endorfinslaven skrev:
Rquired skrev:
endorfinslaven skrev:
Required
Here we go again the never ending story
Fäll ut pungen.....
Snälla
Effekt = Energi = Bränsle/verkningsgrad
Nej effekt är energi och/eller arbete per tidsenhet.
Verkningsgrad är kvoten mellan tillförd och utvunnen energi tex. hur mycket av energin i bränslet du kan utnyttja till kraft som driver bilen framåt.
Vad "bränsle per verkningsgrad" blir är lite luddigt men jag antar att du menar "energin i bränslet" delat på verkningsgraden för att få fram den energi du får ut av bränslet efter förbränning. Det är dock inte =effekten.
Oavsett så spelar ovanstående ingen roll, det är så mycket annat som påverkar en bils förbrukning än en förenklad formel.
Jag menade att om du har verklig effekt i motorn över ett större register, vilket du påstår att BMWs har.
Då kommer man inte ifrån att effekt är lika med bensinförbrukning.
Du som läser tester måste sett en där man körde BMW Mbil vs Miljöbil vs Lotus XX vs några bilar till.
BMWn gick inte runt banan under 3,5lit/mil Lotus gick snålast med en dryg liter per mil på bana.
Har man ingen effekt/vikt så går det snålt, eller gasar man inte så går det snålt.
Men påstå inte att om man ger gas så går bilen snålt...
En kompis med en Alpina B3 tjafsade om sin låga förbrukning, men åker man som en tant så drar det inget. Jag fick mätaren och escalera när jag körde den.
Jag hade en hyrbil Focus Tdci och den drog 1,7liter/milen när jag gasade på landsväg.
Mkt skitsnack och förvrängningar av vad som är frisk körning.
Pendlade ner till Kalmar på jobb för en del år sedan och jag fick tanka 3ggr på resan medans de andra grabbarna åkte upp o ner på samma tank. Blev inkallad hos chefen ang. bensinförbrukningen och att vissa av medpassagerarna inte uppskattade fullgaskörning.
Kamma till er och var realistiska...