3080
Sök

Lamda-lampan v40 2.0t -99

16 Inlägg
20 april 2011
Trådstartare
Tjenare , min lamdalampa har börjat lysa nu , ja har varit inne på OKQ8as verkstad dom sa att ja skulle till volvo och göra en felsökning , men sen hörde ja att den kan sluta lysa om man tar bort pluskabeln från batteriet i ca 10 min , Någon som har haft samma fel , Kanske nått fel som ofta är på x40 ?

Tacksam för alla svar!

A.Sörman
1 299 Inlägg
20 april 2011
Prova du å ta bort pluskabeln skadar inte.lampan slocknar men tänds ofta efter en kort stund om problemet kvarstår.

mvh Andreas

577 Inlägg
20 april 2011
Kan ju ta bort minuskabeln annars. Sen kan du ta ut den dioden också!
Annars vetu bauman kan du fixa problemet på riktigt! Kolla luftfilter o sånt. wink byta sond?
Är ju antagligen fel värden på avgaserna så de ä bara o börja felsöka!

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

63 Inlägg
21 april 2011
Det är en motorelektronik lampa och behöver inte ha något med lambdasonden att göra! Volvo har valt att märka lampan med en lambda symbol bara! Felsök på Volvo verkstad eller köp en felkodsläsare från tex biltema sä kan du läsa felkoder på alla bilar med OBD-2 uttag! Byt inget förän du kollat felkoderna bara!

577 Inlägg
21 april 2011
stoneman skrev:
Det är en motorelektronik lampa och behöver inte ha något med lambdasonden att göra! Volvo har valt att märka lampan med en lambda symbol bara! Felsök på Volvo verkstad eller köp en felkodsläsare från tex biltema sä kan du läsa felkoder på alla bilar med OBD-2 uttag! Byt inget förän du kollat felkoderna bara!

Intressant det visste inte jag:D
Du vet inte varför de har valt o sätta lambdamärket på den? kunde vara kul att veta smile

3 860 Inlägg
21 april 2011
Som risodlaren skrev så kan du ju ta bort kabel men men stor sanolikhet kommer den lysa snart igen då den tänts av en anledning, något funkar antagligen sisådär... Så gör som dom sa på macken, åk till volvo o få läst ur felkoder så får du reda på vad som strular!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

63 Inlägg
21 april 2011
spokenratt skrev:
Som risodlaren skrev så kan du ju ta bort kabel men men stor sanolikhet kommer den lysa snart igen då den tänts av en anledning, något funkar antagligen sisådär... Så gör som dom sa på macken, åk till volvo o få läst ur felkoder så får du reda på vad som strular!

Tar du bort batterikabeln så nollställs systemet och lampan kan slockna men då går det inte läsa ut vad som var fel! Nånting strular och det är bättre att åtgärda det nu när bilen ändå funkar. Nästa gång kanske du blir ståendes längs vägen om någon givare ger upp helt eller så kan det bli skador på motorn om du har riktigt otur!
Vet inte varför dom valt den symbolen men det finns säkert en historia bakom det! :-)
Tänk även på att om du rycker batterikabeln så kanske du behöver en kod för att få igång stereon igen! :-)

577 Inlägg
21 april 2011
stoneman skrev:
spokenratt skrev:

Tar du bort batterikabeln så nollställs systemet och lampan kan slockna men då går det inte läsa ut vad som var fel! Nånting strular och det är bättre att åtgärda det nu när bilen ändå funkar. Nästa gång kanske du blir ståendes längs vägen om någon givare ger upp helt eller så kan det bli skador på motorn om du har riktigt otur!
Vet inte varför dom valt den symbolen men det finns säkert en historia bakom det! :-)
Tänk även på att om du rycker batterikabeln så kanske du behöver en kod för att få igång stereon igen! :-)

Ja men det där vet jag:D var bara nyfiken på det där med lampan, får bli att ta reda på de!

583 Inlägg
21 april 2011
stoneman skrev:
spokenratt skrev:

Helt korrekt skrivet både angående Felkodslampan "lambdalampan".

Samt jag håller med om ditt tankesätt att det är skönare att veta vad det är som är problemet än att bara välja att ignorera det, samt hamna vid vägkanten med hel/delvis rasad motor.

Är dock bilen lite "slit och slängbil" så kan man nolla den och skita i det för stunden och se ifall det kommer tillbaka då äldre bilar kan råka ut för endel kontakt-glapp problem.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

583 Inlägg
21 april 2011
risodlarn skrev:
stoneman skrev:

Du vet inte varför de har valt o sätta lambdamärket på den? kunde vara kul att veta smile

Det hade du vetat om ifall du spenderat 3minuter på att läsa manualen i bilen villket jag ber dig göra.

