2969
Sök

Motorolja syntet eller mineral?

63 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
#1
Tjena! dags för oljebyte på Audi 100 TQ

Men är splittrad om vilken olja jag ska ha..alla säger ju olika vilken jag bör ha.
Så vad säger ni, syntet eller mineral ?

Watch out for the sleeper
Team Kombi Racing

Tangentbordsriddare
1 825 Inlägg
4 april 2011
#2
med tanken på åldern på bilen, så skulle jag köra på mineral.


342 Inlägg
4 april 2011
#3
Michkijn skrev:
med tanken på åldern på bilen, så skulle jag köra på mineral.

Den myten verkar vara svår att ta död på.
Det finns INGET som säger eller tyder på att en helsyntetisk olja löser upp avlagringar i en gammal motor, det finns sållades ingen anledning till att köra på något annat än helsyntet i ditt fall.
Vill du vara snål, fine, välj då en delsyntetisk olja eftersom dom oftast ligger lite lägre i pris, annars finns det ingen annan anledning till att inte höra på helsyntet.

Välj en olja med rätt viskositet från ett välkänt märke så kan du vara hur lugn som helst!
Det allra viktigaste är egentligen inte om oljan är syntetisk eller mineral-baserad, det viktigaste är att oljan uppfyller rätt specifikation för just din bil.
Senast redigerat av olof102 (4 april 2011)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
4 april 2011
#4
De enda bilar som SKA ha mineralolja med EP-tillsatser är gamla bilar med stötstänger & hydrauliska lyftare. Detta för att minimera slitaget på kammens nockar. Alla andra bilar går fint att köra på syntet, enda anledningen att ta något annat är ekonomi. Har man gett 5K för bilen så tar man väl den billigaste sörja man kan hitta.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
4 april 2011
#5
Turbo bil alla gånger syntet. Syntet oljan har mkt mindre risk för å koksa i turboagg osv..

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

4 005 Inlägg
4 april 2011
#6
helsyntet hela vägen. Gillar du inte att köpa 4 liter 0w40 för 1500kr? köp 20 liter agrol 10w40 för 1500kr och byt oftare.

Vet du inte vad det har varit för olja i tidigare (det borde du veta) så kör delsyntet.

Bättre o byta oftare.


63 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
#7
RD_87 skrev:
De enda bilar som SKA ha mineralolja med EP-tillsatser är gamla bilar med stötstänger & hydrauliska lyftare. Detta för att minimera slitaget på kammens nockar. Alla andra bilar går fint att köra på syntet, enda anledningen att ta något annat är ekonomi. Har man gett 5K för bilen så tar man väl den billigaste sörja man kan hitta.

Jag har ju hydraliska i min motor.
Jag vet vad jag har förvilla just nu, men många tycker och säger att man ska mineral, så tänkte att jag då eventuellt skulle byta till mineral nu

Watch out for the sleeper
Team Kombi Racing

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
4 april 2011
#8
BjornL skrev:
RD_87 skrev:
De enda bilar som SKA ha mineralolja med EP-tillsatser är gamla bilar med stötstänger & hydrauliska lyftare. Detta för att minimera slitaget på kammens nockar. Alla andra bilar går fint att köra på syntet, enda anledningen att ta något annat är ekonomi. Har man gett 5K för bilen så tar man väl den billigaste sörja man kan hitta.

Jag har ju hydraliska i min motor.
Jag vet vad jag har förvilla just nu, men många tycker och säger att man ska mineral, så tänkte att jag då eventuellt skulle byta till mineral nu

Jag tror inte att det gäller din bil, snarare min bil. Din bil bör ju ha specifikationer på oljan i instruktionsboken? Om man ska hälla i mineral för att spara på kammen så är det typ "Castrol Classic Motor Oil 20W-50" som gäller men den är direkt olämplig under hela vinterhalvåret, raggarbilsolja för 7-800:- dunken smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

926 Inlägg
4 april 2011
#9
BjornL skrev:
RD_87 skrev:
De enda bilar som SKA ha mineralolja med EP-tillsatser är gamla bilar med stötstänger & hydrauliska lyftare. Detta för att minimera slitaget på kammens nockar. Alla andra bilar går fint att köra på syntet, enda anledningen att ta något annat är ekonomi. Har man gett 5K för bilen så tar man väl den billigaste sörja man kan hitta.

Jag har ju hydraliska i min motor.
Jag vet vad jag har förvilla just nu, men många tycker och säger att man ska mineral, så tänkte att jag då eventuellt skulle byta till mineral nu

Men jag tror inte du har några stötstänger och ventiler som är 2" stora. Mao raggar V-8:a

1. Oljan SKA uppfylla dom specifikationer som boken kräver. Högre spec är inte i alla fall bättre.
2. Använd den viskositet som rekommenderas. Använd inte tunnare, använd inte tjockare. Det ska vara rätt.
3. Välj mineral eller syntet efter smak. Mineraloljor är  tillräckligt bra, men syntet är alltid bättre.
4. Välj ett märke som DU tycker är fränt!

