3389
Sök

Problem med golf iv

31 Inlägg
30 januari 2011
Trådstartare
Hej
har lite problem med bilen. Det började med att motorlampan lyste när ja starta den på morgon, men den gick som den skulle förutom lite hög tomgång. sen under dagen började den gå ryckigt och hacka på låga varv ( under 1400 rpm)

Så jag åkte till en bilverksad och fix felkoderna kollade, och då fick dom upp något om spjällhuset typ orolig signal eller nått sånt. Dom provade byta det till annat dom hade där men blev ingen skillnad. Spjällhuset dom provade med hade ett annat boschnummer, men enligt dom skulle det inte göra nått utan dom skulle kunna synkonisera det med datorn vilket dom senare misslyckades med och sa att bilen själv skulle göra det när den stått på tomgången i 20 min.

När dom hade grejat klart med bilen gick det inte varva med den, kan gå varva lite ibland.

Sen påstog dom att det var ett hål i avgasröret som felet, så ja fixade det men det blev ingen skillnad.

Är det någon som kan ha en ide om vad som är fel?

552 Inlägg
30 januari 2011
Går motorn oroligt vid gaspådrag? Dvs om du varvar den snabbt upp till säg 3000rpm?

Kan mycket gärna vara en tändspole eller två som sagt sitt.

31 Inlägg
30 januari 2011
Trådstartare
Kibil skrev:
Går motorn oroligt vid gaspådrag? Dvs om du varvar den snabbt upp till säg 3000rpm?

Kan mycket gärna vara en tändspole eller två som sagt sitt.

Det går inte varva med den typ alls. Men när man väl lyckas går den som den ska.

552 Inlägg
30 januari 2011
Tror du har fel på någon tändspole... Borde ha visast sig på felsökningen dock.

31 Inlägg
30 januari 2011
Trådstartare
Kibil skrev:
Tror du har fel på någon tändspole... Borde ha visast sig på felsökningen dock.

Men då borde den väl inte gå på alla cylindar?

552 Inlägg
30 januari 2011
har du fel på någon spole kommer motorn inte gå på alla cylindrar, det är individuell spole på varje cylinder.

31 Inlägg
30 januari 2011
Trådstartare
men den går på alla cylindrar så det är inte det som är felet

552 Inlägg
30 januari 2011
Muhrarn skrev:
Hej
har lite problem med bilen. Det började med att motorlampan lyste när ja starta den på morgon, men den gick som den skulle förutom lite hög tomgång. sen under dagen började den gå ryckigt och hacka på låga varv ( under 1400 rpm)

Så jag åkte till en bilverksad och fix felkoderna kollade, och då fick dom upp något om spjällhuset typ orolig signal eller nått sånt. Dom provade byta det till annat dom hade där men blev ingen skillnad. Spjällhuset dom provade med hade ett annat boschnummer, men enligt dom skulle det inte göra nått utan dom skulle kunna synkonisera det med datorn vilket dom senare misslyckades med och sa att bilen själv skulle göra det när den stått på tomgången i 20 min.

När dom hade grejat klart med bilen gick det inte varva med den, kan gå varva lite ibland.

Sen påstog dom att det var ett hål i avgasröret som felet, så ja fixade det men det blev ingen skillnad.

Är det någon som kan ha en ide om vad som är fel?

Försök få fram någon OBD kod så kanske man kan få något humm om vart problemet ligger i sådana fall.

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök