4418
Sök

Hastighetsmätare från växellåda till abs hur ?? volvo 855

10 Inlägg
17 mars 2011
Trådstartare
#21
Glimbrink skrev:
beppeking4 skrev:
Glimbrink skrev:

Okej tänkte att du kanske stött på växellådsbyte osv där man är tvungen att ta från ABS givare, säg till om du stöter på något.

På växellådan sitter kontakten till givaren.. ta av den och klipp loss kontakten. sen ta av hjulet och du ser abs givarkontakten och kablarna är täckta med gummi. klipp den på lämpligt ställe och skarva in hastighets kabeln från lådan där .. den från lådan har gröngul och en gulbrun tror jag.

Den från abs:en är en svart och en brun. Den svarta ska kopplas med den gröngula, Och den bruna på den gulbruna. -Sen isolera kablarna.

Jag gjorde så inatt och det har fungerat i 15 mil jag kört idag tongue

Skitbra ska testa detta imorgon!!

Förresten, när jag tar bort kontakten till abs från hjulet ska jag skarva in från växellådan men låta sladdarna sitta kvar i hjulet så inte den funktionen försvinner eller?

det ända jag har lite problem med är att abs lampan lyser lite ibland vet ej varför.

nej du ska göra såhär smile ta hastighetsmätarkabeln från växellådan ta av den helt och sen drar du ut den till vänster hjul. du låter abs kabeln sitta i kontakten och starvar en bit längre upp bara sen trycker du på den anra kabeln som gick till växellådan på den skarven du gjorde på abs kabeln. hajjar du smile ? annars fråga bara wink

723 Inlägg
17 mars 2011
#22
beppeking4 skrev:
Glimbrink skrev:
beppeking4 skrev:

På växellådan sitter kontakten till givaren.. ta av den och klipp loss kontakten. sen ta av hjulet och du ser abs givarkontakten och kablarna är täckta med gummi. klipp den på lämpligt ställe och skarva in hastighets kabeln från lådan där .. den från lådan har gröngul och en gulbrun tror jag.

Den från abs:en är en svart och en brun. Den svarta ska kopplas med den gröngula, Och den bruna på den gulbruna. -Sen isolera kablarna.

Jag gjorde så inatt och det har fungerat i 15 mil jag kört idag tongue

Skitbra ska testa detta imorgon!!

Förresten, när jag tar bort kontakten till abs från hjulet ska jag skarva in från växellådan men låta sladdarna sitta kvar i hjulet så inte den funktionen försvinner eller?

det ända jag har lite problem med är att abs lampan lyser lite ibland vet ej varför.

nej du ska göra såhär smile ta hastighetsmätarkabeln från växellådan ta av den helt och sen drar du ut den till vänster hjul. du låter abs kabeln sitta i kontakten och starvar en bit längre upp bara sen trycker du på den anra kabeln som gick till växellådan på den skarven du gjorde på abs kabeln. hajjar du smile ? annars fråga bara wink

jo jag tror jag förstår, alltså den kontakten som sitter vid hjulet ska sitta kvar så ska jag bara skarva in "båda"? från växellådan in där.

Konstigt att abs lampan lyser det vill man ju inte sad

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

1 008 Inlägg
17 mars 2011
#23
Skarva inte in kabeln på absgivarens kabel ute i hjulhuset, det är bäddat för framtida problem!
Gör anslutningen i kontaktstycket till absboxen istället där skarven är skyddad.
För övrigt då är det väl 48-puls både från lådans givare och absgivarna/kransarna på framhjulen.
Eftersom det funkade ett tag så tror jag det är något annat som jollar..


1 653 Inlägg
17 mars 2011
#24
Glimbrink skrev:
Thullen skrev:
Glimbrink skrev:

Eller så kör man med gpsen tills den riktiga fungerar?

jo det käns ju som en logisk lösning...
vi har nog lite olika prioritet isåfall, jag har hellre fungerande saker än snygga saker som inte fungerar smile

jo så kan man tycka, vissa vill bara köra bil vissa vill bygga bil..

