4423
Sök

Saab 9-5 -99 rasslar under huven

120 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
#121
Med tanke på allt som hänt med bilen under 1 månad så lämnade jag idag tillbaka bilen.. Vilket nog vara ganska klokt smile Stör mig bara på att han inte påstår det är något fel med bilen.... turbon rasade, kamkedja nästan av, förmodligen topplockspackningen gått sönder, bilen "drar" åt vänster, lyset i panelen slutade fungera......... NÄÄÄ det är verkligen inget fel på den bilen. Fyfaaro. Där köper jag aldrig mer bil!

Rumpmas
3 860 Inlägg
25 januari 2011
#122
shandra skrev:
Med tanke på allt som hänt med bilen under 1 månad så lämnade jag idag tillbaka bilen.. Vilket nog vara ganska klokt smile Stör mig bara på att han inte påstår det är något fel med bilen.... turbon rasade, kamkedja nästan av, förmodligen topplockspackningen gått sönder, bilen "drar" åt vänster, lyset i panelen slutade fungera......... NÄÄÄ det är verkligen inget fel på den bilen. Fyfaaro. Där köper jag aldrig mer bil!

Måste kännas jäkligt skönt efter allt elände smile

Se det positiva i det, eftersom han inte tyckte att det var något fel på bilen tog han ju gärna tillbaka den cool

Vill du jävlas lite extra med säljaren så väntar du ett par veckor och messar in regnumret och ser om den hunnit få ny ägare. Sedan ringer du den nye ägaren och tipsar om allt skit som finns med bilen så får han dom på sig sen.

Vad blir det för Saab nu då?


120 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
#123
Andromeda skrev:
shandra skrev:
Med tanke på allt som hänt med bilen under 1 månad så lämnade jag idag tillbaka bilen.. Vilket nog vara ganska klokt smile Stör mig bara på att han inte påstår det är något fel med bilen.... turbon rasade, kamkedja nästan av, förmodligen topplockspackningen gått sönder, bilen "drar" åt vänster, lyset i panelen slutade fungera......... NÄÄÄ det är verkligen inget fel på den bilen. Fyfaaro. Där köper jag aldrig mer bil!

Måste kännas jäkligt skönt efter allt elände smile

Se det positiva i det, eftersom han inte tyckte att det var något fel på bilen tog han ju gärna tillbaka den cool

Vill du jävlas lite extra med säljaren så väntar du ett par veckor och messar in regnumret och ser om den hunnit få ny ägare. Sedan ringer du den nye ägaren och tipsar om allt skit som finns med bilen så får han dom på sig sen.

Vad blir det för Saab nu då?

Han undrade vem det var som hade lurat i mig allt det här.... Men liksom har ju haft den inne på SAAB och allt. Han menade på att SAAB ville tjäna lite extrapengar tongue...

Jag är jäkligt sugen på en 9-5 igen. För gillade bilen. Synd bara motorn var kras. Bilen var vit, med tonade rutor, vinge och allt... Precis så jag ville ha det. Får se om jag hittar någon likvärdig. Hade vart kul. Men såifall en med hel motor ;p

120 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
#124
Han påstod tom att han skulle skrota den... Vilket jag knappast tror han gör iof...

rangerare
115 Inlägg
25 januari 2011
#125
kolla på stcs.nu om du ska köpa saab igen, där fins väl de flesta av saab mupparna;)


13 Inlägg
25 januari 2011
#126
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=245035 Läs den tråden nu innan så du vet lite vad du ska kika på om du ska ha en ny 9-5:a smile


Rumpmas
3 860 Inlägg
25 januari 2011
#127
shandra skrev:
Han påstod tom att han skulle skrota den... Vilket jag knappast tror han gör iof...

Haha, varför det om det inte var något fel på den lol


120 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
#128
Andromeda skrev:
shandra skrev:
Han påstod tom att han skulle skrota den... Vilket jag knappast tror han gör iof...

Haha, varför det om det inte var något fel på den lol

Precis.......!! Tur jag fick lämna tillbaka den iallafall......

