4361
Sök

Köpa förstabil! Volvo 850 eller 940? Hjälp tack!

18 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
#1
Tjena! Är 18 år och har nyss tagit körkort (en månad sen) och nu är det dags att köpa min första bil big_smile! Har velat fram och tillbaks hela tiden mellan en 850 GLT eller en 940 GLT, Ltt eller Turbo och kan inte bestämma mig hmm. Någon som kan tipsa om vilken av dem jag bör köpa och varför? Hade varit till stor hjälp!

Hade tänkt lägga runt 10000 - 15000:-  wink och för det priset får man ungefär samma skick på en 850 som en 940 och ungefär samma miltal och årsm.
Väljer jag 850 så är det för att den har mer hästkrafter än 940:n (inte så stor skillnad om jag kör på en 940 turbo dock), tycker den är aningen snyggare och är rundare i formerna och känns lite modernare. Eftersom jag är väldigt sugen på att fixa mycket med utseendet och styla bilen så är det viktigt att den är "styling-vänlig" och snygg. Väljer jag 940:n är det främst för att den är bakhjuls-driven! Tycker även 940:n är snygg, inte jätte mycket skillnad mellan den och 850:n, men känns som 850:n är mer styling-vänlig. Sen kanske det inte spelar så stor roll att 850 GLT:n har lite mer hästkrafter, man får väll ut mer av hästarna på en bakhjulsdriven bil? Sen hade det ju inte varit fel med turbo om man hittar nån fin 940 turbo.

Är det någon som har några tips så är jag väldigt tacksamt då det börjar bli jobbigt att inte kunna bestämma sig tongue!

Tack på förhand! /Sebbe smile
Senast redigerat av se88e (31 januari 2011)

Tvivlare
2 266 Inlägg
28 januari 2011
#2
Köper du en 850 för dom pengarna så lär du få lägga pengarna på reparationer istället för styling. En 940 behöver inte stylas så mycket för att se bra ut, och alla reservdelar är billiga smile Väldigt lättmekade dessutom. Jag vet vad jag hade köpt smile ( och har köpt, för den delen smile )

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

27 Inlägg
28 januari 2011
#3
Beror ju som sagt bara vad du har tänkt göra med den, har du tänkt å drifta om ens bara lite så är ju inte 850 ens något å fundera på, men om du ska styla och bara glida så hade då jag tagit 850 smile Men å andra sidan är jag från norrland å då är ju bakhjul/fyrhjuls drift ett måste (nästan iaf) så man kan ligga lite brett runt rondellerna oså wink

500 000 svenskar lider av dylexi.

17 Inlägg
28 januari 2011
#4
En 940 är en mycket roligare bil än 850, dels för att den är bakhjulsdriven och mycket mer lättmeckat! smile
Och om man vill trimma å styla en volvo så är det 700/900 serien man ska ha wink


huh?
10 427 Inlägg
28 januari 2011
#5
Ptja, egentligen kan du ju köpa vilken som helst och sen byta efter ett tag om det inte passar, finns
ganska stort utbud av båda bilmodellerna tycker jag smile

En 940 GLT (16V 155hk) kan nog vara trevlig, men de fanns bara årsmodell 1991 och är lite sällsynta.
Men där får du ju både trevlig motor och bakhjulsdrift, 850 har ju "bara" trevlig motor och övriga 940 otrevlig motor (såna där tryckåpys eller stendöda-8v-sugisar wink ) med bakhjulsdrift. cool

Köp ingen 940 GL/GLE/SE 93-94 (+enstaka 95) iaf, tröttaste motorn (B230FD 116hk).

..och ett annat minus för 940 är att dörrsidorna ser för j*vliga ut på nästan alla bilar från årsmodell 1993
och framåt (kanske bättre på de senare årsmodellerna). Vinylen släpper från dörrsidorna, det bör man slippa
på 850 antar jag.
Senast redigerat av steifan (28 januari 2011)


Forummoderator
26 397 Inlägg
28 januari 2011
#6
steifan skrev:
Ptja, egentligen kan du ju köpa vilken som helst och sen byta efter ett tag om det inte passar, finns
ganska stort utbud av båda bilmodellerna tycker jag smile

En 940 GLT (16V 155hk) kan nog vara trevlig, men de fanns bara årsmodell 1991 och är lite sällsynta.
Men där får du ju både trevlig motor och bakhjulsdrift, 850 har ju "bara" trevlig motor och övriga 940 otrevlig motor (såna där tryckåpys eller stendöda-8v-sugisar wink ) med bakhjulsdrift. cool

Köp ingen 940 GL/GLE/SE 93-94 (+enstaka 95) iaf, tröttaste motorn (B230FD 116hk).
..och ett annat minus för 940 är att dörrsidorna ser för j*vliga ut på nästan alla bilar från årsmodell 1993
och framåt (kanske bättre på de senare årsmodellerna). Vinylen släpper från dörrsidorna, det bör man slippa
på 850 antar jag.

Ånjo. Gick att få upp farsans 940 av den typen i 185km/h cool

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

huh?
10 427 Inlägg
28 januari 2011
#7
AirOne skrev:
steifan skrev:
Ptja, egentligen kan du ju köpa vilken som helst och sen byta efter ett tag om det inte passar, finns
ganska stort utbud av båda bilmodellerna tycker jag smile

En 940 GLT (16V 155hk) kan nog vara trevlig, men de fanns bara årsmodell 1991 och är lite sällsynta.
Men där får du ju både trevlig motor och bakhjulsdrift, 850 har ju "bara" trevlig motor och övriga 940 otrevlig motor (såna där tryckåpys eller stendöda-8v-sugisar wink ) med bakhjulsdrift. cool

Köp ingen 940 GL/GLE/SE 93-94 (+enstaka 95) iaf, tröttaste motorn (B230FD 116hk).
..och ett annat minus för 940 är att dörrsidorna ser för j*vliga ut på nästan alla bilar från årsmodell 1993
och framåt (kanske bättre på de senare årsmodellerna). Vinylen släpper från dörrsidorna, det bör man slippa
på 850 antar jag.

Ånjo. Gick att få upp farsans 940 av den typen i 185km/h cool

Jojo, men det var nog inte så "roligt" under tiden det tog att nå dit. wink
Senast redigerat av steifan (28 januari 2011)


Forummoderator
26 397 Inlägg
29 januari 2011
#8
steifan skrev:
AirOne skrev:
steifan skrev:
Ptja, egentligen kan du ju köpa vilken som helst och sen byta efter ett tag om det inte passar, finns
ganska stort utbud av båda bilmodellerna tycker jag smile

En 940 GLT (16V 155hk) kan nog vara trevlig, men de fanns bara årsmodell 1991 och är lite sällsynta.
Men där får du ju både trevlig motor och bakhjulsdrift, 850 har ju "bara" trevlig motor och övriga 940 otrevlig motor (såna där tryckåpys eller stendöda-8v-sugisar wink ) med bakhjulsdrift. cool

Köp ingen 940 GL/GLE/SE 93-94 (+enstaka 95) iaf, tröttaste motorn (B230FD 116hk).
..och ett annat minus för 940 är att dörrsidorna ser för j*vliga ut på nästan alla bilar från årsmodell 1993
och framåt (kanske bättre på de senare årsmodellerna). Vinylen släpper från dörrsidorna, det bör man slippa
på 850 antar jag.

Ånjo. Gick att få upp farsans 940 av den typen i 185km/h cool

Jojo, men det var nog inte så "roligt" under tiden det tog att nå dit. wink

Nja. Tog ju ett tag, det kan ju medges tongue

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

5 Inlägg
Forummoderator
26 397 Inlägg
29 januari 2011
#10
Henk4 skrev:
rs2a

Nu stod det mellan Volvo 850 eller Volvo 940, för de som kan läsa.
Vad jag vet, har Volvo aldrig tillverkat en "rs2a"..roll

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

4 637 Inlägg
29 januari 2011
#11
940. Bakhjulsdriven, bättre kvalitet och så den klassiska Volvokänslan.

Hellre få hk på bakhjulen än massor på framhjulen tycker jag men det är en smaksak...

Alla vill sladda innerst inne. Man behöver inte köra som en idiot för det men känslan när baken släpper lite på snön är fantastisk!
Senast redigerat av Navkapsel (29 januari 2011)

Forummoderator
26 397 Inlägg
29 januari 2011
#12
Hade Volvo tillverkat 944-modellen med Volvofemman, eller rent utav T5:an orginalmonterad, då hade det inte varit någon tvekan i min mening.
Beror lite på hur sladdbenägen TS är?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
29 januari 2011
#13
Okej, 850 är modernare och upplevs MYCKET bättre på vägen. Motorn låter riktigt gott och det finns ingen 940 som slår det ljudet.

Hade volvo 850 t5 varit med på listan så hade valet varit enkelt. Men nu har du 15000 som gräns och jag antar att du då behöver en bil som du kan ha råd att äga också.

850 är inte roliga om det inte är en T5, och den finns även med en liten motor på runt 140hk och den är riktigt trött. Den upplevs till och med slöare än en 740 med 116hk.

850 är mer svårmekad men en rätt hyffsad bil annars.

940 är en äldre design, man kan säga att det i princip är en 740 med nyare kaross bara. Väldigt enkel att skruva med och krånglar inte lika mycket. Nu pratar jag sugmotor modellerna då. en turbo 940 har ju en turbo som kan strula. Men en bra bil annars.

Bakhjulsdriften är ett plus om du vill kunna sladda.

Dock så har du fått allt om bakfoten, du får ner mer effekt till drivhjulen på en framhjulsdriven bil, dock så spinner dem mer i starten.

Jag skulle rekommendera en 940 eftersom att du har 15000 att röra dig med. Men i ditt fall hade jag letat upp en fräsch 940 med 135hk sugmotorn alltså en GL för runt 10 000 och sen hoppats på att du kan ha råd med den. Den strular mindre än turbon och du kan få mycket billigare försäkring. Oavsett om det är du själv eller någon förälder som står på den.

Styling finns en massa till 940. Och turbomaskinen kan du plicka ur ca 200-220 med endast små modifieringar som chip, avgas osv.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Life is whatever you make, be true dont fake it
96 Inlägg
29 januari 2011
#14
om jag får välja, så skulle jag välja en 850 men med din budget så är nog en 940 lite bättre val med tanke på att man får inte den finaste 850:in för 15000:- köpte min för 22000:- och fick en hyffsat fin bil.. och sen är det ju alltid kul och åka bakhjulsdrivet på vintern eller ja kanske helatiden och som alla andra säger så är 940 lättmekad vilket är ganska skönt om det skulle hända något och sen finns det en hel del reservdelar och billiga är dom och så finns det ju såklart en hel del godis också smile

men det är ju bara mitt tycke, det är ju du som ska välja båda är riktigt fina bilar om jag får säga så smile

Lycka till med bilköpet Mvh // Niklas smile


huh?
10 427 Inlägg
29 januari 2011
#15
Kan tilläggas att jag provade en Volvo 850 GLT -94 (nya fronten, gamla baklamporna) som hade gått runt 16k som "andra"-bil (dvs efterträdaren till förstabilen wink) under 2007 och blev totalt avskräckt. Motorn hördes ej förrän vid 5500 rpm och kändes helt "fel" att sitta lite snett i framsätet mot pedalerna sad

Inte kört en sån rackare sen dess wink Med tanke på att S60 är en ganska tråkig bil (som jag kört desto mer)
så lär ju inte 850 vara mycket bättre tongue


2 452 Inlägg
29 januari 2011
#16
ni får tänka på att han är 18 år nu...ovaset hur det ser ut så är försäkringen lite högre för han med...lätt val för att få en billig bil bli bra så är 940ltt den som är billigast o den kan skrämmas upp med enkla medel från 135 hk till fulltryckare bara genom att byta wastegaten...inget som för den delen syns heller....billig försäkring med på den...

döden kommer tillbaka

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
29 januari 2011
#17
steifan skrev:
Kan tilläggas att jag provade en Volvo 850 GLT -94 (nya fronten, gamla baklamporna) som hade gått runt 16k som "andra"-bil (dvs efterträdaren till förstabilen wink) under 2007 och blev totalt avskräckt. Motorn hördes ej förrän vid 5500 rpm och kändes helt "fel" att sitta lite snett i framsätet mot pedalerna sad

Inte kört en sån rackare sen dess wink Med tanke på att S60 är en ganska tråkig bil (som jag kört desto mer)
så lär ju inte 850 vara mycket bättre tongue

Prova att köra en som lät som min gjorde wink bara katten och en japsdämpare cool

Inte fan sitter men snett i 850? i så fall nått jag missat.....

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

huh?
10 427 Inlägg
29 januari 2011
#18
AcesHigh666 skrev:
steifan skrev:
Kan tilläggas att jag provade en Volvo 850 GLT -94 (nya fronten, gamla baklamporna) som hade gått runt 16k som "andra"-bil (dvs efterträdaren till förstabilen wink) under 2007 och blev totalt avskräckt. Motorn hördes ej förrän vid 5500 rpm och kändes helt "fel" att sitta lite snett i framsätet mot pedalerna sad

Inte kört en sån rackare sen dess wink Med tanke på att S60 är en ganska tråkig bil (som jag kört desto mer)
så lär ju inte 850 vara mycket bättre tongue

Prova att köra en som lät som min gjorde wink bara katten och en japsdämpare cool

Inte fan sitter men snett i 850? i så fall nått jag missat.....

Jämfört med min Volvo 740 GLE -88 så gjorde man det. Plus att instrumentpanelen var så jäkla hög.
Var som att köra SAAB wink wink

Men dessa intryck är från 2007 så kanske inte bör tas allt för allvarligt. Men jag blev allvarligt "äcklad" av
bilmodellen. tongue Inte hänt sen dess (iofs en gång innan när jag körde en Volvo 360 GLS -83.. )


Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 januari 2011
#19
Du har en markant högre effektförlust i drivlinan på en bakhjulsdriven bil, men vad spelar den för roll? Det kompenseras dessutom med att du får ner effekten enklare i en bakhjulsdriven bil, en accelererande bil sätter sig över bakhasorna och det gynnar knappast en bil med drivningen fram.

Volvo 850 har en mycket roligare motor där karaktären och ljudet är i en helt annan klass men i övrigt känns 940 billigare i drift och mer robust. Och bakhjulsdrift är en klar fördel det med även om 940 inte är någon vägvagn att tala om, det är å andra sidan inte 850 heller.

Köp en 940, det är nog den bil du har roligast med till en början. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 283 Inlägg
29 januari 2011
#20
För mig var valet självklart, 940in.
Just på grund av bakhjulsdriften och att den är den sista av sin typ(väldigt vällbeprövad teknik medans 850in är lite first of its kind och svårare att mecka med).
Sen kan man leka mer med en bakhjulsdriven bil även om den har lite mindre hästar än en framhjulsdriven bil.
Men ska man ha bilen som en A till B bil mest så kan jag tänka mig att 850in är ett bättre alternativ pga av soppa törsten på 940in. Jag snittar 1.5 L /milen, men jag är jävligt tung på foten tongue
Senast redigerat av Infinity_90 (29 januari 2011)



Sök