Och somliga bygger saker som fungerar wink
Men det verkar ju som du fått en bra förklaring på hur du ska lösa det nu så det e ju bra smile

Du behöver inte brusa upp för att man kommer med lösningar på ett problem.
Jag skrev inte första inlägget med någon spydig inställning, beklagar om du tog det som så.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

723 Inlägg
17 mars 2011
#25
Thullen skrev:
Glimbrink skrev:
Thullen skrev:

jo det käns ju som en logisk lösning...
vi har nog lite olika prioritet isåfall, jag har hellre fungerande saker än snygga saker som inte fungerar smile

jo så kan man tycka, vissa vill bara köra bil vissa vill bygga bil..

Och somliga bygger saker som fungerar wink
Men det verkar ju som du fått en bra förklaring på hur du ska lösa det nu så det e ju bra smile

Du behöver inte brusa upp för att man kommer med lösningar på ett problem.
Jag skrev inte första inlägget med någon spydig inställning, beklagar om du tog det som så.

Jag tog det som att du tyckte jag gjorde fel bara för jag ville ha v70 mätarhus, och självklart byter jag tillbaka till 850 om det nu inte kommer fungera men skitsamma det löser sig.

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

10 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
#26
240bns skrev:
Skarva inte in kabeln på absgivarens kabel ute i hjulhuset, det är bäddat för framtida problem!
Gör anslutningen i kontaktstycket till absboxen istället där skarven är skyddad.
För övrigt då är det väl 48-puls både från lådans givare och absgivarna/kransarna på framhjulen.
Eftersom det funkade ett tag så tror jag det är något annat som jollar..

Jag kopplade den där uppe först . gav ingen respons alls då ändrade jag till där nere. Behöver man koppla ut den gamla hastighetsmätarsladden i växellådan ? för det gjorde jag inte första gången när jag tog från boxen. bara när jag skarvade vid hjulhuset. slutar abs lampan lysa om man kopplar där uppe ?? mvh Dennis

723 Inlägg
20 mars 2011
#27
du ska ju ta ut sladden från växellådsgivaren då den kommer vara inaktiv ändå.

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

10 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
#28
Glimbrink skrev:
du ska ju ta ut sladden från växellådsgivaren då den kommer vara inaktiv ändå.

Har du fått ditt att fungera ? jag menar att innan lät jag den vara i när jag skarvade vid boxen och jag tog loss den när jag skarvade vid hjulhuset. fungerade det inte för att jag inte plockat ur den gamla givaren ??
den ska tas av ?

723 Inlägg
20 mars 2011
#29
beppeking4 skrev:
Glimbrink skrev:
du ska ju ta ut sladden från växellådsgivaren då den kommer vara inaktiv ändå.

Har du fått ditt att fungera ? jag menar att innan lät jag den vara i när jag skarvade vid boxen och jag tog loss den när jag skarvade vid hjulhuset. fungerade det inte för att jag inte plockat ur den gamla givaren ??
den ska tas av ?

Har inte haft tid med min bil har haft annat problem med den.

Du ska ju plocka bort den från växellådan inte för jag vet om det spelar någon roll men det kan ju bli korsning på impulserna.

Är din abs lampa släckt nu när du tog där nere?

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

10 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
#30
Glimbrink skrev:
beppeking4 skrev:
Glimbrink skrev:
du ska ju ta ut sladden från växellådsgivaren då den kommer vara inaktiv ändå.

Har du fått ditt att fungera ? jag menar att innan lät jag den vara i när jag skarvade vid boxen och jag tog loss den när jag skarvade vid hjulhuset. fungerade det inte för att jag inte plockat ur den gamla givaren ??
den ska tas av ?

Har inte haft tid med min bil har haft annat problem med den.

Du ska ju plocka bort den från växellådan inte för jag vet om det spelar någon roll men det kan ju bli korsning på impulserna.

Är din abs lampa släckt nu när du tog där nere?

nä när jag tog vid hjulhuset lyser den men när jag hade skarven i boxen så strulade den som jag skrev i första inlägget MEN jag hae inte tagit bort den i växellådan. Den kanske skar sig med två olika pulser ?