Ifall någon lampa tänds, så vet du hurpass akut problemet är och ifall du behöver stanna omedelbart eller kan köra hem. Jag vart med om folk där låg kylarvätskenivå-lampan tänds och de trott att det var lågspolarvätske nivå, med ett givet resultat någon kilometer efteråt.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

577 Inlägg
21 april 2011
ajonasson skrev:
risodlarn skrev:
stoneman skrev:

Det hade du vetat om ifall du spenderat 3minuter på att läsa manualen i bilen villket jag ber dig göra.

Ifall någon lampa tänds, så vet du hurpass akut problemet är och ifall du behöver stanna omedelbart eller kan köra hem. Jag vart med om folk där låg kylarvätskenivå-lampan tänds och de trott att det var lågspolarvätske nivå, med ett givet resultat någon kilometer efteråt.

Mvh
Anders

Jag har inte en v40. Jag har en 740 och jag vet vilka lampor som är vad och jag vet också att lambdalampan indikerar fel med lambdasonden. O inte något annat motorfel. Finns en separat lampa för de.

1 893 Inlägg
21 april 2011
På min X40 -03a ser lampan ut som en siluett av drivlinan, ingen lambda symbol kvar...
Den lös ett par månader för mig. Berodde på en läcka i avgasgrenröret. En pinnbult var av och bilen lät som en diesel på tomgång.
Hade inne bilen på Autotech i går (Onsdag), de bytte bulten, nollade felkoderna och nu går den som spjutet igen!
Ta reda på felet som löste lampan, även om det är en slitochslängbil, så kommer den inte gå igenom besiktningen nästa gång. Felet ligger lagrat i datorn även om du släckt lampan och du åker på en ombesiktning. (Nollar du felet via OBD2, så försvinner den givetvis.)

5 198 Inlägg
21 april 2011
Den kan börja lysa av en sån enkel sak som att bilen hackar till eller att man får kärringstop.. men är det inget fel så slocknar den efter 3-5 omstarter. Och som tidigare sagt så är det inte en lampa som inikerar fel på lambda sonden.. det är en motorelektroniklampa..

577 Inlägg
22 april 2011
Jag är inte helt hundra på att det är samma lampa som vi pratar om!
men lampan med lambdamärke på, den lyser om det är något fel på motorelektroniken eftersom motorn inte går rätt och då blir det fel värden. Låt oss säga att du kopplar ut lite grejer som luftmassemätare tex, då äre stor risk att lampan lyser, men inte för att mätarn är urkopplad..

1 893 Inlägg
22 april 2011
Lampan ifråga, har med avgasreningen att göra!
Oavset om symbolen är Lambda, eller siluett av drivlinan.
Den tänds när datorn får felsignaler från sina givare, som kan påverka avgasernas renhet, eller "kvalitén på förbränningen", vilket ju är samma sak.
Lampan är "gul" till färgen. Det betyder att bilen varnar att allt inte är OK, men man behöver inte stanna mitt i resan! (Röda lampor betyder annars att man skall stanna och slå av motorn genast!)

Personlig erfarenhet:
Min lampa lös i januari. I början på februari blev jag placerad på ett bygge i centrala Gbg, då jag inte hade lust att betala 80kr/dag i parkering, köpte jag ett månadskort för 445kr istället. Är inne på tredje månadskortet nu.
När bilen stått i en månad, tog jag hem batteriet för att toppa den. Den stod kopplad till laddaren hemma i tio dagar.
Efter jag monterat tillbaka den i bilen, lös inte motor/Lambda lampan längre. Jag glömde bort att den lyst över huvudtaget. Den 6/4 besiktigade jag bilen, med släckt lampa... Men SBP kopplar in alla bilar i datorn idag, de hittade fel koden som satt kvar, fast bilen varit helt strömlös i 10 dagar.
Blev ombesiktning på det! (Troligtvis en avgasläcka som löste ut fel koden för mig.)

16 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
Okej då vet jag, tänkte åka in på "Gör de själv" och kolla så inte de typ "läcker" idag , fall de inte gör de eller ser något annat , då blir de Volvo till under veckan smile Tack för alla svar!

16 Inlägg
26 april 2011
Trådstartare
Under tiden lampan har börjat lysa så brukar han misstända på inte så låga varv typ ca 1500 , kan de va nått med detta å göra , nån som vet något ?smile
Senast redigerat av Bauman (26 april 2011)

Skaune
26 april 2011
ojojoj.. sånt skriveri för en motorlampa.. vill du inte åka in till verkstad för o läsa felkoderna så köp en OBDII läsare o ta reda på felet! felkoder finns på nätet att läsa av! wink

Varför kunde inte volvo valt en vanliga motorlampa till sina bilar istället för lambda märket så man sluppit allas teorier om sonden? lol

2 Inlägg
26 april 2011
Tjenare..
Är det någon som vet hur stora hjul ( vilken dimension ) jag får på min galant gdi kombi 2003 utan att det tar i någonstans.
Sitter och kollar på fälgar just nu men vet inte vilka jag kan ha.

16 Inlägg
26 april 2011
Trådstartare
du är nog inne på fel tråd!

Sök