2523
Sök

Volvo 240 Leksak... Nu på lack :D

310 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
#1
Jo jag tänkte dela med mig av mitt projekt big_smile
Bilen jag har valt är en volvo 240 och tanken är att jag ska få ha kul big_smile

Har kommit så långt att motorn är monterad för SBP nu och ska registreras
Effektmålet är 4 siffrig effekt alltså 1000hk eller 888hk mer än orginal
Kommer inte bruka bilen med denna effekten sen utan kommer ha dubbla turbo aggregat med mig till mappningen och "Bara" plocka ut ca 700 hk sen
Börjar med att lägga ut lite bilder på motor bygget och ser om de är nån som är intresserad av att se mera och lägger till mer info om vad som är gjort osv big_smile

Motorn som den sitter idag
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00244.jpg

Motorblocket oringat betongfyllt och stressborrat
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/oringat.jpg


Toppen började jag göra så här, Bultade 531toppen i en 80mm tjock stålplatta för att den inte skulle slå sig allt för mycket under svetsning.
svetsade upp de matrialet jag tyckte behövdes. jävla skit att svetsa i alla fall
plattan gjorde nog susen för den slog sig bara 0,4 mm efter svetsning big_smile
sen fick jag rikta den så kammen gick lätt i toppen..
sen lämnade jag toppen till lasse bandit för att fräsa ur för dom nya ventilsätena med mira fräsen
Toppen efter uppsvetsning och grovbearbetning
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/mobil022.jpg
Senast redigerat av jsson (13 september 2011)

Skåning
739 Inlägg
15 januari 2011
#2
"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar" wink

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

310 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
#3
Varje häftig turbomotor är i grund och botten en häftig sugmotor wink

Skåning
739 Inlägg
15 januari 2011
#4
jsson skrev:
Varje häftig turbomotor är i grund och botten en häftig sugmotor wink

Det beror ju på, var går gränsen för häftig? smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

820 Inlägg
15 januari 2011
#5
Jävlar, inga dåliga mål big_smile Det gillas!

Hur mycket räknar du med att varva?

Om man säger

310 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
#6
Jag räknar med ett max varv på 8-8500
Borde inte vara omöjligt då motorn bli på 2,75L

big_smile

310 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
#7
Ibanezman skrev:
jsson skrev:
Varje häftig turbomotor är i grund och botten en häftig sugmotor wink

Det beror ju på, var går gränsen för häftig? smile

Ja en sug motor med mer än dubbla orginal effekten är häftig wink

310 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
#8
Köpte stål för ventilsäten som jag fick svarva ringarna av
la krympspelet på 0.16mm
alltså är ventilsätena för insug 48.16 mm och avgas gjorde jag 40.66 så jag kunde få en lite snyggare radie på sätet när 40 mm ventilen är i.

la ringarna i flytande kväve -196ºc
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/mobil024.jpg
kallt
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/mobil026.jpg

under tiden dom låg där och kylde ner sig värmde jag toppen till ca 200ºc
med en temperatur skillnad på 400ºC gick de att få i sätena i toppen big_smile

http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/mobil030.jpg

310 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
#9
sen när insugs sätena va i så lämnade jag in toppen hos lasse igen och fäste ur för avgassätena
när dom sen va ikrympta så har vi gjort i ordning förbrännings rummen pressat i nya ventilstyrningar i nåt brons matrial... j7 tror jag de heter, mira fräst ventilsätena och portat i ordning kanalerna i toppen.
justerat inspänningsmåttet på dom dubbla ventilfjädrarna.
Tänkte köra med Enems K15 turbo kam först men tyckte den kamen lyfter lite snålt (12.5mm) så valde att gå ett snäpp längre och köra med c2 turbo som lyfter 13.9 mm, detta medför ju att jag fick montera 37mm ventiltryckare lätta utan risk med nån bricka som hoppar ur på höga varv men jobbigare att anpassa ventilspel då man får göra de igenom att slipa på ventilskaft och lashcaps

så här blev i alla fall resultatet big_smile
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/mobil107.jpg
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/mobil103.jpg
resultatet blev att förbränningrummet ligger 3 mm mer centrerat över tändstiftet och ändå är nästan volymen oförändrad smile 55cc orginal 57cc

2 419 Inlägg
15 januari 2011
#10
Detta skall verkligen följas!! big_smile Men upp med lite bilder på bilen också wink


Reservdansk
6 271 Inlägg
15 januari 2011
#11
Här är någon som vet vad han sysslar med, det märks. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Skåning
739 Inlägg
15 januari 2011
#12
jsson skrev:
Ibanezman skrev:
jsson skrev:
Varje häftig turbomotor är i grund och botten en häftig sugmotor wink

Det beror ju på, var går gränsen för häftig? smile

Ja en sug motor med mer än dubbla orginal effekten är häftig wink

Det får jag väl hålla med om wink

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

310 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
#13
strandberg31 skrev:
Detta skall verkligen följas!! big_smile Men upp med lite bilder på bilen också wink

Kan lägga upp lite bilder på bilen men de är inga roliga bilder... fronten är blanksvart bilen är blå och dörrarna är vita.. är meningen att hela bilen ska bli svart sen...
planerna med bilen är
1 få bilen reggbesiktad
2 göra färdigt den 6 växlade bmw lådan och montera
3 montera rätt topp bygga nytt grenrör
4 göra färdigt insuget med dom 4a 50mm hemgjorda spjällhusen och montera nira sprutet med tändspolar osv
5 montera en bakaxel med torsten diff (torsen)
6 ombyggnad av bakaxelupphängning
7 mappning
8 breddning och montering av racetanklock, bygga om för 740ins bakljus montera kjolpaket och vinge
9 lackering

536 Inlägg
15 januari 2011
#14
Har du inte fler byggbilder ? smile


310 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
#15
TurbOla skrev:
Här är någon som vet vad han sysslar med, det märks. wink

Tack så mycket big_smile
hoppas jag lever upp till mina egna förhoppningar bara smile

310 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
#16
Jonasarvidsson skrev:
Har du inte fler byggbilder ? smile

Jo då de har jag allt big_smile
Kommer mer bilder big_smile

310 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
#17
Så nu har jag varit ute och monterat fästen för orginal ic och mätt och kollat på hur långa runners jag får plats med till insuget
har även förjäves försökt få loss remskivan till servopumpen...
nån som vet hur man lättast får lös den? försökt med mutterdragare men den sitter där den sitter sad
har aldrig behövt ha loss nån tidigare men vill hellst inte ha en rostig remskiva i motorutrymmet tongue

tog även några bilder på bilen när jag va ute i garaget tongue

http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00245.jpg
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00246.jpg
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00253.jpg
än är de ingen rolig syn men valde att byta dörrar då de fanns några bucklor i dom jag hade...
ska ju ändå lacka hela bilen i 019 sen big_smile
de som är gjort med bilen hittils är förstärkta länkarmar fram. poly bustningar och bilstien dämpare

tog några bilder på toppen och lite delar till insuget big_smile

http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00247.jpg
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00248.jpg
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00252.jpg
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00249.jpg
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00250.jpg
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00251.jpg

hittade även en bild på mina spacers jag gjorde färdigt under veckan big_smile
och en bild på svetshjälmen big_smile
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00241.jpg
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00239.jpg
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00240.jpg

310 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#18
Så idag har de hänt lite mer i garaget big_smile
både possetivt och negativt...
har kört upp oljetryck och monterat framskärmarna fått dit lite kablar mm
de negativa är att så fort jag drar intill växelådan så går motorn jättetrögt sad
Får riva ner växellådan imorgon och kolla om jag kan se nåt fel att fixa big_smile
här kommer en bild på min nya oljetryckslampa big_smile
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00256.jpg
med oljetryck
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00255.jpg
och utan igen
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00257.jpg

310 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#19
Så nu är felet lokaliserat och åtgärdat med växellådan big_smile
som ni ser va de lite grader på engående axel plus att axeln va för lång för stålveven som har hållet för stödlagret grundare borrat
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00258.jpg

http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00259.jpg
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00260.jpg
de åtgärdade jag med dalslandssvarven (rondellen) spelar ingen roll då M47an bara behöver hålla tills reggbesiktningen är färdig big_smile
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00261.jpg
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00262.jpg
passa på att ta ett par kort på dom förstärkta länkarmarna
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00268.jpg
http://i134.photobucket.com/albums/q101/jsson81/DSC00269.jpg

3 292 Inlägg
19 januari 2011
#20
Jag tror säkert att du kan plocka ut en jävla massa pållar... men 1000 HK... tror du verkligen att du kommer plocka så pass mycket ur en Volvomotor.. ??

Tvivlar... men man vet ju aldrig...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **


Sök