3655
Sök

Xenon - bländande?

killercow
11 februari 2011
Trådstartare
#1
Har börjat märka av att man blir mer och mer bländad av nyare bilar med xenon vid möte/halvljus.
Är detta bara nått jag inbillar mej eller är det så att xenon lyser så pass starkare på halvljus?
Kan det vara så att det inte har med xenon utan att reflektorer/strålkastarna/glas mm blivit "bättre"?

1 749 Inlägg
11 februari 2011
#2
Kanske är fler och fler som konverterar sitt halvljus med 55w eller starkare xenon.

DE ser ju bra....

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

killercow
11 februari 2011
Trådstartare
#3
patrikke skrev:
Kanske är fler och fler som konverterar sitt halvljus med 55w eller starkare xenon.

DE ser ju bra....

Dom som gör de kanske ser bra men då skapar dom ju en trafikfara. som även kan få dödlig utgång för dom själva

138 Inlägg
11 februari 2011
#4
Jag håller med, jag har blivit bländad ett par gånger. Varje gång det hänt mig undrar jag om det verkligen ska vara så att man blir bländad av någon mötande bil med xenon.

43 Inlägg
11 februari 2011
#5
bilar som har det från fabrik har automatjustering så du inte ska bli bländad.

det är packet som köper sitt kit på biltema som man blir bländad av.

Hamster
817 Inlägg
11 februari 2011
#6
Är en del original monterade som jag blivit bländade av! Speciellt Saabar..

Någon som vet exakt hur justeringen fungerar?
Jag har fått förklarat att det fungerar endast när bilen startas, alltså ljuset justeras inte undertiden du kör.


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
11 februari 2011
#7
Har ni sett när nyare bilar startar, då står lamporna i botten, sen åker dom längst upp för att till sist stanna i mitten, och det tar flera sekunder.

Tänker er att köra över ett fartgupp tex. Lamporna hinner inte ens fatta vad som hände innan bilen har jämnat ut sej igen...

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Audiholic
485 Inlägg
11 februari 2011
#8
om den automatiska regleringen slutat funka så blir man bländad. har hört att många sam ägare ställer upp sina halv ljus lite via diag intrument. min kolega tyckte det va dåligt ljus i sina xenon på sin saab. verkstan sa vill du att vi ställer upp dom lite?

har i o försig märkt många som kör konveterade ljus o de bländar rätt duktigt speciellt 55w.


Med.lem
3 759 Inlägg
11 februari 2011
#9
Keller skrev:
Är en del original monterade som jag blivit bländade av! Speciellt Saabar..

Någon som vet exakt hur justeringen fungerar?
Jag har fått förklarat att det fungerar endast när bilen startas, alltså ljuset justeras inte undertiden du kör.

Såklart justeras dom när man kör, vad vore vitsen annars?
På 540in tar det typ 3 sekunder från att man slår på dom tills om kommer upp i rätt nivå. Det justerar sig såklart inte för små fartgupp, men åker jag upp för en mindre trotoarkant så justeras dom ner förvånadsvärt fort. Bilen är en 99 med originalxenon, man borde ju tycka att dagens nya saabar och volvos inte borde vara sämre, men man vet aldrig.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
11 februari 2011
#10
Samma här, många konverterar till xenon utan följa regler med nivåreglering därför bli man bländad av dessa amatörer montering som tyvärr inte tänker på konsekvenser, bara att det ser snyggare ut.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Med.lem
3 759 Inlägg
11 februari 2011
#11
alain skrev:
Samma här, många konverterar till xenon utan följa regler med nivåreglering därför bli man bländad av dessa amatörer montering som tyvärr inte tänker på konsekvenser, bara att det ser snyggare ut.

Bättre ljus:
https://www1.garaget.org/archive/50/49646/132454/132454-1255796.jpg
(extraljus på e34 är inte riktigt ett alternativ)

Snyggt:
https://www1.garaget.org/archive/50/49646/189800/189800-2056087.jpg
(för blått dock)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

killercow
11 februari 2011
Trådstartare
#12
att de blir bättre ljus kan vi väl konstatera för det är ju bevisat.

sen när klåpare gör konverteringen utan att ställa in rätt eller när folk ställer de högre för att få bättre ljus så blir detta trafik farligt.

sen bes... ställer folk ner de då? kan ju inte gå igenom annars?

Hamster
817 Inlägg
11 februari 2011
#13
Mr_EmCom skrev:
Keller skrev:
Är en del original monterade som jag blivit bländade av! Speciellt Saabar..

Någon som vet exakt hur justeringen fungerar?
Jag har fått förklarat att det fungerar endast när bilen startas, alltså ljuset justeras inte undertiden du kör.

Såklart justeras dom när man kör, vad vore vitsen annars?
På 540in tar det typ 3 sekunder från att man slår på dom tills om kommer upp i rätt nivå. Det justerar sig såklart inte för små fartgupp, men åker jag upp för en mindre trotoarkant så justeras dom ner förvånadsvärt fort. Bilen är en 99 med originalxenon, man borde ju tycka att dagens nya saabar och volvos inte borde vara sämre, men man vet aldrig.

Det var ju därför jag frågar! smile

Eller omformulering, hur ofta justerar dom, vilket du svarade på.


Med.lem
3 759 Inlägg
11 februari 2011
#14
killercow skrev:
att de blir bättre ljus kan vi väl konstatera för det är ju bevisat.

sen när klåpare gör konverteringen utan att ställa in rätt eller när folk ställer de högre för att få bättre ljus så blir detta trafik farligt.

sen bes... ställer folk ner de då? kan ju inte gå igenom annars?

Har xenon i dimljusen på 540in endast för utseendet så dom står ställda väldigt lågt, har inte haft några problem med bes.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Med.lem
3 759 Inlägg
11 februari 2011
#15
Keller skrev:
Mr_EmCom skrev:
Keller skrev:
Är en del original monterade som jag blivit bländade av! Speciellt Saabar..

Någon som vet exakt hur justeringen fungerar?
Jag har fått förklarat att det fungerar endast när bilen startas, alltså ljuset justeras inte undertiden du kör.

Såklart justeras dom när man kör, vad vore vitsen annars?
På 540in tar det typ 3 sekunder från att man slår på dom tills om kommer upp i rätt nivå. Det justerar sig såklart inte för små fartgupp, men åker jag upp för en mindre trotoarkant så justeras dom ner förvånadsvärt fort. Bilen är en 99 med originalxenon, man borde ju tycka att dagens nya saabar och volvos inte borde vara sämre, men man vet aldrig.

Det var ju därför jag frågar! smile

Eller omformulering, hur ofta justerar dom, vilket du svarade på.

Ja, hela tiden. Det är väldigt små rörelser.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

killercow
11 februari 2011
Trådstartare
#16
läst runt lite och dom flesta bilmodeller med xenon justeras bara vid start. pga de Swedenrockers skriver om lastning, släp mm

Hamster
817 Inlägg
11 februari 2011
#17
killercow skrev:
läst runt lite och dom flesta bilmodeller med xenon justeras bara vid start. pga de Swedenrockers skriver om lastning, släp mm

Samma som ajg hört.


7 Inlägg
13 februari 2011
#18
På min 2002 9-5 med originalmonterat xenonljus justeras det hela tiden under körning. Det är tillräckligt snabbt för att justeras vid kraftiga inbromsningar, det syns väldigt tydligt. Jag får alltså alltid under körning perfekt ljusbild, oavsett hur jag kör och lastar bilen.
Senast redigerat av davyp3 (13 februari 2011)

Evildan
13 februari 2011
Trådstartare
#19
davyp3 skrev:
På min 2002 9-5 med originalmonterat xenonljus justeras det hela tiden under körning. Det är tillräckligt snabbt för att justeras vid kraftiga inbromsningar, det syns väldigt tydligt. Jag får alltså alltid under körning perfekt ljusbild, oavsett hur jag kör och lastar bilen.

Likaså på V70II -08, det justeras under färd, sitter en ett litet stag i höger främre länkarm kopplad till en givare som sköter detta, ett vanligt fel är att givaren (intelligent nog monterad i hjulsprutet) saltdränkt och ärgad ger upp och då slutar automatjusteringen fungera och lysena ställs i det låga läge dom står i vid start, alltså dom bländar inte.

Egenhändiga efterkonverteringar är olagliga, antagligen just för bländningsrisken av sina medtrafikanter. Det parti som i nästa val har på agendan
"Medtrafikant tillåts med liten hammare slå sönder lyktor vid bländande egenkonvertarat Xenonljus, likaså vid användandet utav dimljus och halvljus i kombination" kommer få min röst.

1 653 Inlägg
13 februari 2011
#20
Det som bländar anser jag är när folk monterar xenon i gamla sönderblästrade reflektorstrålkastare.
Du får mängder med ströljus i dessa som bländar något överjävulskt.
Har man projektorinsatser istället med rätt inställd ljusbild så bländar de inte mer än bilar med riginalmonterat xenon.
Jag har medvetet ställt mina lite lågt just för att kompensera vid ev lastning, släp kör jag aldrig med.
Jag brukar även fråga folk jag mött hurvida de tyckte de blev bländade eller ej, och jag har aldrig hört någon som klaga hittils sedan jag skaffade projektorstrålkastare för 2 år sen.

MEN, jag vill ändå påstå att jag möter betydligt fler bilar med halogen som bländar än vad jag möter bländande xenon.
Jag sätter hellre skottpengar på folk som aldrig gör en ljusinställning utan bara byter sin trasiga lampa och tycker att "lyser det, så duger det", sen att lampjäveln sitter snett och lyser rakt i ansiktet på mötande trafik skiter de i.

av 100 mötande bilar är 90 helt ok, 1 bländande xenon och 9 bländande halogen...

och folk som kör med dimljus + halvljus kan också gå under skottpengen...
Senast redigerat av Thullen (13 februari 2011)

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T


Sök