2330
Sök

BMW M60B40 turbo

61 Inlägg
18 januari 2011
Trådstartare
#1
Håller på med en manta A som får en M60 motor från en 540 och manuell låda. Ska ha turbo på denna också samt ett megaskvätt för att styra.

Frågan är ju då om man någon gjort detta och vet hur mycket jag ska svarva kolvarna för att få rätt kompressionsförhållande. Eller bör jag lämna iväg topparna och fräsa? Hur har ni gjort?

. ,_
>' )
( ( \
Kraaa, Kraaa
''|\

252 Inlägg
19 januari 2011
#2
Du ska inte röra kolvarna då du får ut mer effekt och vrid än vad motorn klarar av i foder, kolvar.
488 Hk 647Nm på 4,0 lit  v8 med singel turbo och 1,1 bar sen delade sig insuget på dynon sad med 98 oktan)
4,4 lit motorn har jag provat men där spricker kolvarna (kolvrings spåren) effter 2000-3000 mil det  tror händer även 4,0 lit motorn.
Sen är det stålis foder o CP kolvar 8,2-1 i komp dä har jag inte hittat någon gräns wink 1000++

612 Inlägg
19 januari 2011
#3
Fråga dig hur mycket nytta du har av mer än 300hk i en lätt bil (1080kg tjänstevikt original om minnet inte sviker) innan du börjar fundera på trimning. wink

oo=00=oo
374 Inlägg
19 januari 2011
#4
Ess kompressorkit till M60 och M62 ligger ju på 400-420hk. tror de ligger på 0,7-0,8 i ladd. Det ska hålla rätt bra tydligen.

Freude am fahren!

61 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
#5
Tekniknissen: Menar du att du körde orginal kompression i motorn och laddade 1.1? 488 hk är ju rätt hyggligt. Hur stora spridare körde du med och vilket sprut? Själv har jag tänkt att eventuellt köra med 2 st volvo T5 turbos. Borde bli ganska lagom för ett hyggligt effektuttag och borde inte bli så stor ketchupeffekt då.

G-sson: 300 hk? räcker o räcker. Jag kommer fram med en fiat uno också, men hur sköjj är det? Ärligt talat, bilen är från 72 så det som krävs för att regga den som ombyggt fordon med denna motorn och turbo är effektintyg och sluten vevhusventilation. Så självklart bygger jag turbo på den. Blir tvungen att regga den med ganska liten effekthöjning för att slippa tynga ner bilen hur mycket som helst dock. Bilen måste ju väga 100 kg/15kw, dvs 1400 kg i tjänstevikt med original effekt, så en höjning med blyga 30kw betyder 1600 kg. Ganska mycket alltså. Detta med 75 kg förare och full tank.

. ,_
>' )
( ( \
Kraaa, Kraaa
''|\

252 Inlägg
20 januari 2011
#6
Helt ricktigt! kör du med lägre grund komp som 8,2 så förlorar du vrid i botten men vinner när laddtycket går över avgastycket. Det du ska göra med motorn är pianotråd i blocket och 12,9 bult till topparna och göra en aluminium plata till vevhusventilations membranet bak på insuget.Och flytta kamarna 2 grader ifrån varandra på nockvinkelen från orginal inställningen. Jag körde med Haltech X11 och KKK29 och 2 WG Körde 11 grader på tändningen 4800-6500V/min Prova öka men det gav 4-6 Nm om det var kall inlopps luft 35-40C Låg det högre så gav det inget. Jag för står inte vadför men BMW har lyckats så bra med förbränings rummen;) Så får motorn bara soppa så spikar det sälla. Men om det är snålt med soppan så går det fort. Hål i kolvarna:( Spridare?  det var 650 cc och det 78% duty. Så han vill ha massa soppa:P Och insuget pallar bara 1 bar i längden.

1 482 Inlägg
20 januari 2011
#7
Som teknissen har skrivit så orkar inte M60n med laddtryck under en längre tid utan att bli våldtagen.
Stakarna i M60 är inte dom bästa då dom ibland går sönder med original effekt.

Det är inte många som turbokonverterar M60 då det kostar väldigt mycket pengar om man vill få det ordentligt och hållbart.

Ska du ladda mer än 0.7 bar bör du trycka i stålfoder, smidda kolvar och stakar. Gör du det så pallar botten över 1000hk.

www.vacmotorsports.com har allt du behöver för m60 turbo.

BLT Service
Theracords Music Label

252 Inlägg
20 januari 2011
#8
Ja givetvis så går stakarn i m60 motorn. men vad jag har sätt så spricker kolvarna och stakarna går tungt på vevlagret och tar form som en 90 årig gumma :-)

12 086 Inlägg
21 januari 2011
#9
Stakarna i M60B40 är smidda och sintrade, "brukar" de verkligen ge upp?

252 Inlägg
21 januari 2011
#10
Nja ! Som jag skrev så är kolvarna svag. Och när dom ger sig (spricker) så drar lillända i storändan så vevlagern går tungt. Då bockar sig stakarna o vevlagern nyper och sen knäcks kolven mot cylinder väggen. Den får man en stake som får panik och vill ut från blocket big_smile

61 Inlägg
21 januari 2011
Trådstartare
#11
Insuget blir nytt i alu så att det inte skulle hålla är ingen risk. Men med en effekt under 500hk så borde det alltså räcka med 12:9 härdade bultar till topparna och sen bara ladda på? Inte göra något åt kompet? Om motorn skulle ge upp så spelar det ingen större roll då man hittar såna här motorer för 5000. Då kan man ju isåfall slänga i stålfoder och bättre kolvar. Vart hittar man stålfoder och kolvar till M60 motorn då?

. ,_
>' )
( ( \
Kraaa, Kraaa
''|\

252 Inlägg
21 januari 2011
#12
Spår till 1mm pianotråd i blocker annars springer orginal packningen iväg och 12,9 bult och dra dom 100Nm med grafitfett i gängerna. då klarar du 650 Nm Och som du säger motorerna är rätt billiga så det är bara att gassa till dom ger sig. Är motorn frisk i lager och olje pump (sitte fast i blocket) så brukar det hålla en sommar ;-) Foder är havlfabrikat och kolvar besställer jag Cp pistons med egna mått( borr 94 mm) Blocket får arbetas 2,5 tim i 3 axilg CNCfräs foder 4 timmar i svarv och pessas i kylda med blocket 220c varmt. Måtten ärpresisa då stål foderna sväller mindre äe blocket så får man inte det exakt så läcker foderna vatten eller så spricker däcket eller botten kransen. torr foder är inte att tänka på då det blir alldeles fär tunnt i cylinder väggarna.

61 Inlägg
21 januari 2011
Trådstartare
#13
Har både horisontell flerop och svarv på jobbet samt en ugn så det borde ju gå att lösa. Tveksamt om blocket går in i ugnen dock.. hmm.. tror jag kör med original till att börja med iaf och kör som du säger där. Pianotråden antar jag att du tar en radie 0,5 fräs och kör ett spår runt motorn under varje topp? Eller kör du ett varv runt varje cylinder? Kanske i topparna också?

Skulle du ha ritningar tillgängliga till det du gör i blocket och fodren? Kanske till och med program till mazatrol? Det hade ju vart fantastiskt.

. ,_
>' )
( ( \
Kraaa, Kraaa
''|\

252 Inlägg
21 januari 2011
#14
Jo jag har det smile Men det är firmans filer så jag kan inte lämna ut dom hmm . Det kostade oss 4 block och 350 tim innan vi fick rätt på det!!!  Inte radie vanlig och 0,70 gjupt i blocket och 1,2 mm från lopp kant.

61 Inlägg
21 januari 2011
Trådstartare
#15
Du ska inte leja ut ett block till mig då? Då behöver du ju ge mig programmet. smile Men om du har färdigt program antar jag att du även har fixtur? Va skulle du debitera för 2,5 tim då? 500 kr/tim? Det hade ju varit makalöst isåfall. smile

. ,_
>' )
( ( \
Kraaa, Kraaa
''|\

252 Inlägg
21 januari 2011
#16
Villken filur lol Jag ska prata med min kolega. det har inte varit någon marknad på blocken på ett tag. Vi gick med förlust då maskin arbetet kosta oss en del samt ritningarna. Jag tror att vi har fixturen kvar. Som sakt vi har 350 tim utväcklings utgifter Oxå hmm

61 Inlägg
21 januari 2011
Trådstartare
#17
jo men dom timmarna är ju redan betalda. smile Ne men allvarligt talat. Fundera på det iaf. Tar ju oerhört mycket tid och pengar för mig att bygga fixtur o skit om jag ska göra nåt själv så det är ju värt en peng att slippa. Vart i vårat land befinner du dig då? Blir nog inte ens i år om du nu skulle vilja ta dig an detta.

. ,_
>' )
( ( \
Kraaa, Kraaa
''|\

252 Inlägg
21 januari 2011
#18
Nästa så lång söder ut man kan komma :-)  Skåne, Malmö. Jo jag vi ska fundera på det om du har du kapasitet att köra ett block. Men som sagt det går att köra på orginal blocken ett tag innan hornen växer sig stora. Och vi har provat med en Z3,a med v8 utan turbo men med kompressor och det blev bara att plocka bort kompressorn. Dansken som beställde bilen blev rädd!! Jick inte att köra. Släppte på 5 växel när den paserade 140 km/tim. Jick inte att göra en vättig omkörning. En Manta B har nog inte bättre väg fäste en en Z3 :-D

61 Inlägg
21 januari 2011
Trådstartare
#19
Tror du att en z3 skulle ha bättre väghållning än en manta?? :-o ja, ok lite bättre kanske. Mantan blir befruktad av en e34 så det betyder både fram- och bakvagn från den med coilovers samt bur och bra krängningshämmare. Bilen kommer inte bete sig som en svajjig manta iaf. :-) jaja... Du får fundera. Men jag kan skicka ett block till dig om du bestämmer dig för att fixa det åt mig sen. Förstår att man inte lånar ut fixturer och program till höger o vänster. :-)

. ,_
>' )
( ( \
Kraaa, Kraaa
''|\

252 Inlägg
21 januari 2011
#20
Jag tänkt på ett motor bygga som vi monterade sprut på som jick rätt bra och håller forfarande på m60 motorn.  där ända som var moddat på den motorn var  EatonM90 kompressor och Headers.
Rotade i mina filer och hittade Dyno filen. v/min *1000-Hk-Nm    2-110-408   3-198-412  4-268-482   5-345-483  6-400-476  6,7-428- 413.
Och se där Tysk injengörskonst i en GM bil. Då kann det bara ble bra. Som vi säger här i söder :-)


Sök