hotrodder skrev:
shandra skrev:
Jag är jäkligt sugen på en 9-5 igen. För gillade bilen. Synd bara motorn var kras. Bilen var vit, med tonade rutor, vinge och allt... Precis så jag ville ha det. Får se om jag hittar någon likvärdig. Hade vart kul. Men såifall en med hel motor ;p
Inga som helst problem att hitta en 9-5´a du kan snudd på välja färg med tanke på hur många som finns till salu. Is i magen och inte hugga på första bästa är ett grundtips. Skanna Blocket och läs på vad som bör/måste kollas upp. Det är inga som helst problem att köpa en -98/-03 motorproblemen till trots bara du innan köp skaffar dig koll på åtgärder, service, tidigare ägare etc.
http://forum.saabturboclub.com/index.php rymmer så mycket mer kunskap om dessa bilar än du någonsin hittar här och är man ute efter en Saab 9-5 så är det helt klart köparens marknad.
+1
Kan försöka bidra till några tips när man köper 9-5.
Inte uppgraderad vevhusventilation? Kika vidare!
Nybytt turbo? Kika vidare!
Icke ifylld service bok? Kika vidare!
Varför detta?
Först och främst, Org vevhusventilation (Felaktig konstruktion) bidrar till att det bildas oil sludge, Detta gör att oljesilen i oljetråget sätter igen. Efter ett tag rasar turbon pga av oljebrist. Verkstaden byter turbon och gör ren rören till denna. Bilen går 1000-5000 mil till innan motorn skär ihop totalt pga att den igensatta oljesilen inte åtgärdades.
Grundproblemet till detta är dock att servicarna inte har sköts på ett korrekt sett.
Jag har bytt ett 50 tal motorer i 9-5or och det är samma visa varje gång.
Kommer in några kunder i veckan som vill att jag ska lyssna på deras "kamkedja" som rasslar, 99.9% av alla gånger är det ett löphjul till drivremmen, Ac pumpen, Servopumpen eller generatorn som börjar ge upp. Nämda i vanlighetsordning.
Bilmeck - Specialiserad på Saab.