3475
Sök

242 Turbo "sleeper"

20 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
#1
Hej,

Tänkte jag skulle lägga upp en tråd om mitt bygge.

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62187/62187-a7db25612d0a20b55c2c132625bc1c70.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62187/62187-27744d130618287837008f4c90d54bc6.jpg

Lite kort info om bilen:

Motor 1
Bilen köptes av mig 2006 hade då rullat ca 17500 mil, satt en trimmad b230 8v med ca 150+ hästar.
Riktigt kul motor, var dock av med mitt körkort när jag köpte den så det blev inte så mycket körning smile.

Motor 2
Kort därefter så köptes en b23et motor som fick ett nytt hem i bilen, var dock mycket klödd med denna motor.
Motorn lät illa..
Plockade ut motorn och det visade sig att där satt 4st M-stakar var av 2st var krökta...

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62187/62187-1874286aa7259ecde7c493c692bdc4ed.jpg

Kolvarna var i uselt skick med...

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62187/62187-42bc46df934aa91f41dffe77b2fb8aa7.jpg

Fick för mig att jag skulle behålla motorn "bara" att skaffa nya kolvar och stakar, fixade nya stakar som jag högglas polerade för att bli av med brott anvisningar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62187/62187-2b3befabd06ec1201870b45221ec6850.jpg

Men la ner den motorn ganska snabbt efter att jag hade mätt upp den med en ovalitetsmätare.
Visade sig att den var oval i loppen, lite mer än 0,1 mm som värst.
En kompis köpte den och sålde sedan vidare den till en annan kompis, som borrade den och byggde en sugare av den.
Motorn hade tidigare gått som rallycross med andra ord, slutkörd, den hade dock en 531 topp som fortfarande var en bra stomme att bygga på så den sparades.

Motor 3
Åkte inhandlade en bättre beg motor i GBG en B23et till, denna motorn var "jätte" bra skick enligt säljaren så jag gick på det.
Hade tyvärr inte utrustning med mig för att mäta ovalitet, hade ju vatt bra om man säger så...

Målade upp motorn och gjorde den fin

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62187/62187-e25b92b812227675a9f57c5a18b40d48.jpg

Dum som man är/var så mätte jag aldrig upp den motorn innan jag la ner jobb på den. Visade sig att den var lite oval med, inte fullt så dålig men inte bra.
Var mest kolvara som var sliten på den, minns inte helt men har för mig att det var 0,15mm kolvspel. Vilket säkert hade fungerat att köra med, men man vill ju sova gott om nätterna om man säger så...
Motorn står nere i källaren "färdig" i motorstativet idag, motorn har inte varit nära bilen tongue.

Bilen hade mer eller mindre bara varit en "Garage Räser" fram tills:

Motor 4
En "Turn key" motor köptes vintern 09/10 som var utrustad med ett 18t aggregat och ett ms.
Denna motor sänktes ner i bilen utan något "jobb" eller mätning, ibland är det bättre att inte tänka så mycket på skick och allt runtomkring.
Har haft skit kul med denna motor, och framförallt kunnat köra med bilen...
Under tiden så blev det lite ny upp hängning, blev Bilstein Clubsport runt om och kapade husvagnsfjädrar.
Dubbla krängare bak och nya PowerFlex bussningar, svetsad diff.
Denna motorn sitter i bilen även idag.

Han med att prova på lite drifting i Hässleholm, det kändes som någonting man skulle fortsätta med så why not smile.

Men efter som att det är ganska kul med att bygga nya motorer så varför inte bygga fler tongue.

Motor 5
Denna motor köptes på skroten för renovering och trimning en B230fk, efter som att man har lärt sig att alltid mäta upp motorerna innan renovering så gjordes detta såklart först smile.
Hann dock inte börja mäta på motorn innan jag bestämde mig för att skicka tillbaka den var den kom ifrån.
Lyfte på toppen och den var full med vatten och en sönder frätt vatten kanal.
Bläää

Motor 6
Såå tillbaka från skroten med en motor som hade gått 10k mil en b230fk den med, öppnade den och allt såg ut som det borde smile.
Började mäta upp den och den var som ny, lagerna såg även ut som nya.
Målet med denna motor är ca 500hk.
Till en stark motor behövs en bra låda och koppling?

Blev en 328/m3 låda

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62187/62187-dec35cdac7b890612c4ce88eab03d0ff.jpg

Förstärkt Bmw m5 tryckplatta även känd som Sachs 765

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62187/62187-ae6a17d2506507b6a11b92bcd9dc890d.jpg

Monterat på ett modifierat pottsvänghjul från 740/940 med m46/m47

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62187/62187-f8022edfffd1b29ec765d76b92a29083.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62187/62187-ef263f306ed05ca72510fe92b82e515c.jpg

Sitter för tillfället en 4:10 i bakaxlen men kommer att bytas ut mot en 3:15

Kaplhenke Racing "Roolsteer corection"
För att korrigera vinklarna på bärarmarna när man sänker plus att man kan ändra utväxlingen till styrningen så att den blir 40% snabbare tror steget innan är 20%.

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62187/62187-8c39737be531e58dd5741846999813cb.jpg

531 toppen från motor 2 smile dock lite filad.
Är utrustad med bronsstyrningar och brons sleeves 46 38 ventilen med dubbla fjädrar och en Enem C2 kam

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62187/62187-b1ca98891a1ad7b92b7ec467ff4c00a2.jpg

Insug

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62187/62187-1b8e71583760eda1829866b9d8ca4825.jpg

Avgas

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62187/62187-7637a59150ae849c714b048a7c4fc3f1.jpg

Kam Enem C2 292/112/13,9/2

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62187/62187-62c4a1421fa3eaeb94a031efda285b61.jpg

Motorn kommer att ha orginal kolvar med Motornord stakar.


Oljereturen, tänkte sätta en slangstolpe istället för orginal skit som bara läcker...
Är en hylsa som är 3 hundringar större än hålet med ½" gänga, enbart pressad i.

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62187/62187-fdbe08653a58449574b2ad4c97b19df0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62187/62187-720756807f772b7970cc992e6f24a0de.jpg



Det var väl det mesta fram tills nu, dock inte i så korta drag som jag tänkte mig tongue
Är säker en massa jag glömt men får väl fylla på efterhand.

Mvh Arvid
Senast redigerat av orvid (16 februari 2011)

Info om projektet: 242 turbo sleeper

2 419 Inlägg
16 februari 2011
#2
Gudomligt projekt big_smile kommer lätt följas!


1 319 Inlägg
16 februari 2011
#3
följer smile ser riktigt soft ut!

_----------'

20 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
#4
Liten bild updatering:

Insug blir ett orginal till en början, får väl se längre fram om man kan bygga sig ett..
https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62187/62187-14511e59f38bf868731571f10eea83da.jpg

Grenrör med pulssplit även splittad wg
https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62187/62187-0fb786d55ddc9307e864762ed44eb1c8.jpg

Turbo Holset Hx40 #16
https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62187/62187-5c6d1516bfa8280f3c9a979c3f74111b.jpg

Oljepåfyllnings lock i alu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62187/62187-5b8ccfbf32620744d4feab15c87ea8fa.jpg

Info om projektet: 242 turbo sleeper

170 Inlägg
4 mars 2011
#5
ser rikttigt fint ut smile

536 Inlägg
4 mars 2011
#6
Ganska mycket klydd och otur med motorerna.. Men nu verkar du hittat rätt objekt! Ser skit bra ut och ska bli skoj o följa smile


170 Inlägg
11 mars 2011
#7
ser riktigt bra ut smile keep it up

900 Inlägg
12 mars 2011
#8
skoj projekt kommer följas!!!!

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!

Göran
28 Inlägg
14 april 2011
#9
hej. har sett lite sleeper här på garaget. och oftast står det att den är sleeper reggad, vad menas med det?


jävligt fint bygge by the way smile

''WRC is for boys. Group B was for men''
Juha Kakkunen 4-times World Rally Champion

20 Inlägg
14 april 2011
Trådstartare
#11
Alexvafan skrev:
hej. har sett lite sleeper här på garaget. och oftast står det att den är sleeper reggad, vad menas med det?


jävligt fint bygge by the way smile

Hej,

"Sleeper Reggad" har jag nog missat? Däremot sleeper betyder ju att det är en bil med mycker motor som gömmer sig under ett väldigt standard skal, ofta äldre bil.

Tack för kommentarerna smile

Info om projektet: 242 turbo sleeper

8 Inlägg
15 april 2011
#12
Prenumererar utan snack wink
Jag själv en 244 -75a som jag har filat på att sätta en t5a i men det är bara en jummen tanke! big_smile Har ju allt förutom låda och tråget för att ha rakställt wink

Rock 'n' Roll :P

20 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
#13
Hultgren skrev:
Prenumererar utan snack wink
Jag själv en 244 -75a som jag har filat på att sätta en t5a i men det är bara en jummen tanke! big_smile Har ju allt förutom låda och tråget för att ha rakställt wink

Härligt smile bara att sätta igång då ju wink.

Info om projektet: 242 turbo sleeper

2 788 Inlägg
15 april 2011
#14
Grymt stuk på bilen och motorn ser riktigt mumsig ut big_smile Lycka till med allt smile


harrykarlsson
15 april 2011
#15
gillar oljepåfyllnings locket i alu! det är de små detaljerna som gör det. lycka till!

20 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
#16
Tack ska ni ha smile

Ja det blev rätt snyggt olje locket, fast det går att göra bättre så blir kanske en V2 på det tongue

Info om projektet: 242 turbo sleeper

SVK Customs
1 639 Inlägg
15 april 2011
#17
Kvittar ju om loppen är ovala.
Du får ju borra och hona.


20 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
#18
Sportvagnskonsult skrev:
Kvittar ju om loppen är ovala.
Du får ju borra och hona.

Självklart får man göra det om man ska använda "den motorn" men det drar iväg ganska så snabbt i kostnad med borrning nya kolvar osv...

Info om projektet: 242 turbo sleeper

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
16 april 2011
#19
orvid skrev:
Sportvagnskonsult skrev:
Kvittar ju om loppen är ovala.
Du får ju borra och hona.

Självklart får man göra det om man ska använda "den motorn" men det drar iväg ganska så snabbt i kostnad med borrning nya kolvar osv...

h-profil+kolvar tar parner 8000kr för visst det är en del pengar men så har man en väldigt stabil bottendel sen

Kör fort så hinner inget hända...

20 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
#20
Growe skrev:
orvid skrev:
Sportvagnskonsult skrev:
Kvittar ju om loppen är ovala.
Du får ju borra och hona.

Självklart får man göra det om man ska använda "den motorn" men det drar iväg ganska så snabbt i kostnad med borrning nya kolvar osv...

h-profil+kolvar tar parner 8000kr för visst det är en del pengar men så har man en väldigt stabil bottendel sen

Vet inte om jag skulle villja stoppa dom kolvarna i min motor, vet för lite om dom.
Köper häldre ett par "Märkes" kolvar om jag ändå ska byta.
Finns ju många som kör massa effekt med orginal kolvar och H-profilare, så varför ändra ett fungerande koncept?

Visst man hade nog kunnat få en mycket roligare motor med ett par ordentliga kolvar och annan geometri.
Men det får nog bli nästa motor wink

Info om projektet: 242 turbo sleeper

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök