3590
Sök

Vilka bilar är det lämpligast att krocka med älg med?

96 Inlägg
12 januari 2011
#21
jag skulle vilja säga en bil som är hög så man träffar kroppen. det är enda chansen. sen får den ju gärna väga lite me och motorn ska sitta fram

Saab 9000 2.0t

Meldem
917 Inlägg
12 januari 2011
#22
med tanke på att många blir sparkade av den skräckslagna älgen som inte dog vid kollisionen så antar jag att en hög bil är att föredra? SUV typ... kanske t.o.m en SRT-10? eller en XC90.... tja min röst ligger på bilar med hög front.

själv är jag livrädd för vilt när jag kör celican.... kommer ju åka ramp rakt upp i vindrutan hmm
Senast redigerat av Marticus (13 januari 2011)

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

671 Inlägg
13 januari 2011
#23
zovix skrev:
Nej seriöst så vid alla kollisioner så gäller fysikens och mekanikens lagar.

En kollision mellan bil och älg kan gämföras med vad som i mekaniken beskrivs som en inelastisk stöt eftersom man kan förutsätta att bilen och älgen sanollikt kommer att fortsätta åt samma håll som mer eller mindre en och samma enhet efter sammanstötningen.

Vi börjar med att defingera lite storheter:

m = massa
u = hastigheten före sammanstöten
v = hastigheten efter

m1 x u1 + m2 x u2 = (m1 + m2) x v

Här ser vi tydligt att både hastigheten och bilens storlek (tyngd,massa) kommer att påvera hur allvarlig kollisionen blir.

Ju tyngre fordon du åker ju mindre retardation (negativ acceleration) kommer du att råka ut för vilket minskar risken för personskador eftersom kroppen är känslig för olika acceleratonspåkänningar.

Jag har i ovanstående resonemang inte tagit hänsyn till det mesta t.ex. så deformeras inte bilen, kollitionen sker utan vinkelavvikelse mm. och mm. Men jag påvisar de två största komponenterna som påverkar sammanstötningen. nämligen massa och hastighet.

Vilket leder till slutsatsen att stor bil som kör sakta måste vara det bästa...


Mvh Magnus

Vilket rent ordbajs !
Det kom inget vettigt ur det där..
Du jobbar kommunalt på ett kontor utan stress och krav på produktivitet kan jag gissa.. big_smile

Meldem
917 Inlägg
13 januari 2011
#24
endorfinslaven skrev:
zovix skrev:
Nej seriöst så vid alla kollisioner så gäller fysikens och mekanikens lagar.

En kollision mellan bil och älg kan gämföras med vad som i mekaniken beskrivs som en inelastisk stöt eftersom man kan förutsätta att bilen och älgen sanollikt kommer att fortsätta åt samma håll som mer eller mindre en och samma enhet efter sammanstötningen.

Vi börjar med att defingera lite storheter:

m = massa
u = hastigheten före sammanstöten
v = hastigheten efter

m1 x u1 + m2 x u2 = (m1 + m2) x v

Här ser vi tydligt att både hastigheten och bilens storlek (tyngd,massa) kommer att påvera hur allvarlig kollisionen blir.

Ju tyngre fordon du åker ju mindre retardation (negativ acceleration) kommer du att råka ut för vilket minskar risken för personskador eftersom kroppen är känslig för olika acceleratonspåkänningar.

Jag har i ovanstående resonemang inte tagit hänsyn till det mesta t.ex. så deformeras inte bilen, kollitionen sker utan vinkelavvikelse mm. och mm. Men jag påvisar de två största komponenterna som påverkar sammanstötningen. nämligen massa och hastighet.

Vilket leder till slutsatsen att stor bil som kör sakta måste vara det bästa...


Mvh Magnus

Vilket rent ordbajs !
Det kom inget vettigt ur det där..
Du jobbar kommunalt på ett kontor utan stress och krav på produktivitet kan jag gissa.. big_smile

jag hoppas att du skämtar neutral
Senast redigerat av Marticus (13 januari 2011)

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

335 Inlägg
13 januari 2011
#25
massa och hastighet vs nånting som viker sig som ett staket av trä? är väl ändå bilens höjd, älgens längd på bena osv som har största betydelsen? vart älgens kropp hamnar, en hög pickup med liten hytt och med fullbur i, viltbåge och 6punkt skulle jag säga, standard bil = vet ej
Senast redigerat av laggey (13 januari 2011)


huh?
10 427 Inlägg
13 januari 2011
#26
Har någon form av barndomsminne (bra källa/referens big_smile) där Trafikmagasinet simulerade
älgkrock med diverse bilar. Vet att en Volvo 240 (eller 740) var med samt någon form av Ford
(Escort/Sierra). Resulterade iaf i att a-stolpen höll på Volvon och på Forden så vek hela taket ned sig.