Mats

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
5 april 2011
#10
mats757 skrev:
BjornL skrev:
RD_87 skrev:
De enda bilar som SKA ha mineralolja med EP-tillsatser är gamla bilar med stötstänger & hydrauliska lyftare. Detta för att minimera slitaget på kammens nockar. Alla andra bilar går fint att köra på syntet, enda anledningen att ta något annat är ekonomi. Har man gett 5K för bilen så tar man väl den billigaste sörja man kan hitta.

Jag har ju hydraliska i min motor.
Jag vet vad jag har förvilla just nu, men många tycker och säger att man ska mineral, så tänkte att jag då eventuellt skulle byta till mineral nu

Men jag tror inte du har några stötstänger och ventiler som är 2" stora. Mao raggar V-8:a

1. Oljan SKA uppfylla dom specifikationer som boken kräver. Högre spec är inte i alla fall bättre.
2. Använd den viskositet som rekommenderas. Använd inte tunnare, använd inte tjockare. Det ska vara rätt.
3. Välj mineral eller syntet efter smak. Mineraloljor är  tillräckligt bra, men syntet är alltid bättre.
4. Välj ett märke som DU tycker är fränt!

Mats

WORD

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

1 327 Inlägg
5 april 2011
#11
Kör på den olja instruktionsboken rekomenderar. Halv syntet bör du väl ha i en sån bil. Tex 10w 40.


63 Inlägg
5 april 2011
Trådstartare
#12
Agrol turbo olja ska de bli, ska prova de iaf,

Watch out for the sleeper
Team Kombi Racing

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
5 april 2011
#13
Angående "myten" med avlagringar, så är det ju såhär, även om det nu skulle lösa upp avlagringar så att motorn börjar läcka. Då är det väl ändå hög tid att renovera med tanke på att motorn är så slut att "smutsen" håller ihop den?

Bara en tanke...
Senast redigerat av AcesHigh666 (5 april 2011)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

63 Inlägg
5 april 2011
Trådstartare
#14
Motorn läcker inget? Vet inte om någon har fått för sig något?
Ska bara byta olja för att de är dags

Watch out for the sleeper
Team Kombi Racing

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
5 april 2011
#15
Nej syftade inte på det, men tänkte mer allmänt för "Mytens" skull, har hört massa saker som att lager kan ge upp, att packningar kan läcka och att ventillyftare börjar knacka om man häller det i en motor som är gammal.

Skulle detta hända för att man öser på en olja som är renare så är motorn slut helt enkelt.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

63 Inlägg
5 april 2011
Trådstartare
#16
AcesHigh666 skrev:
Nej syftade inte på det, men tänkte mer allmänt för "Mytens" skull, har hört massa saker som att lager kan ge upp, att packningar kan läcka och att ventillyftare börjar knacka om man häller det i en motor som är gammal.

Skulle detta hända för att man öser på en olja som är renare så är motorn slut helt enkelt.

Ah! Jo men de har jag också hört! Då sliten är inte min motor än, hoppas ja. Ska öppnas i framtiden och ronovera och stoppa ner värre grejjer;)

Watch out for the sleeper
Team Kombi Racing

4 005 Inlägg
5 april 2011
#17
Jag tycker inte vi tar upp myten/diskussionen i denna tråd då det är avhandlat i tretusen andra och bara riktar oss till att ge tips för Audi 100 TQ...

Edit: Och sjunger gemensamt "We shall all overcome" wink
Senast redigerat av linuslinje (5 april 2011)


926 Inlägg
5 april 2011
#18
linuslinje skrev:
Jag tycker inte vi tar upp myten/diskussionen i denna tråd då det är avhandlat i tretusen andra och bara riktar oss till att ge tips för Audi 100 TQ...

Edit: Och sjunger gemensamt "We shall all overcome" wink

Med anledning av att TS just frågade om varför myter osv... så faller det sig lämpligt att håller sig till det ämnet, tycker jag.

Mats

9 Inlägg
5 april 2011
#19
Minst halvsyntet ska det vara, Mineralolja är bara billig å gör så motorn slaggar igen=inge bra.
Syntet håller rent i motorn och smörjer bättre, håller bättre, står emot höga temeraturer m.m.
Mineralolja kan man hälla i en gammal 740 som man kör sönder på en åker, inget annat duger skiten till. Ja har ju t.o.m helsyntet i min "gamla" 940 från -91 me 131hk sugmotor.
Finns andra saker att spara in på än olja om man vill.


Mvh

926 Inlägg
6 april 2011
#20
Ninjamannen skrev:
Minst halvsyntet ska det vara, Mineralolja är bara billig å gör så motorn slaggar igen=inge bra.
Syntet håller rent i motorn och smörjer bättre,......
Mvh

Har du siffror på hur mycket bättre syntetolja är på att tvätta och smörja bättre?

Mats


Sök