Rumpmas
3 860 Inlägg
25 januari 2011
#129
shandra skrev:
Andromeda skrev:
shandra skrev:
Med tanke på allt som hänt med bilen under 1 månad så lämnade jag idag tillbaka bilen.. Vilket nog vara ganska klokt smile Stör mig bara på att han inte påstår det är något fel med bilen.... turbon rasade, kamkedja nästan av, förmodligen topplockspackningen gått sönder, bilen "drar" åt vänster, lyset i panelen slutade fungera......... NÄÄÄ det är verkligen inget fel på den bilen. Fyfaaro. Där köper jag aldrig mer bil!

Måste kännas jäkligt skönt efter allt elände smile

Se det positiva i det, eftersom han inte tyckte att det var något fel på bilen tog han ju gärna tillbaka den cool

Vill du jävlas lite extra med säljaren så väntar du ett par veckor och messar in regnumret och ser om den hunnit få ny ägare. Sedan ringer du den nye ägaren och tipsar om allt skit som finns med bilen så får han dom på sig sen.

Vad blir det för Saab nu då?

Han undrade vem det var som hade lurat i mig allt det här.... Men liksom har ju haft den inne på SAAB och allt. Han menade på att SAAB ville tjäna lite extrapengar tongue...

Jag är jäkligt sugen på en 9-5 igen. För gillade bilen. Synd bara motorn var kras. Bilen var vit, med tonade rutor, vinge och allt... Precis så jag ville ha det. Får se om jag hittar någon likvärdig. Hade vart kul. Men såifall en med hel motor ;p

Jag säger som vanligt. Det är egentligen inte farligt att köpa en 9-5 med T7-motor. Risken finns där, men drar den inte olja och har uppgraderad vevhusvent och du sköter oljebytena går det bra. Dock är ju turbon en svag punkt, därför skaffar du förstås en Aero nästa gång, som har 230 hk och bättre turbo wink

De som är missnöjda hörs ju mest, men alla som har en hel Saab startar ju inte trådar om att bilen fortfarande är hel? 4% av alla tusentals Saab 9-5 98-02 har drabbats av oil-sludge enligt Saab. Audi har haft minst lika stora problem i decennier, men att skriva ned svensk industri som förser oss med job är det roligaste en svensk motorjournalist vet, medan tyskt är premium och skitbra även om de drar 1l olja/100 mil utan att tillverkaren tar sitt ansvar.

Du hade otur nu. Nästa gång går du inte på den niten igen utan kollar bilen noggrannare, och litar inte på en firma.
Bäst är ju förstås en 04 eller nyare. De har inte dessa motorproblem.


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
25 januari 2011
#130
shandra skrev:
Jag är jäkligt sugen på en 9-5 igen. För gillade bilen. Synd bara motorn var kras. Bilen var vit, med tonade rutor, vinge och allt... Precis så jag ville ha det. Får se om jag hittar någon likvärdig. Hade vart kul. Men såifall en med hel motor ;p

Inga som helst problem att hitta en 9-5´a du kan snudd på välja färg med tanke på hur många som finns till salu. Is i magen och inte hugga på första bästa är ett grundtips. Skanna Blocket och läs på vad som bör/måste kollas upp. Det är inga som helst problem att köpa en -98/-03 motorproblemen till trots bara du innan köp skaffar dig koll på åtgärder, service, tidigare ägare etc. http://forum.saabturboclub.com/index.php rymmer så mycket mer kunskap om dessa bilar än du någonsin hittar här och är man ute efter en Saab 9-5 så är det helt klart köparens marknad.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

234 Inlägg
25 januari 2011
#131
hotrodder skrev:
shandra skrev:
Jag är jäkligt sugen på en 9-5 igen. För gillade bilen. Synd bara motorn var kras. Bilen var vit, med tonade rutor, vinge och allt... Precis så jag ville ha det. Får se om jag hittar någon likvärdig. Hade vart kul. Men såifall en med hel motor ;p

Inga som helst problem att hitta en 9-5´a du kan snudd på välja färg med tanke på hur många som finns till salu. Is i magen och inte hugga på första bästa är ett grundtips. Skanna Blocket och läs på vad som bör/måste kollas upp. Det är inga som helst problem att köpa en -98/-03 motorproblemen till trots bara du innan köp skaffar dig koll på åtgärder, service, tidigare ägare etc. http://forum.saabturboclub.com/index.php rymmer så mycket mer kunskap om dessa bilar än du någonsin hittar här och är man ute efter en Saab 9-5 så är det helt klart köparens marknad.

