3737
Sök

Svenska lastbilschaufföer - snart utdött yrke!

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
Kanske fel forum men det är dagens verklighet!
Svenska chaufförer blir allt färre om det fortsätter som det gör kommer ICA, Arla mm inte ha en enda svensktalande chaufför...

Spola fram till efter 36:30...

http://svtplay.se/v/2376549/uppdrag_gra … l_11_av_23

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
2 april 2011
Så är det ju. När andra gör samma jobb billigare och inte märkbart sämre blir det så. Sen länge är det likadant i många andra branscher. Ska vi ha högre löner än i öst måste vi också prestera mer, eller nåt unikt som dom inte klarar av för att kunna konkurrera. Enkel logik..

/Mattias

German Engineering
9 083 Inlägg
2 april 2011
För jävligt sad

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
matteeee skrev:
Så är det ju. När andra gör samma jobb billigare och inte märkbart sämre blir det så. Sen länge är det likadant i många andra branscher. Ska vi ha högre löner än i öst måste vi också prestera mer, eller nåt unikt som dom inte klarar av för att kunna konkurrera. Enkel logik..

Men billigare är inte alltid bättre o "importera" arbetslöshet gör inte saken bättre direkt....

329 Inlägg
2 april 2011
Läste rubriken snabbt och blev lite hoppfull, trodde för en stund att vi äntligen skulle slippa dessa lastbilar på vägarna. Men det var värre än så..

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
Molle_S60 skrev:
Läste rubriken snabbt och blev lite hoppfull, trodde för en stund att vi äntligen skulle slippa dessa lastbilar på vägarna. Men det var värre än så..

Tyvärr måste jag göra dig besviken - lastbilar kommer inte att försvinna wink däremot kommer det inte finnas några bra o goa gubbar kvar i den branschen... Dom är redan borta...

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
3 april 2011
Kan dom byta ut en svensk mot nåt billigare så gör dom. I byggbranchen försöker dom ju men polska arbetare kvalitetskänsla & facket håller ner det.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

252 Inlägg
3 april 2011
Bara införa samma lag som Thailand ang jobb.

German Engineering
9 083 Inlägg
3 april 2011
RiNka skrev:

Vad är det för lag?

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Muttley
3 april 2011
Som kundtjänster. De använder estland och betalar 3 personer samma lön som en svensk

345 Inlägg
3 april 2011
Är du förvånad? När dom kan komma undan billigare är det ju klart dom väljer att göra det, "traditioner" med svenska lastbilschaufförer struntar man fullständigt när det finns pengar att hämta. Money talks.

252 Inlägg
3 april 2011
CarpeDiem skrev:
RiNka skrev:

Vad är det för lag?

Att jobb en thailändare kan göra får inte en invadrare/utlänning utföra.
Dock skulle det bli RASISTSHOCK om Sverige införde detta.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
3 april 2011
Finns exempel på detta häromkring, nyligen så sa Södra upp alla sina åkare i dethär området och gav kontraktet till ett förvisso svenskt företag men med baltiska chaufförer som skulle ge dem billigare frakter.
Dock så stötte detta på ett ganska vildsint mothugg från både markägare och vissa truckförare på sågverken dit timret skulle levereras. Så än så länge har många av de gamla åkarna fortfarande körningar trots att dessa skulle ha upphört vid nyår, protester funkar iaf i vissa fall  smile

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

998 Inlägg
3 april 2011
Och jag som har tänkt ta C körkort för att få jobb, då skiter det sig också.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

roadrage
188 Inlägg
3 april 2011
LordLife skrev:

jag tror inte distributionen påverkas av detta utan detta gäller främst löstrailer och fjärrtrafik. ta dit c-kort du

998 Inlägg
3 april 2011
slimetard skrev:
LordLife skrev:

jag tror inte distributionen påverkas av detta utan detta gäller främst löstrailer och fjärrtrafik. ta dit c-kort du

Det var distribution som jag var ute efter. Som att köra grus bil eller liknande.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

Skaune
3 april 2011
Molle_S60 skrev:

skojjar du eller? tror du lastbilarna kör tomma på vägarna för att ta upp plats eller? Det mesta du ser runt omkring dig har antagligen kommit en bit på vägen med lastbil! tåg kommer inte fram överallt, kan inte ge samma smidighet som en lastbil!

