2796
Sök

Startproblem Ford -96 1,6

11 Inlägg
26 februari 2011
Trådstartare
#1
Hjälp med diagnosering av ford escort 1,6l CLX 16V -96 som ej startar. Motorn går runt (startmotorn funkar) men den tänder inte, tändstiften ger ingen gnista.  Tändspole?

Tändstiften är bytta. Tändkablarna OK. Ser ut som att bensinpumpen är bytt tidigare. Luftmassemätare bytt. Vevaxelgivare bytt.
Övrig info om bilen: har gått 93xx mil. Har haft bilen i ägo ca 2 veckor, har gått fint tills efter en längre körsträcka och därefter stått still två dagar.

hälften vågat hälften vunnet

6 629 Inlägg
26 februari 2011
#2
Byt tändspolen, hyfsat vanligt på de motorena

De/Dem

11 Inlägg
26 februari 2011
Trådstartare
#3
OK tack så mycket! smile skönt att få det bekräftat från fler håll smile

hälften vågat hälften vunnet

11 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
#4
Någon som vet hur en tändspole är uppbyggd? Hur högspänningen går till/styrningen av högspänningen?
Kan man testa om det verkligen är tändspolen, behöver man byta hela eller bara någon del i den? tänkte ja ska rulla bort den t verkstan idag för att ta ut obd-koder
Senast redigerat av Grongoling (27 februari 2011)

hälften vågat hälften vunnet

21 761 Inlägg
27 februari 2011
#5
Tändspolen har två lindningar, primär (12 V matning) och sekundär (tändgnistan). Man kan mäta resistansen i varje lindning för att åtminstone se ifall det är avbrott eller kortslutning, vilken resistans det ska vara skiljer dock mellan olika spolar.

När det gäller primärlindningen bör det ligga på runt 1,5-2,5 Ohm kan man nog säga rent generellt, sekundärlindningen ska väl ha kanske 9-12 kOhm. Nu utgår jag bara ifrån värden som står i Haynes rephandbok för Volvo 240, men det borde inte vara jätteskillnader hos andra bilars tändspolar tycker jag.

Det viktigaste är ju om det visar "några Ohm/kOhm" eller "oändligt motstånd". smile

11 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
#6
Tack för svar.
tändspolen har inbyggd elektronisk fördelare så att ja kommer inte åt själva lindningarna hmm behöver veta vad den trepoliga anslutningen ska ha för signaler, vet att en är anslutning för 12V o gissar på att de andra ska ha brytar/fördelar- pulser

hälften vågat hälften vunnet

11 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
#7
Det är inte tändspolen. sad

Fler tips, ex startspärr?

som sagt, det är inte: batteri, tändstift, tändkablarna, bensinpump, luftmassemätare, vevaxelgivare eller tändspole.

hälften vågat hälften vunnet

11 Inlägg
3 mars 2011
Trådstartare
#8
no ideas? hmm

hälften vågat hälften vunnet

11 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
#9
Problem löst -styrboxen för insprutning och tändning som krånglade. nu är den bytt o bilen funkar wink

ångrar mig, problemet kom tillbaka. har nu inte så mycket kvar som kan vara fel så har slitit ut säkringsboxen o plockat isär den. inte det lättaste, den är en aning svårintaglig så att säga. hm tur att ha en far som gör kretskort o liknande

10/3-11
Problem förhoppningsvis löst. styrboxen OCH säkringsboxen var det fel på.
styrboxen var helt enkelt utsliten, men efter vi bytt den kom problemet tillbaka.

http://www.garaget.org/?car=238059&image=2233950                     <--- bild på kretskortet

Tog isär hela säkringsdosan. Hittar bl.a. en helt trasig lödning på kretskortet, lokaliserad till bränsleinsprutningsrelät. observera den skadade strömförande plåten på bilden. Detta leder till glapp, dvs bilen fungerar ibland, ibland inte.

Lite ironiskt att bilen skulle hamna hos en som löder såna här kretskort som hobby wink
Senast redigerat av Grongoling (10 mars 2011)

hälften vågat hälften vunnet


Sök