3664
Sök

Xenon - bländande?

killercow
13 februari 2011
Trådstartare
hur ser man skillnaden på xenon och halogen som bländar när man möter dom?

MolnbyPerformance
365 Inlägg
13 februari 2011
Har monterat 35w xenon i mondeon (98) för få bättre ljus och har frågat polare och har själv sett när man möt bilen att det inte bländar. ser bättre ut och lyser upp mera.

Nåt som jag tycker man skulle ha lag på att alla bilar har DRL smile

"inget är omöjligt- det omöjliga tar bara lite längre tid"

890 Inlägg
13 februari 2011
Thullen skrev:
Det som bländar anser jag är när folk monterar xenon i gamla sönderblästrade reflektorstrålkastare.
Du får mängder med ströljus i dessa som bländar något överjävulskt.
Har man projektorinsatser istället med rätt inställd ljusbild så bländar de inte mer än bilar med riginalmonterat xenon.
Jag har medvetet ställt mina lite lågt just för att kompensera vid ev lastning, släp kör jag aldrig med.
Jag brukar även fråga folk jag mött hurvida de tyckte de blev bländade eller ej, och jag har aldrig hört någon som klaga hittils sedan jag skaffade projektorstrålkastare för 2 år sen.

MEN, jag vill ändå påstå att jag möter betydligt fler bilar med halogen som bländar än vad jag möter bländande xenon.
Jag sätter hellre skottpengar på folk som aldrig gör en ljusinställning utan bara byter sin trasiga lampa och tycker att "lyser det, så duger det", sen att lampjäveln sitter snett och lyser rakt i ansiktet på mötande trafik skiter de i.

av 100 mötande bilar är 90 helt ok, 1 bländande xenon och 9 bländande halogen...

och folk som kör med dimljus + halvljus kan också gå under skottpengen...

Varför stör du dig på folk som kör med dimljus halvljus för det e ju inte så direkt att det bländar

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.

Evildan
13 februari 2011
Trådstartare
stoltosmart skrev:
Thullen skrev:
Det som bländar anser jag är när folk monterar xenon i gamla sönderblästrade reflektorstrålkastare.
Har man projektorinsatser istället med rätt inställd ljusbild så bländar de inte mer än bilar med riginalmonterat xenon.
Jag har medvetet ställt mina lite lågt just för att kompensera vid ev lastning, släp kör jag aldrig med.
Jag brukar även fråga folk jag mött hurvida de tyckte de blev bländade eller ej, och jag har aldrig hört någon som klaga hittils sedan jag skaffade projektorstrålkastare för 2 år sen.

MEN, jag vill ändå påstå att jag möter betydligt fler bilar med halogen som bländar än vad jag möter bländande xenon.
Jag sätter hellre skottpengar på folk som aldrig gör en ljusinställning utan bara byter sin trasiga lampa och tycker att "lyser det, så duger det", sen att lampjäveln sitter snett och lyser rakt i ansiktet på mötande trafik skiter de i.

av 100 mötande bilar är 90 helt ok, 1 bländande xenon och 9 bländande halogen...

Varför stör du dig på folk som kör med dimljus halvljus för det e ju inte så direkt att det bländar

inte? bländar som faen om det är blött på vägen. Även då dimljushelvetena står felinställda pekandes uppåt som dom så ofta gör, dessutom...det är olagligt!
Senast redigerat av Evildan (13 februari 2011)

890 Inlägg
13 februari 2011
Evildan skrev:
stoltosmart skrev:
Thullen skrev:

inte? bländar som faen om det är blött på vägen. Även då dimljushelvetena står felinställda pekandes uppåt som dom så ofta gör, dessutom...det är olagligt!

Har mött många med dimljus halvljus o aldrig blivit bländad o sen att det är olagligt vet jag men förbannat snygg

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.

Evildan
13 februari 2011
Trådstartare
stoltosmart skrev:
Evildan skrev:
stoltosmart skrev:

Har mött många med dimljus halvljus o aldrig blivit bländad o sen att det är olagligt vet jag men förbannat snygg

tur för dig, inte kul o möta en jvl dimljusfantom en mörk regning kväll o bli bländad ute bland rådjur o annat vilt..

890 Inlägg
13 februari 2011
Evildan skrev:
stoltosmart skrev:
Evildan skrev:

tur för dig, inte kul o möta en jvl dimljusfantom en mörk regning kväll o bli bländad ute bland rådjur o annat vilt..

Finns värre saker folk som aldrig bländar av då jävlar kommer mina tre bosch big nick väl till pas

Lastbilsmekaniker
5 194 Inlägg
. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
13 februari 2011
Personligen har jag inget emot Eftermarknads konverteringar så länge skiten är rätt inställt & Klarglas
Dom j*vla räfflade glasen ger så skum belysning.
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (13 februari 2011)

C H E V R O L E T <3

killercow
13 februari 2011
Trådstartare
fråga:

hur ser man skillnad på om det är xenon- eller halogen halvljus på bilen när man möter?

jag har alltid utgått från att de är xenon på nyare "premeum" bilar när man möter dom.
och det är i 80% av fallen jag blivit bländad av halvljus just av denna typ av bilar. händer inte ofta att de kommer en bil modell äldre å bländar med halvljus.
så jag är inte riktigt med på att det är egenkonverterade xenon som bländar. även om det säkert händer och även felinställda halogen lampor bländar ibland.

saab & volvo ska tydligen ha xenon som ställer sig rätt även under körning. av egen erfarenhet så kan jag säga att de nog inte funkar 100 i praktiken då jag blivit bländad av dessa märken

21 761 Inlägg
13 februari 2011
En viss färgskillnad brukar det vara på xenon jämfört med halogen, även om man har 4300K. Så tycker jag åtminstone. smile

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
13 februari 2011
Jag har också konverterat mitt halvljus till xenon 35w och jag har ställt ner det lite och ingen blinkar åt mig och mina kompisar som mött mig eller kört  före mig blir bländade av det.

Jag är också an av dom som stör mig på dom som använder halvljus och dimljus tillsammans speciellt när det är lite fuktigt ute samt att dom står lite för högt. Händer att jag blinkar med mitt helljus åt dom om dom inte har nån bil bakom sig.

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
13 februari 2011
Man ser direkt om en bil har Xenon eller Halogen.

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

Med.lem
3 759 Inlägg
13 februari 2011
Evildan skrev:
stoltosmart skrev:
Thullen skrev:

Är det lika förjävligt om man har posetion + dimljus? Hur bländar det? Det är iaf lagom.
Men håller med, felinställda dimhjul xeon eller ej, bländar väldigt mycket.
Är dom rättställda spelar det ingen roll om dom är på tillsammans med halvljus.

Jag har också dessa stag som det pratades om på förra sidan i framvagnen på BMW, så mitt halvljus justeras alltså "on the go".

Och ja, men ser på flera KM om det är xenon eller halogen, om inte xenon lampan är 5+ år

Bottom line, ska man ha xenon så se till att ställa ljuset rätt, och med lite marginal för ev tjockisar eller mycket last i bagaget. smile
Senast redigerat av Mr_EmCom (13 februari 2011)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

killercow
13 februari 2011
Trådstartare
ExXtr3me skrev:

förklara hur. hmm

Med.lem
3 759 Inlägg
13 februari 2011
killercow skrev:
ExXtr3me skrev:

förklara hur. hmm

Men herregud.

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT3sfuHFZRCjopjukGEFU2xtyvo4k-s2p7iOup8Mhqj3JaHl3nHJGdztiFF

http://my.frooition.com/090165/images/halogen%20vs%20xenon.jpg
Senast redigerat av Mr_EmCom (13 februari 2011)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
13 februari 2011
Mr_EmCom skrev:
killercow skrev:
ExXtr3me skrev:

förklara hur. hmm

Men herregud.

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 … nHJGdztiFF

http://my.frooition.com/090165/images/h … 0xenon.jpg

Tack så mycket, då slapp jag! smile

Kvittar vad fan man har för lampor, är dom felställda så bländar det oavsett..

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

killercow
19 februari 2011
Trådstartare
mötte en volvo modell nyare igår kväll. bländade så pass mycket att ja trodde den hade hel ljus på. blinkade med mina hel ljus flera ggr. då blinkade han tillbaks med sina hel ljus för att markera att han hade halvljuset på. men likförbannat så blev ju jag bländad hela mötet av hans felinställda lampor. markerade fint några meter innan mötet vad jag tyckte om hans ljusinställning smile

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
19 februari 2011
personligen har jag inte heller något emot xenonkonverteringar, så länge den som monterat/kör med det, ser till att det inte sprider för mycket uppåt, och/eller är för högt ställt..

jag har själv byggt om bygeln som sitter i reflektorn för att inte få bländande spridning, ingen som varken blinkar eller klagar på det!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

1 893 Inlägg
19 februari 2011
stoltosmart skrev:

Har du (Och andra som kör med halv/dimljus) aldrig funderat på varför det är OLAGLIGT att köra med kombinationen halv/dimljus???
Kan det vara så att de som skriver lagar och regler bara fått för sig att hitta på regeln?
Eller, kan det vara så att människor reagerar olika? En del blir bländade, andra inte???

En tjugoåring med perfekt syn bländas inte av halv/dimljus... En gubbe i 50 års åldern bländas kraftigt av samma kombination.

Om människor i medelåldern bländas av halvljus i kombination med andra ljus i effekt klassen 55W eller mera, skall man då ta körkortet ifrån dessa? Eller skall man släcka ner extra belysning i trafiken så vi alla kan köra lite säkrare?

Förutom att en del tycker det är tuffare med mera ljus, så tillför det knappast någonting till trafiksäkerheten att köra runt med dimljus. De lyser upp runt bilen  ca 15-20m. I 90km/h gör de m.a.o. inte mycket nytta. Men de bländar en hel del mötande.
Känner man att de behövs när man kommer hem till kvarteret där man bor, ja slå på dem då! Ha dem inte på hela resan!!

Folk har lite konstigt "tänk" nu för tiden. (Eller kanske har det alltid varit så?)
För bländar du din mötande tillräckligt, kan effekten bli att den mötande styr rakt emot dig. Och en frontal krock, var väl knappast iden med den extra belysningen, eller?

Bara för att DU inte blir bländad, betyder det ju inte att andra inte blir det.

Visa hänsyn i trafiken!

Sök