Ja, det har ju förmodligen hänt en del sen sedan 80-talsbilar testades på tidigt 90-tal men hade ju varit intressant att se nu ändå. wink


Turbo lover
555 Inlägg
13 januari 2011
#27
Dock har ju äldre bilar riktigt riktigt klena A-stolpar jämfört med i princip alla moderna bilar, så en modern Volvo lär klara av en älgkrock väldigt mycket bättre än valfri gammal sossecontainer wink


711 Inlägg
13 januari 2011
#28
steifan skrev:
Har någon form av barndomsminne (bra källa/referens big_smile) där Trafikmagasinet simulerade
älgkrock med diverse bilar. Vet att en Volvo 240 (eller 740) var med samt någon form av Ford
(Escort/Sierra). Resulterade iaf i att a-stolpen höll på Volvon och på Forden så vek hela taket ned sig.

Ja, det har ju förmodligen hänt en del sen sedan 80-talsbilar testades på tidigt 90-tal men hade ju varit intressant att se nu ändå. wink

Tror även mythbusters har provat nån bil mot en konstgjord älg.

4 637 Inlägg
13 januari 2011
Trådstartare
#29
Turbovin skrev:
sosse

mad
Senast redigerat av EmilHammarlund (13 januari 2011)

huh?
10 427 Inlägg
13 januari 2011
#30
Turbovin skrev:
Dock har ju äldre bilar riktigt riktigt klena A-stolpar jämfört med i princip alla moderna bilar, så en modern Volvo lär klara av en älgkrock väldigt mycket bättre än valfri gammal sossecontainer wink

Haha ja precis, en bula i en 70-talsbils A-stolpe måste ju betyda att en repa i en (seriös) 2000-talsbils a-stolpe. Samtidigt som stålstommen i den nyare bilen antagligen är mycket lättare. cool
Senast redigerat av steifan (13 januari 2011)


erixon89
13 januari 2011
#31
740 kirunacab:P

erixon89
13 januari 2011
#33
steifan skrev:
erixon89 skrev:
740 kirunacab:P

Med liggande körstil och hög hastighet kanske wink

Sen är det färdigt:)

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
13 januari 2011
#34
jimbon skrev:
steifan skrev:
Har någon form av barndomsminne (bra källa/referens big_smile) där Trafikmagasinet simulerade
älgkrock med diverse bilar. Vet att en Volvo 240 (eller 740) var med samt någon form av Ford
(Escort/Sierra). Resulterade iaf i att a-stolpen höll på Volvon och på Forden så vek hela taket ned sig.

Ja, det har ju förmodligen hänt en del sen sedan 80-talsbilar testades på tidigt 90-tal men hade ju varit intressant att se nu ändå. wink

Tror även mythbusters har provat nån bil mot en konstgjord älg.

japp och kontentan med det var att antingen sakta eller SKITFORT smile

tror att man ska välja antingen en riktigt hög bil eller en äkligt låg

tror dex valfri supersportbil skulle klara sig ganska bra då dom oftast inte räcker upp till dom tunga delarna så troligen rullar älgen över bilen istället för att hamna mitt i vindrutan

Kör fort så hinner inget hända...

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
13 januari 2011
#35
EmilHammarlund skrev:
Kibil skrev:
ekelund88 skrev:

har du nånsin sett hur en 200/700 serien är uppbyggd ? om du har tur att ta den med bakdelen kanske du överlever

Ja jag har sett hur en gammal volvo är uppbyggd.  Sett av erfarenhet att dom bilarna klarar av en älg på huven!

Har med sett massor artiklar om hur bra folk i t ex 240 klarat sig. Vore dock kul med statistik.

http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY

kolla en gång till då hur " bra " gamla volvos är ...

C H E V R O L E T <3

Gödseldräng
4 529 Inlägg
13 januari 2011
#36
mercedes 190 säger jag
höll iofs på att avlida men de var inte för att älgen kom utan de va för att älgen drog av merca stjärnan sad
enda som hände var att han klippte grillen och stjärnan lite bulig huv me


140 Inlägg
14 januari 2011
#37
Enligt min farbror som är skadereglerare så har inga dödsolyckr skett med SAABar sedan 1987 i viltolyckor.
Senast redigerat av Raggarbergman (14 januari 2011)

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar

671 Inlägg
14 januari 2011
#38
Raggarbergman skrev:
Enligt min farbror som är skadereglerare så har inga dödsolyckr skett med SAABar sedan 1987 i viltolyckor.

Var de inte bäst i TRYGG HANSAs statistik över riktiga krockar.
Inga EURO NCAP tester hur bra de än må vara

7 274 Inlägg
14 januari 2011
#39
En stor hjullastare smile


Rumpmas
3 860 Inlägg
14 januari 2011
#40
Raggarbergman skrev:
Enligt min farbror som är skadereglerare så har inga dödsolyckr skett med SAABar sedan 1987 i viltolyckor.

Fyfan, kan man bli den förste på 23 år tro tongue



Sök