2933
Sök

Orkeslös V70R awd, hjälp!

21 Inlägg
5 februari 2011
Trådstartare
#1
Bytte till mig en v70R awd -98.
Bilen är helt orkeslös...typ som att katten är igensatt, har satt rör istället för katt, kört med bara dp, bytt lmm, turbo, kollat alla tryckrör, komptestat (ingen under 11)desstom stod bägge kammarna fel 1 kugg, återställt nu, kollat kontakter till spjällägesgivarn
Den jobbar som fan & turbon glöder för ingenting.
Bygger ladd på tomgång, drar ca3-4 l milen.

Vad kan det vara???


Saab älskare!
4 597 Inlägg
5 februari 2011
#2
Kan det vara magnetventilen då? hur mycket laddar den vid arbete? och vad ska den ladda osv?


265 Inlägg
5 februari 2011
#3
Sitter det någon dumpventil på? neutral

496 Inlägg
6 februari 2011
#4
jag vet problemet om man kan jämnföra mot en honda.. du beskriver precis samma fel, jag hade fel inställning med 2-3 kuggar, den gick slött som fan och och drog en jävla massa mer benin. så kolla vevaxeln, det vart där mitt fel vart så gö en ny kamrems inställning. mvh Joachim


21 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#5
Magnetventil är bytt. Helt standard i motor, så ingen dump. ska kolla upp laddet imorgon.
Kammarna står rätt, allt är nollat med vevaxlen, så är inte det som är fel heller...
får nog lämna in den på volvo...


8 253 Inlägg
6 februari 2011
#6
Teem skrev:
desstom stod bägge kammarna fel 1 kugg, återställt nu, kollat kontakter till spjällägesgivarn
Den jobbar som fan & turbon glöder för ingenting.
Bygger ladd på tomgång, drar ca3-4 l milen.

Vad kan det vara???

Säker på att lammarna stog fel? Va gick du efter för markeringar på vev och kammar? Många gör ju missen att tro att vevaxeln står i 0 med ettan i topp men så är det inte. Symptomen tyder på att något står fel.


21 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#7
Marlboroman skrev:
Teem skrev:
desstom stod bägge kammarna fel 1 kugg, återställt nu, kollat kontakter till spjällägesgivarn
Den jobbar som fan & turbon glöder för ingenting.
Bygger ladd på tomgång, drar ca3-4 l milen.

Vad kan det vara???

Säker på att lammarna stog fel? Va gick du efter för markeringar på vev och kammar? Många gör ju missen att tro att vevaxeln står i 0 med ettan i topp men så är det inte. Symptomen tyder på att något står fel.

Jag var nere på mekonomen och fick lite hjälp. Nollade vevaxlen sen ställde vi in kammarna bakom fördelaren med tolkar, så det ska ju vara rätt, även dreven står rätt emot kåpan.

Symptomen känns ju precis som att kammarna står fel och den tänder för sent på något vis.
Läste något om sprucket "svänghjul" men då uppstod ett stort glapp i drivlinan , och det är inget glapp i min.
Kopplade ur båda lamdasonderna men den går precis likadant ändå.


496 Inlägg
6 februari 2011
#8
Marlboroman skrev:
Teem skrev:
desstom stod bägge kammarna fel 1 kugg, återställt nu, kollat kontakter till spjällägesgivarn
Den jobbar som fan & turbon glöder för ingenting.
Bygger ladd på tomgång, drar ca3-4 l milen.

Vad kan det vara???

Säker på att lammarna stog fel? Va gick du efter för markeringar på vev och kammar? Många gör ju missen att tro att vevaxeln står i 0 med ettan i topp men så är det inte. Symptomen tyder på att något står fel.

Jag håller med här, jag skrev också det längre upp ! kolla markeringar igen !


496 Inlägg
6 februari 2011
#9
Men jag vet vad du menar, Den går som attan på tomgång men när du ska köra så går det inte alls. så vart det på min förra motor, fick dock aldrig veta felet, turbo laddade aldrig vid körning och den gick som den hade 60hästar ungefär och bränsleförbrukningen kollade jag nog inte. men jag byte motor , du får helt byta sladdarna till magnetventilen och kolla så dem sitter rätt, nästa omöjligt att sätta fel.


Lastbilsmekaniker
5 268 Inlägg
21 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
#11
volvoqq skrev:
hur är det med kamaxelgivaren och svänghjulsgivaren då.

Ja har ej kollat detta, dock låg de en kamaxelgivare & en vevaxelgivare i handskfacket (andvända) så antagligen är dom bytta, tidigare ägare pådtår att han inte viaste om att den gick dåligt.
Rutan blev inslagen natten innan han skulle komma, jag fick hämta den istället, då hade han bytt ruta när vi var på väg, hmmmmm


552 Inlägg
7 februari 2011
#12
Kan mycket möjligt vara lågt bränsle tryck, Kolla upp det. Inte så svårt att mäta eller att lossa på tryckledningen vid pumpen, ska vara ett rejält tryck utåt från pumpen och inget piss tryck...

552 Inlägg
7 februari 2011
#13
Varva motorn på startgas, se ifall det blir någon skillnad.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
7 februari 2011
#14
Teem skrev:
volvoqq skrev:
hur är det med kamaxelgivaren och svänghjulsgivaren då.

Ja har ej kollat detta, dock låg de en kamaxelgivare & en vevaxelgivare i handskfacket (andvända) så antagligen är dom bytta, tidigare ägare pådtår att han inte viaste om att den gick dåligt.
Rutan blev inslagen natten innan han skulle komma, jag fick hämta den istället, då hade han bytt ruta när vi var på väg, hmmmmm

kan ju vara så att dom är bättre beg fungerade från en skrot oxå


496 Inlägg
7 februari 2011
#15
Teem skrev:
volvoqq skrev:
hur är det med kamaxelgivaren och svänghjulsgivaren då.

Ja har ej kollat detta, dock låg de en kamaxelgivare & en vevaxelgivare i handskfacket (andvända) så antagligen är dom bytta, tidigare ägare pådtår att han inte viaste om att den gick dåligt.
Rutan blev inslagen natten innan han skulle komma, jag fick hämta den istället, då hade han bytt ruta när vi var på väg, hmmmmm

Det är inte svänghjulsgivaren kolla mer på kamaxelgivaren isf. men gör rent båda. . mvh Jocke


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
7 februari 2011
#16
Felkoder???

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
7 februari 2011
#17
Bara för att ha det sagt; Farsans gamla 740 -86 (med förgasare) bolmade som fan, drog 3-4 liter milen och orkade knappt upp för en backe.
Han bytte diverse delar, inkl. förgasaren, men inget hjälpte så han lämnade in den.

Det tog volvoverkstaden 4 dagar att hitta en 15 cm lång spricka i topplocket! Med locket bytt gick den som den skulle igen... Saken var att sprickan var så fin att den knappt syntes och den gick över 2 cylindrar, motorn lät inte annorlunda eller något sånt.

21 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
#18
Bränsletrycket är kollat och låg på 2,5 - 3 bar. Lambdalampan tänds efter släckning och det stod får för mycket bränsle. För lite luft i förhållande till bränsle. Minns ej nummer.
Sen det där med toppen låter ju rätt långsökt, borde ju ta vatten då, men man vet ju aldrig...
Ska testa att byta givarna.


BE*CE
419 Inlägg
7 februari 2011
#19
men prova att ställa om kam/vevaxeln o kolla så att dom värkligen står rätt, kan ju vara så att han på mekonomen såg fel eller inte visste vilken markering han skulle ställa efter?

men hoppas du hittar problemet

MVH

Volvo R racing

2 982 Inlägg
7 februari 2011
#20
JaggaChafen skrev:
Felkoder???

precis som JaggaChafen säger, har du fått ur några felkoder?



Sök