur en 240 från 75 som gått 45.000mil utan oljebyte
faktist inte sett något värre någonsin oavsätt märke eller miltal

Hur kan problem med oljan ställa till så mycket?

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
23 januari 2011
#108
Kibil skrev:
Growe skrev:
Kibil skrev:

Nej, att kolla igenom en vevhusventilation är nog inte så avancerat så en vanlig service kille inte klarar av. Därför tror jag man bör lämna sin 9-5a till folk som kan, inte bara hos någon Saab verkstad som lurar skjortan av en.

Att din 900 tickar kan bero på många orsaker, uppstår felet när den endast är kall? Miltal? Senaste service? Kan vara allt från dålig olja till slita kamaxlar...

mm det är viktigare att någon som kan servar bilen
jag personligen tycker att tråget ska ner vid varje service

är det ens en misstanke om problem med oljesludge så ska lagrena kontrolleras

detta för att man sak ha en möjlighet att ens rädda blocket

har som sagt sätt otroligt slitage där lagerhållarna i blocket börjat blivit bearbetat av veven=/

Uppgraderar man vevhusets ventilation mellan servicarna kan det inte gå fel. Lager rasar inte över natten precis. 9-5ornas motorer är inte helt skottsäkra men kräver ändå viss omtanke och omvårdnad. Något en vanlig hemma mekare inte klarar av... Jag har inte sett någon misshandlad 9-5a som varit omvårdad i motorn på ett bra tag.

dom mesta förväntar sig att motorn får den omvårdnaden dom ska ha på servicarna och det räcker sällan

tror att förra året bytte nog polarn minst 10st saab motorer på 9-5 9-3

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
18 004 Inlägg
23 januari 2011
#109
Kibil skrev:
Growe skrev:
Kibil skrev:

Nej, att kolla igenom en vevhusventilation är nog inte så avancerat så en vanlig service kille inte klarar av. Därför tror jag man bör lämna sin 9-5a till folk som kan, inte bara hos någon Saab verkstad som lurar skjortan av en.

Att din 900 tickar kan bero på många orsaker, uppstår felet när den endast är kall? Miltal? Senaste service? Kan vara allt från dålig olja till slita kamaxlar...

mm det är viktigare att någon som kan servar bilen
jag personligen tycker att tråget ska ner vid varje service

är det ens en misstanke om problem med oljesludge så ska lagrena kontrolleras

detta för att man sak ha en möjlighet att ens rädda blocket

har som sagt sätt otroligt slitage där lagerhållarna i blocket börjat blivit bearbetat av veven=/

Uppgraderar man vevhusets ventilation mellan servicarna kan det inte gå fel. Lager rasar inte över natten precis. 9-5ornas motorer är inte helt skottsäkra men kräver ändå viss omtanke och omvårdnad. Något en vanlig hemma mekare inte klarar av... Jag har inte sett någon misshandlad 9-5a som varit omvårdad i motorn på ett bra tag.

Det är bara för mycket. En normal bil klarar sig med olja, filter, stift och luftfilter så går de i evighet. Saabfan åker... MB E200 -97 på ingång. Så vet jag att det fungerar. ROSTFRI! Jo, det är sant... Manuell tyvärr. Saaben rolig att köra men jag har ju bilar i garaget att ta av om man ska ha kul/väcka uppmärksamhet på vägen så "slit-å-släng-släden" SKA bara fungera.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Stabil som fan
304 Inlägg
23 januari 2011
#110
Jag frågade faktiskt saab härromdagen om dom tyckte att man skulle uppgradera vevhuvventilationen, Och dom sa att man skulle låta bli om den fungerade som den skulle smile


552 Inlägg
23 januari 2011
#111
Tinjection skrev:
Jag frågade faktiskt saab härromdagen om dom tyckte att man skulle uppgradera vevhuvventilationen, Och dom sa att man skulle låta bli om den fungerade som den skulle smile

Årsmod? Blev ju bättre från år 03.

552 Inlägg
23 januari 2011
#112
Dieselsmurfen skrev:
Kibil skrev:
Growe skrev:

mm det är viktigare att någon som kan servar bilen
jag personligen tycker att tråget ska ner vid varje service

är det ens en misstanke om problem med oljesludge så ska lagrena kontrolleras

detta för att man sak ha en möjlighet att ens rädda blocket

har som sagt sätt otroligt slitage där lagerhållarna i blocket börjat blivit bearbetat av veven=/

Uppgraderar man vevhusets ventilation mellan servicarna kan det inte gå fel. Lager rasar inte över natten precis. 9-5ornas motorer är inte helt skottsäkra men kräver ändå viss omtanke och omvårdnad. Något en vanlig hemma mekare inte klarar av... Jag har inte sett någon misshandlad 9-5a som varit omvårdad i motorn på ett bra tag.

Det är bara för mycket. En normal bil klarar sig med olja, filter, stift och luftfilter så går de i evighet. Saabfan åker... MB E200 -97 på ingång. Så vet jag att det fungerar. ROSTFRI! Jo, det är sant... Manuell tyvärr. Saaben rolig att köra men jag har ju bilar i garaget att ta av om man ska ha kul/väcka uppmärksamhet på vägen så "slit-å-släng-släden" SKA bara fungera.

Då tror jag inte något tickande i motorn bekymrar dig, synd om nästa ägare bara...

Forummoderator
18 004 Inlägg
23 januari 2011
#113
När jag jobbade som bilhandlare hade chefen bland annat en regel: Byter du in en Saab äldre än 5 år ska du vara beredd på att köpa den själv för inbytespriset.  Bytte in 2 Saabar. En 9000 CDE 2.3 -92 och en 9-3 Kupé fulltryckare -97. Bägge fick jag köpa själv och gjorde en bra slant på 9000 samt att farsgubben köpte 9-3:an av mig. Han och morsan var mycket nöjde med den och sålde den nåt år senare och tjänade på det... Så helt kört är det ju inte!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
23 januari 2011
#114
Dieselsmurfen skrev:
När jag jobbade som bilhandlare hade chefen bland annat en regel: Byter du in en Saab äldre än 5 år ska du vara beredd på att köpa den själv för inbytespriset.  Bytte in 2 Saabar. En 9000 CDE 2.3 -92 och en 9-3 Kupé fulltryckare -97. Bägge fick jag köpa själv och gjorde en bra slant på 9000 samt att farsgubben köpte 9-3:an av mig. Han och morsan var mycket nöjde med den och sålde den nåt år senare och tjänade på det... Så helt kört är det ju inte!

jag tycker man får mycket bil för pengarna om man köper en 9-5 men att då inte kunna meka själv så är det verkligen farligt

hade jag inte varit så anti saab hade jag köpt en utan tvekan
man åker bra i dom och dom går skapligt bra

Kör fort så hinner inget hända...

552 Inlägg
23 januari 2011
#115
har man kört 740 är det nog svårt att överväga fina och mjuka bilar roll

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
23 januari 2011
#116
Kibil skrev:
har man kört 740 är det nog svårt att överväga fina och mjuka bilar roll

skulle tro att det var 4år sen jag körde en 740 sist
bara för att jag äger en 740 betyder det inte att jag åker 740 ;-)

fördelen är att med en 740 kan jag klippa i diket och gå skrattade därifrån
det gör inte du om du lägger din saab i diket eller? ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

552 Inlägg
23 januari 2011
#117
Growe skrev:
Kibil skrev:
har man kört 740 är det nog svårt att överväga fina och mjuka bilar roll

skulle tro att det var 4år sen jag körde en 740 sist
bara för att jag äger en 740 betyder det inte att jag åker 740 ;-)

fördelen är att med en 740 kan jag klippa i diket och gå skrattade därifrån
det gör inte du om du lägger din saab i diket eller? ;-)

Precis det jag var ute efter lol

Forummoderator
18 004 Inlägg
23 januari 2011
#118
Kibil skrev:
har man kört 740 är det nog svårt att överväga fina och mjuka bilar roll

Är inte den tilltänkta mersan rostfri (köper inte den om den inte är HELT rostfri) Så lurar jag lite på en Golf kombi 1.8 -98:a. Automat dessutom! Det som stör mig är att spaken till växelväljaren tar upp halva kupén. Men en fin 940 GL med automat står som andraval. Tycker den är trevlig inuti dessutom. Tråkig men pålitlig om man hittar en bra/fin. Sällan automatarna har blivit straffkörda av tonåringar med nytt körkort!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
23 januari 2011
#119
Kibil skrev:
Growe skrev:
Kibil skrev:
har man kört 740 är det nog svårt att överväga fina och mjuka bilar roll

skulle tro att det var 4år sen jag körde en 740 sist
bara för att jag äger en 740 betyder det inte att jag åker 740 ;-)

fördelen är att med en 740 kan jag klippa i diket och gå skrattade därifrån
det gör inte du om du lägger din saab i diket eller? ;-)

Precis det jag var ute efter lol

740 har jag skaffat mig som en svin bil som jag säljer för mer än vad man får för en 9-5 även fast man tuktat sönder den

jag unviker saab just av den anledningen att det inte går att göra bra affärer på en saab

förra volvon jag sålde gick jag 30.000 + på smile

Kör fort så hinner inget hända...

Stabil som fan
304 Inlägg
23 januari 2011
#120
Min saab är en sen 03 har jag för mig, Så det kanske är som du säger att den blev bättre då, Tycker bilen helt klart är värd dom pengarna (50 lök) som jag gav. Fast klart, 740in som jag köpte för 4k är ett rikigt klipp den med tongue



Sök