Ska börja ändra runt igen smile någon gång skall det fungera.

723 Inlägg
21 mars 2011
#31
beppeking4 skrev:
Glimbrink skrev:
beppeking4 skrev:

Har du fått ditt att fungera ? jag menar att innan lät jag den vara i när jag skarvade vid boxen och jag tog loss den när jag skarvade vid hjulhuset. fungerade det inte för att jag inte plockat ur den gamla givaren ??
den ska tas av ?

Har inte haft tid med min bil har haft annat problem med den.

Du ska ju plocka bort den från växellådan inte för jag vet om det spelar någon roll men det kan ju bli korsning på impulserna.

Är din abs lampa släckt nu när du tog där nere?

nä när jag tog vid hjulhuset lyser den men när jag hade skarven i boxen så strulade den som jag skrev i första inlägget MEN jag hae inte tagit bort den i växellådan. Den kanske skar sig med två olika pulser ?

Ska börja ändra runt igen smile någon gång skall det fungera.

Okej, det löser sig nog jag ska också koppla mitt när min bil är körbar, generatorn gav upp så får byta den.

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

Reservdansk
6 271 Inlägg
21 mars 2011
#32
Jag förstår inte riktigt hur ni tänker... tongue

Den gamla hastighetsmätarkabeln som gick till växellådan, den skarvar ni in på ABS-givaren vänster fram (eller höger eller i boxen eller vart ni vill).

ABS-givarkabeln ska fortfarande vara hel och ge signal till ABS-boxen som vanligt, ni ska inte klippa itu kabeln.

Ni ska bara koppla in er på ABS-givarkabeln.

Jag fick ingen signal heller först, men så vände jag på kablarna från hastighetsmätaren, och då fick jag signal direkt, och har fungerat klockrent.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

10 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
#33
TurbOla skrev:
Jag förstår inte riktigt hur ni tänker... tongue

Den gamla hastighetsmätarkabeln som gick till växellådan, den skarvar ni in på ABS-givaren vänster fram (eller höger eller i boxen eller vart ni vill).

ABS-givarkabeln ska fortfarande vara hel och ge signal till ABS-boxen som vanligt, ni ska inte klippa itu kabeln.

Ni ska bara koppla in er på ABS-givarkabeln.

Jag fick ingen signal heller först, men så vände jag på kablarna från hastighetsmätaren, och då fick jag signal direkt, och har fungerat klockrent.

hehe tongue inte vi heller xD men jag förstår inte hur ska vi koppla in oss till givaren utan att klippa sladden ?? det förstår jag inte smile Menar du att den ska sitta i givaren ? i kontakten ?

Reservdansk
6 271 Inlägg
21 mars 2011
#34
Det är två ledare i ABS-givarkabeln, + o -.

De ligger i varsitt gummihölje, dvs två kablar som sitter ihopa helt enkelt.

Hänger du med?

Dela på kablarna mitt på med en mattkniv eller liknande, så du delar på gummihöljena.

Skala av en bit gummi på båda kablarna, och fäst på lämpligt vis kablarna från hastighetsmätarkabeln på ABS-givarkabeln.

Med hastighetsmätarkabeln menar jag att du tar kabel och den röda kontakten, plockar av kontakten, skalar kablarna, och på något vis fäster den tvådelade kabeln på varsin ledare i ABS-kabeln.


ABS-kabeln består av två ledare, + o - och hastighetsmätarkabeln består av två ledare, + o -.

Sätt + på + och - på - så kommer hastighetsmätaren att fungera.

Om du sätter + på - gör det inget, du får bara ingen signal.

Byt då på kablarna från hastighetsmätaren och du ska få signal.

Glöm bara inte att isolera skarvarna efteråt.
Senast redigerat av TurbOla (21 mars 2011)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

10 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
#35
TurbOla skrev:
Det är två ledare i ABS-givarkabeln, + o -.

De ligger i varsitt gummihölje, dvs två kablar som sitter ihopa helt enkelt.

Hänger du med?

Dela på kablarna mitt på med en mattkniv eller liknande, så du delar på gummihöljena.

Skala av en bit gummi på båda kablarna, och fäst på lämpligt vis kablarna från hastighetsmätarkabeln på ABS-givarkabeln.

Med hastighetsmätarkabeln menar jag att du tar kabel och den röda kontakten, plockar av kontakten, skalar kablarna, och på något vis fäster den tvådelade kabeln på varsin ledare i ABS-kabeln.


ABS-kabeln består av två ledare, + o - och hastighetsmätarkabeln består av två ledare, + o -.

Sätt + på + och - på - så kommer hastighetsmätaren att fungera.

Om du sätter + på - gör det inget, du får bara ingen signal.

Byt då på kablarna från hastighetsmätaren och du ska få signal.

Glöm bara inte att isolera skarvarna efteråt.

jadå sådär har jag gjort men nu lyser abs lampa, jag har satt dit v70 hus fngerar kanon men bara att abs lyser. dålig isolering kanske ?? Hastighetsmätaren borde ju inte gå om jag inte har kopplat abs givaren rätt. kan det vara för det är v70 hus ?

10 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
#36
beppeking4 skrev:
TurbOla skrev:
Det är två ledare i ABS-givarkabeln, + o -.

De ligger i varsitt gummihölje, dvs två kablar som sitter ihopa helt enkelt.

Hänger du med?

Dela på kablarna mitt på med en mattkniv eller liknande, så du delar på gummihöljena.

Skala av en bit gummi på båda kablarna, och fäst på lämpligt vis kablarna från hastighetsmätarkabeln på ABS-givarkabeln.

Med hastighetsmätarkabeln menar jag att du tar kabel och den röda kontakten, plockar av kontakten, skalar kablarna, och på något vis fäster den tvådelade kabeln på varsin ledare i ABS-kabeln.


ABS-kabeln består av två ledare, + o - och hastighetsmätarkabeln består av två ledare, + o -.

Sätt + på + och - på - så kommer hastighetsmätaren att fungera.

Om du sätter + på - gör det inget, du får bara ingen signal.

Byt då på kablarna från hastighetsmätaren och du ska få signal.

Glöm bara inte att isolera skarvarna efteråt.

jadå sådär har jag gjort men nu lyser abs lampa, jag har satt dit v70 hus fngerar kanon men bara att abs lyser. dålig isolering kanske ?? Hastighetsmätaren borde ju inte gå om jag inte har kopplat abs givaren rätt. kan det vara för det är v70 hus ?

Nu kanske jag vet jag hae abs box på v70 mätarhuset kanske det som spökar smile

723 Inlägg
21 mars 2011
#37
TurbOla skrev:
Jag förstår inte riktigt hur ni tänker... tongue

Den gamla hastighetsmätarkabeln som gick till växellådan, den skarvar ni in på ABS-givaren vänster fram (eller höger eller i boxen eller vart ni vill).

ABS-givarkabeln ska fortfarande vara hel och ge signal till ABS-boxen som vanligt, ni ska inte klippa itu kabeln.

Ni ska bara koppla in er på ABS-givarkabeln.

Jag fick ingen signal heller först, men så vände jag på kablarna från hastighetsmätaren, och då fick jag signal direkt, och har fungerat klockrent.

Det han menade vart att han hade sladden kvar i växellådsgivaren samtidigt som han kopplade sig mot abs signalen på hjulet..

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

Reservdansk
6 271 Inlägg
22 mars 2011
#38
Både och på en gång?

Det kanske kvittar, eller inte funkar alls, men det låter inte som en lösning jag skulle använda i alla fall.

Jag har ju ingen växellådsgivare på min nya växellåda, så jag fick ju koppla in mig på ABS-kabeln av den anledningen.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

17 Inlägg
27 mars 2011
#39
Helt otroligt, ibland blir man rädd för sig själv, läste i en tråd och frågade i i en där svaret stog 3 gånger. Antar att det är åldern som börjar göra sig påmind..
Senast redigerat av Padee (27 mars 2011)

Reservdansk
6 271 Inlägg
27 mars 2011
#40
Har du inte läst tråden?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök