4541
Sök

Problem med att ljudet tar bilens kraft

723 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
#21
ChriZtoffer skrev:
Det ser ut som att spänningen sjunker på tok för mycket vid belastning! Lägst 12V med motorn av skulle då jag vilja ha det till, med motorn igång ska det helst ligga en bit högre än så.

Okej, skulle man testa koppla in ett batteri till kanske?

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

5 852 Inlägg
27 april 2011
#22
Absolut men det är lite svårt att veta hur mycket ström din anläggning drar men jag skulle rekomendera 50 alt. 35mm2 och ett batteri till. Dock hade jag sett över det första så att det verkligen är friskt.

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

723 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
#23
tujbo skrev:
Absolut men det är lite svårt att veta hur mycket ström din anläggning drar men jag skulle rekomendera 50 alt. 35mm2 och ett batteri till. Dock hade jag sett över det första så att det verkligen är friskt.

Ja får kanske byta batteriet då. Men har haft andra batteri i också och när motorn är igång får jag inte 14,4 volt som är normalt? rätta mig om jag har fel.

Min bilstereo har jag inga planer på att byta kablar på då problemet inte är där eftersom jag har samma symptomer med bilstereon avstängd...

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 april 2011
#24
Byt batteri och kablarna till det. smile Ditt nuvarande mår uppenbarligen inte bra, även fast du fyllt på med vatten. Extra batteri kan också behövas men i första hand ska det primära batteriet vara i bra skick.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

723 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
#25
ChriZtoffer skrev:
Byt batteri och kablarna till det. smile Ditt nuvarande mår uppenbarligen inte bra, även fast du fyllt på med vatten. Extra batteri kan också behövas men i första hand ska det primära batteriet vara i bra skick.

Ska göra det och återkommer senare.

Några värden på hur ett friskt batteri ska uppföra sig?

Då med belastning avstängd och med motorn igång.

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 april 2011
#26
Utan beslastning bör du ligga över 12,5V med motorn av, med motorn igång beror det på hur pass generator laddar. Svårt att söga exakt vad det ska ligga på med belastning då det beror på hur stor belastningen är men när det sjunker under 12V även motorn igång så är något väldigt fel!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
27 april 2011
#27
Lonefox skrev:
p-nyhlen skrev:
Lonefox skrev:

Och det sade oss SÅ mkt iom att det kryllar av märken och modeller av vad du just sade.
Hur skall vi veta hur mkt ström dina saker drar om vi inte vet vad det ÄR för saker?

Men lite snabba tips:
Kolla upp anslutningarna på generator och batteri så att de är hela och fräscha.
Jorden skall sitta rent och bra (helst in i en av de stabilare bärande balkarna)
Är originalkablarna klena? Byt isf. ut dem till grövre. Vilken dimension kan jag inte uttala mig förrän jag vet vad du har för generator, batteri och hur mkt dina grejer drar. Men 35-50mm2 skulle jag lätt säga.

Ngt annat än såhär generellt kan jag inte säga just nu....

Men 35-50mm2 skulle jag lätt säga? Ska du jorda forsmark?

Nej? Förstår inte varför alla skall ifrågasätta enkel elfysik vars samband varit desamma ända sedan 1827 då fysikern Gerog Ohm upptäckte hur de fungerar...

Enkelt förklarat då:
Ju grövre kabel desto mindre motstånd i den desto mindre spänningsfall får man.
Ju mindre spänningsfall man har ju mindre ström behövs eftersom spänningen ligger högre och stabilare när man har en bra frisk välmående strömförsörjning...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ohms_lag

Det du säger är helt sant. Men det råder total hysteri i det här med grova kablar till billjud..

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 april 2011
#28
Varför skulle det vara "total hysteri" när det gäller grova kablar till billjud?? Ju grövre kablar desto mindre spänningsfall desto mindre ström och desto bättre mår grejerna! Sen så kan man inte jämföra rakt av mot starkströmsanläggningar, en 50mm2 kabel i en bil får t.ex. bara säkras av med 200A medans den garanterat tål mycket mer under bättre förhållanden. Slutsteg drar ström och då lär man även se till så att dom får den!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
28 april 2011
#29
ChriZtoffer skrev:
Varför skulle det vara "total hysteri" när det gäller grova kablar till billjud?? Ju grövre kablar desto mindre spänningsfall desto mindre ström och desto bättre mår grejerna! Sen så kan man inte jämföra rakt av mot starkströmsanläggningar, en 50mm2 kabel i en bil får t.ex. bara säkras av med 200A medans den garanterat tål mycket mer under bättre förhållanden. Slutsteg drar ström och då lär man även se till så att dom får den!

Ja slutsteg drar ström. Men en bil kan aldrig ge mer ström än vad generatorn kan ge. Så varför ha grövre kabar än vad som sitter till den..

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 april 2011
#30
Och hur tänkte du nu? Klart du kan plocka ut mer ström än generatorn kan leverera! Batteriet kan ge ett antal hundra ampere kortvarigt, oavsett generatorns kapacitet. Dock så är det vid en lägre spänning än vad generatorn levererar. Samt att kabeln mellan generator och batteri oftast är väldigt kort, så spänningsfallet blir inte så stort där även fast man har en relativt tunn kabel. Däremot så blir det en rätt så lång kabel mellan batteri och slutsteg (om slutsteget sitter i skuffen och batteriet där fram) så då blir det desto större spänningsförlust med en tunn kabel.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 april 2011
#31
p-nyhlen skrev:
ChriZtoffer skrev:
Varför skulle det vara "total hysteri" när det gäller grova kablar till billjud?? Ju grövre kablar desto mindre spänningsfall desto mindre ström och desto bättre mår grejerna! Sen så kan man inte jämföra rakt av mot starkströmsanläggningar, en 50mm2 kabel i en bil får t.ex. bara säkras av med 200A medans den garanterat tål mycket mer under bättre förhållanden. Slutsteg drar ström och då lär man även se till så att dom får den!

Ja slutsteg drar ström. Men en bil kan aldrig ge mer ström än vad generatorn kan ge. Så varför ha grövre kabar än vad som sitter till den..

Det är sant att man aldrig kan få ut mer än vad generatorn lämnar ur denne. (Se Criz inlägg ovanför)
Men tänk på att bilens original laddkablage är dimensionerat för att driva bilens egna elsystem i frsta hand och är således INTE dimensionerat för ströre strömuttag som en stereoanläggning kan behöva.
Speciellt då man börjar komma upp i lite effekter.....
Senast redigerat av Lonefox (28 april 2011)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

7 274 Inlägg
28 april 2011
#32
p-nyhlen skrev:
Lonefox skrev:
p-nyhlen skrev:

Men 35-50mm2 skulle jag lätt säga? Ska du jorda forsmark?

Nej? Förstår inte varför alla skall ifrågasätta enkel elfysik vars samband varit desamma ända sedan 1827 då fysikern Gerog Ohm upptäckte hur de fungerar...

Enkelt förklarat då:
Ju grövre kabel desto mindre motstånd i den desto mindre spänningsfall får man.
Ju mindre spänningsfall man har ju mindre ström behövs eftersom spänningen ligger högre och stabilare när man har en bra frisk välmående strömförsörjning...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ohms_lag

Det du säger är helt sant. Men det råder total hysteri i det här med grova kablar till billjud..

Forsmark kör nog inte med 12V roll


723 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
#33
Har idag bytt batteri och kollat över kablar men ser inget som ser dåligt ut, dock har jag inte hunnit byta dem. Idag vart det helt galet.

Körde upp till 2an ca 80km/h och bara blinkar allt jag kan med helljuset och jag har aldrig varit med om en bil som hoppar så mycket som min gjorde idag..

Desperat! Hjälp!!

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 april 2011
#34
Glimbrink skrev:
Har idag bytt batteri och kollat över kablar men ser inget som ser dåligt ut, dock har jag inte hunnit byta dem. Idag vart det helt galet.