Tycker svenska chaufförer ska ta tjänstledigt i 2 veckor så kan vi ju se hur samhället förfaller dag för dag, för oavsett åsikt om lastbilar, så finns de där för att vi ska kunna leva som vi gör idag, för jag har då inte sett nån häst o vagn lämna dagligvaror på ica maxi! nepp, de gör lastbilar!

/F.d Chaufför

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
Det största problemet är ju speditör! Det är dom som pressar ner priser o på så sätt borde vi få billigare varor men jag märkte inte nåt pris skillnad på varor i affärer.

Visst, alla vill tjäna pengar men vad händer om allt blir för dyrt o en arbetare från utlandet kan göra samma jobb billigare? Vem då går arbetslös?
Herr Anderson o hans polare som bedriver verksamhet på liknande villkor sparkar sig själv i r@ven för tills sist blir det ju inga jobb lediga för en annan billig jobbare tar/får den istället!

Idag lastbilschaufförer, imorgon läkare, lärare mm eller vad som väntar?

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
4 april 2011
Grabber skrev:
Det största problemet är ju speditör! Det är dom som pressar ner priser o på så sätt borde vi få billigare varor men jag märkte inte nåt pris skillnad på varor i affärer.

Visst, alla vill tjäna pengar men vad händer om allt blir för dyrt o en arbetare från utlandet kan göra samma jobb billigare? Vem då går arbetslös?
Herr Anderson o hans polare som bedriver verksamhet på liknande villkor sparkar sig själv i r@ven för tills sist blir det ju inga jobb lediga för en annan billig jobbare tar/får den istället!

Idag lastbilschaufförer, imorgon läkare, lärare mm eller vad som väntar?

Precis, finns många exempel på detta, det äldsta exemplet jag kan komma på är antikens rom i samtid med Julius Caesar, då fanns det bara fyra klasser i samhället, nobiles (adeln) köpmännen (ofta med koppling till nobiles) de fattiga och slavarna, eftersom slavarna utförde allt arbete åt sina herrar så fanns det i stort sett inget sätt för de fria att tjäna sitt eget uppehälle vilket ledde till att de i princip inte hade något annat sätt att försörja sig än genom att tigga.
Visst, detta är ett extremt exempel, men principen är densamma, kan vi inte tänka oss att betala så är det ju där vi hamnar till sist, i tiggeri eller så kommer vi få sänka våra egna svenska löner för att kunna konkurrera om jobb med utländsk(låglöne)arbetskraft. Facket försökte ju sätta stopp för detta vid ett mycket uppmärksammat bygge i Stockholm (rätta mig om jag har fel) men fick på pälsen i rätten vilket i princip öppnar upp för svenska företag att registrera sig i t.ex Estland och sedan gå efter estniska kollektivavtal vilket ger dem en konkurrensfördel gentemot liknande företag med svenska kollektivavtal och således svensk lönenivå. Dock så får man ju räkna med girighet i det också, dvs ett företag som betalar låga löner men tar samma betalt för sina varor och tjänster som de som betalar de högre lönerna vilket på sätt och vis är värre då de blåser både sina anställda och sina kunder...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

329 Inlägg
4 april 2011
Polestar skrev:
Molle_S60 skrev:

skojjar du eller? tror du lastbilarna kör tomma på vägarna för att ta upp plats eller? Det mesta du ser runt omkring dig har antagligen kommit en bit på vägen med lastbil! tåg kommer inte fram överallt, kan inte ge samma smidighet som en lastbil!

Tycker svenska chaufförer ska ta tjänstledigt i 2 veckor så kan vi ju se hur samhället förfaller dag för dag, för oavsett åsikt om lastbilar, så finns de där för att vi ska kunna leva som vi gör idag, för jag har då inte sett nån häst o vagn lämna dagligvaror på ica maxi! nepp, de gör lastbilar!

/F.d Chaufför

Dom få som är läskunniga (kan följa skyltning mm), kan uppföra sig i trafiken (inte kasta sig ut framför en bil i motorvägsfart så man nästan får tvärnita), och som lovar att öva mycket på halkkörning är inget problem för mig. Det är resterande 85% som gör mig helt jävla vansinnig dagligen när jag kör till och från jobbet.

Sök