4597
Sök

Volvo 740 se -92

740 projekt

201 192 Visningar
Uppdaterades senast 21 februari 2014
1 146 Inlägg
24 maj 2012
typ inte tongue
men det är bara prova på smile

460 Inlägg
24 maj 2012
Trådstartare
aqulio skrev:
typ inte tongue
men det är bara prova på smile

haha! förhoppningsvis blir de inte värre iallafall wink

4 198 Inlägg
24 maj 2012
Bästa medlet till gamla rostiga detaljer hittar du på smedjans.com Helt sjukt bra att fräscha upp gamla rostiga bultar och annat krafs med.  Lätt värt att ha en dunk hemma och slippa hålla på med elektrolys och skit.

460 Inlägg
24 maj 2012
Trådstartare
zemet skrev:
Bästa medlet till gamla rostiga detaljer hittar du på smedjans.com Helt sjukt bra att fräscha upp gamla rostiga bultar och annat krafs med.  Lätt värt att ha en dunk hemma och slippa hålla på med elektrolys och skit.

ok gött! Tar det bort rosten eller förhindrar det vidare förstöring? smile

4 198 Inlägg
24 maj 2012
emil_92 skrev:
zemet skrev:

Den tar bort rosten och förhindrar vidare förstöring! Blir en svart beläggning på som skyddar mot rost. Det fungerar dock inte till att lossa fastrostade grejer som 556 gör.

460 Inlägg
24 maj 2012
Trådstartare
zemet skrev:
emil_92 skrev:
zemet skrev:

Den tar bort rosten och förhindrar vidare förstöring! Blir en svart beläggning på som skyddar mot rost. Det fungerar dock inte till att lossa fastrostade grejer som 556 gör.

de låter ju riktigt nice! har tittat lite på deras hemsida o de kanske e värt en investering! du använder det alltså?

4 198 Inlägg
24 maj 2012
emil_92 skrev:
zemet skrev:
emil_92 skrev:

de låter ju riktigt nice! har tittat lite på deras hemsida o de kanske e värt en investering! du använder det alltså?

Japp, en kompis håller på att renovera en gammal lastbil, han ska beställa 200 liter! Så han bara kan fylla ett badkar och lägga ner bladfjädrar, bakaxel osv och slippa behöva blästra allt. Fungerar skitbra detta medel! släng i det du vill ha rent över natten och sen är det bara plocka upp det och torka av:)

460 Inlägg
24 maj 2012
Trådstartare
zemet skrev:
emil_92 skrev:
zemet skrev:

Japp, en kompis håller på att renovera en gammal lastbil, han ska beställa 200 liter! Så han bara kan fylla ett badkar och lägga ner bladfjädrar, bakaxel osv och slippa behöva blästra allt. Fungerar skitbra detta medel! släng i det du vill ha rent över natten och sen är det bara plocka upp det och torka av:)

o helvete! de var inte lite de!!! Måste ta o prova några liter då!! tongue tack för tipset!!

Hörs och syns man inte finns man inte heller :/
640 Inlägg
25 maj 2012
Tog mig en halvtimme att läsa igen detta och fy fan vad kul det är att se nån greja med bilen som du gjort smile
Kommer följa detta med stor glädje smile Fortsätt med detta jobb Mvh Kim

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga.
Don't Drink and Drive det dör för många på vägarna gör som mig visa att du bryr dig :)

460 Inlägg
25 maj 2012
Trådstartare
ironscull skrev:
Tog mig en halvtimme att läsa igen detta och fy fan vad kul det är att se nån greja med bilen som du gjort smile
Kommer följa detta med stor glädje smile Fortsätt med detta jobb Mvh Kim

Fan va gött att läsa nått sånt hära direkt när man kommer från garaget! tongue får tacka en massa för feedbacken och försöka leverera! smile

460 Inlägg
25 maj 2012
Trådstartare
Tjena! tänkte lägga upp en lunchuppdatering! smile

Har blivit lite mek under förmiddagen. V F bromsarnas genom gång e klar! motionerat bultarna och smort med kopparpasta, vissa bitar fick lite aluminiumklet så som glidbulten. Gummibitarna smordes in och rost/skit bort borstat smile gött att ha koll på bromsarnas skick!!

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151003/151003-f58cfbe0832c71ca1352e167689a4cf0.jpg

Sen slet ja loss den sketna bränsleslangen som e besiktningsgodkänd!! big_smile

Är det en bräsnleslang eller ett bränsle nät? roll haha

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151003/151003-9086362f36f093295efd078d99cf3d0d.jpg

Nytt o fräscht på plats!! Kanske något stora slangklämmer men de bjuder ja på wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151003/151003-c6b8f81b49f323f00e9b308f29d86c0a.jpg

måste hitta sladden till min kamera! Mobilbilder duger ju inte!!

Ska försöka slipa vidare under eftermiddagen så ja kan dra på lite undermassa!!! big_smile

Ha de gött!

mvh

460 Inlägg
25 maj 2012
Trådstartare
Tar och uppdaterar en eftermiddagsfortsättning! smile

Nu e alla bromsar genomgångna och ihopsatta!

Jag lät vinkelslipen ha sin gång på andra tröskeln samt de bakre hjulhusen. Ett lager kallgalv och sen underredsmassa smile

Dock blev trösklarna mycket mattare än hjulhusen? Använde biltemas underredsmassa på sprayburk för trösklar och den till undertill..

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151003/151003-46854f736f1cf99d4a5d57272649ee86.jpg

fy för rost....

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151003/151003-c2c55f0d8c275018a5d5eacf2127a68f.jpg

460 Inlägg
26 maj 2012
Trådstartare
Vart ute o provkört nu. Tyvärr vibrerar kardanen ordentligt vid olika varvtal beroende på växel.. grövst vid 2an 3000 rpm o 3an 2000 rpm. Sen så är det vibrationer i 30 km/h me 3:ans växel. ska nog ta o skaffa en kardan från skroten o slänga dit!

460 Inlägg
26 maj 2012
Trådstartare
Har kört lite till och min slutsats är:
*allt sitter som innan, splines, hardyskiva etc..
*Nya lagerhållaren är nästan lika dålig som den gamla, åtminstone håller den inte imot vibrationer  lika mycket vid låga varv som jag är van vid på 740...
*Vid hastigheter mellan 40-50 km/h oberoende växel/neutral vibrerar kardan/bil KRAFTIGT! särskildt vid gaspådrag

Slutsats:

Kardanen vibrerar

orsak:

obalans? dålig hardyskiva? sänkt bil? bussningar bakaxel? nya lagret/hållare?

Åtgärd:

Prova annan kardandrivaxel mellan v-låda/bakaxel.

Har dock tänkt köra 120 mil nästa vecka jönköping idre jönköping så får se hur det går cool

ha de gött!

4 198 Inlägg
26 maj 2012
emil_92 skrev:
Har kört lite till och min slutsats är:
*allt sitter som innan, splines, hardyskiva etc..
*Nya lagerhållaren är nästan lika dålig som den gamla, åtminstone håller den inte imot vibrationer  lika mycket vid låga varv som jag är van vid på 740...
*Vid hastigheter mellan 40-50 km/h oberoende växel/neutral vibrerar kardan/bil KRAFTIGT! särskildt vid gaspådrag

Slutsats:

Kardanen vibrerar

orsak:

obalans? dålig hardyskiva? sänkt bil? bussningar bakaxel? nya lagret/hållare?

Åtgärd:

Prova annan kardandrivaxel mellan v-låda/bakaxel.

Har dock tänkt köra 120 mil nästa vecka jönköping idre jönköping så får se hur det går cool

ha de gött!

Kan det inte vara ett däck det är fel på då? kanske har separerat lr ngt?

460 Inlägg
26 maj 2012
Trådstartare
jag tror inte det!! hur syns det?

4 198 Inlägg
27 maj 2012
emil_92 skrev:

När jag har fått det så har det varit en puckel/bula på däcket. alltså på slitytan. Syntes ganska bra dom 2 ggr det har hänt men kan kanske vara svårt att se.

460 Inlägg
27 maj 2012
Trådstartare
zemet skrev:
emil_92 skrev:

När jag har fått det så har det varit en puckel/bula på däcket. alltså på slitytan. Syntes ganska bra dom 2 ggr det har hänt men kan kanske vara svårt att se.

ok tack! får kolla igenom däcken imon då! smile har annars blivit lite fundersam över om jag verkligen monterade hardyskivan rätt! haha får kolla de me!!

4 198 Inlägg
27 maj 2012
emil_92 skrev:
zemet skrev:
emil_92 skrev:

ok tack! får kolla igenom däcken imon då! smile har annars blivit lite fundersam över om jag verkligen monterade hardyskivan rätt! haha får kolla de me!!

Om absen fungerar dåligt eller du inte ens har någon och har låst något däck så kan det bli ett slitet ställe på däcket istället som ger upphov till vibrationer.

Eftersom ditt problem verkar vara hastighetsrelaterat så är obalans/fel på däcken det första jag tänker på iaf. Kan ju mkt väl vara kardan också men däcken är lätta att kolla och billiga ifall det skulle vara där felet ligger:)

460 Inlägg
27 maj 2012
Trådstartare
zemet skrev:
emil_92 skrev:
zemet skrev:

Om absen fungerar dåligt eller du inte ens har någon och har låst något däck så kan det bli ett slitet ställe på däcket istället som ger upphov till vibrationer.

Eftersom ditt problem verkar vara hastighetsrelaterat så är obalans/fel på däcken det första jag tänker på iaf. Kan ju mkt väl vara kardan också men däcken är lätta att kolla och billiga ifall det skulle vara där felet ligger:)

Min abs har aldrig funkat under min ägo haha wink

jao däck kan ju va lite djävligt! problemen uppkom ju nu efter att ja bytt stödlager smile men tack, du har ju faktiskt haft rätt innan! ha

Sök