+1

Kan försöka bidra till några tips när man köper 9-5.

Inte uppgraderad vevhusventilation? Kika vidare!

Nybytt turbo? Kika vidare!

Icke ifylld service bok? Kika vidare!

Varför detta?

Först och främst, Org vevhusventilation (Felaktig konstruktion) bidrar till att det bildas oil sludge, Detta gör att oljesilen i oljetråget sätter igen. Efter ett tag rasar turbon pga av oljebrist. Verkstaden byter turbon och gör ren rören till denna. Bilen går 1000-5000 mil till innan motorn skär ihop totalt pga att den igensatta oljesilen inte åtgärdades.

Grundproblemet till detta är dock att servicarna inte har sköts på ett korrekt sett.

Jag har bytt ett 50 tal motorer i 9-5or och det är samma visa varje gång.

Kommer in några kunder i veckan som vill att jag ska lyssna på deras "kamkedja" som rasslar, 99.9% av alla gånger är det ett löphjul till drivremmen, Ac pumpen, Servopumpen eller generatorn som börjar ge upp. Nämda i vanlighetsordning.

Bilmeck - Specialiserad på Saab.


552 Inlägg
25 januari 2011
#132
min aero är till salu om du är sugen roll

Turbo bytt, vevhusvent uppad & ifylld s-bok.31kmil.

OT, Tur/bra att han sedan tog emot bilen.

120 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
#133
Kibil skrev:
min aero är till salu om du är sugen roll

Turbo bytt, vevhusvent uppad & ifylld s-bok.31kmil.

OT, Tur/bra att han sedan tog emot bilen.

Pris på den här då? wink

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
26 januari 2011
#134
shandra skrev:
Kibil skrev:
min aero är till salu om du är sugen roll

Turbo bytt, vevhusvent uppad & ifylld s-bok.31kmil.

OT, Tur/bra att han sedan tog emot bilen.

Pris på den här då? wink

Inte för att misskreditera någos bil men 31 tusen mil? Känns som om du bör kunna hitta en med mindre mil.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

552 Inlägg
26 januari 2011
#135
25 begärs för bilen, jovisst det finns ju bilar som gått mindre men ska det smaka så kostar det. Men det behöver inte betyda att dom är bättre. En sliten motor är ingen pigg motor i längden. Saabar är ju inga plast raketer och är rätt så hållbara... lol
Senast redigerat av Kibil (26 januari 2011)

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
26 januari 2011
#136
Kibil skrev:
25 begärs för bilen, jovisst det finns ju bilar som gått mindre men ska det smaka så kostar det. Men det behöver inte betyda att dom är bättre. En sliten motor är ingen pigg motor i längden. Saabar är ju inga plast raketer och är rätt så hållbara... lol

Kan nog vara ok pris för en Aero förutom milen som ifs. kan ha passerat utan probs. Köpte ett -01 Aeroskåp för några månader sedan med 18 000mil på mätarn som var utbjudet för 30 tusen men då fick jag byta bromskivor, dämpare/fjädrar bak, vattenpump + div. annat småplock. Kan man inte fixa sådant själv så drar ju givetvis stålarna i höjden.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

120 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
#137
Bilen jag köpte nu kostade ju 23.000. Och den hade gått 32..... Men nu är den tillbaka. Undra vad han säger när han upptäcker att topplockspackningen förmodligen har gått.

5 198 Inlägg
27 januari 2011
#138
shandra skrev:
Bilen jag köpte nu kostade ju 23.000. Och den hade gått 32..... Men nu är den tillbaka. Undra vad han säger när han upptäcker att topplockspackningen förmodligen har gått.

Han kan hävda att du kört sönder den och ska betala,,,

120 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
#139
gamlingen skrev:
shandra skrev:
Bilen jag köpte nu kostade ju 23.000. Och den hade gått 32..... Men nu är den tillbaka. Undra vad han säger när han upptäcker att topplockspackningen förmodligen har gått.

Han kan hävda att du kört sönder den och ska betala,,,

Ja det kan han glömma, och för det första så har jag inte kört sönder den.....

120 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
#140
Han sålde en bil som var sönderkörd redan och helt slut i motorn.......


Sök