Körde upp till 2an ca 80km/h och bara blinkar allt jag kan med helljuset och jag har aldrig varit med om en bil som hoppar så mycket som min gjorde idag..

Desperat! Hjälp!!

Vi har redan konstaterat att du har på tok förlåg spänning i bilen.
Först sade du att batteriet är nytt, sedan efter dina mätningar säger du att det är nyfyllt med vatten.
Ursäkta min bryskhet här nu men ditt batteri är dött.
KÖP ETT NYTT! wink

Finns faktiskt hrlt ok batterier på Biltema om man ser till mer rimliga kostnader.
Iaf som ersättning för standardbatteri smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

723 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
#35
Lonefox skrev:
Glimbrink skrev:
Har idag bytt batteri och kollat över kablar men ser inget som ser dåligt ut, dock har jag inte hunnit byta dem. Idag vart det helt galet.

Körde upp till 2an ca 80km/h och bara blinkar allt jag kan med helljuset och jag har aldrig varit med om en bil som hoppar så mycket som min gjorde idag..

Desperat! Hjälp!!

Vi har redan konstaterat att du har på tok förlåg spänning i bilen.
Först sade du att batteriet är nytt, sedan efter dina mätningar säger du att det är nyfyllt med vatten.
Ursäkta min bryskhet här nu men ditt batteri är dött.
KÖP ETT NYTT! wink

Finns faktiskt hrlt ok batterier på Biltema om man ser till mer rimliga kostnader.
Iaf som ersättning för standardbatteri smile

Jo jag vet att ni har kommit fram till att jag har för låg spänning smile

Men idag bytte jag till ett annat batteri (nej inte helt nytt) men samma symptom fortfarande. Jag vill alltid vara 100 säker på felet innan jag köper nya saker då jag är student och inte kan handla delar fram och tillbaka.. Kan jag utesluta annat och vet att det är batteriet ja då köper jag ett nytt.

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 april 2011
#36
Glimbrink skrev:
Lonefox skrev:
Glimbrink skrev:
Har idag bytt batteri och kollat över kablar men ser inget som ser dåligt ut, dock har jag inte hunnit byta dem. Idag vart det helt galet.

Körde upp till 2an ca 80km/h och bara blinkar allt jag kan med helljuset och jag har aldrig varit med om en bil som hoppar så mycket som min gjorde idag..

Desperat! Hjälp!!

Vi har redan konstaterat att du har på tok förlåg spänning i bilen.
Först sade du att batteriet är nytt, sedan efter dina mätningar säger du att det är nyfyllt med vatten.
Ursäkta min bryskhet här nu men ditt batteri är dött.
KÖP ETT NYTT! wink

Finns faktiskt hrlt ok batterier på Biltema om man ser till mer rimliga kostnader.
Iaf som ersättning för standardbatteri smile

Jo jag vet att ni har kommit fram till att jag har för låg spänning smile

Men idag bytte jag till ett annat batteri (nej inte helt nytt) men samma symptom fortfarande. Jag vill alltid vara 100 säker på felet innan jag köper nya saker då jag är student och inte kan handla delar fram och tillbaka.. Kan jag utesluta annat och vet att det är batteriet ja då köper jag ett nytt.

Mät detta batteri med på samma sätt som du gjorde med ditt.
För du har helt klart problem med strömförsörjningen på ngt sätt.

Prova även att koppla loss batteriet och mät.
Du kan ha ngt som ligger och drar tjuvström någonstans med.
Och DET är mindre roligt att leta efter....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

723 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
#37
Lonefox skrev:
Glimbrink skrev:
Lonefox skrev:

Vi har redan konstaterat att du har på tok förlåg spänning i bilen.
Först sade du att batteriet är nytt, sedan efter dina mätningar säger du att det är nyfyllt med vatten.
Ursäkta min bryskhet här nu men ditt batteri är dött.
KÖP ETT NYTT! wink

Finns faktiskt hrlt ok batterier på Biltema om man ser till mer rimliga kostnader.
Iaf som ersättning för standardbatteri smile

Jo jag vet att ni har kommit fram till att jag har för låg spänning smile

Men idag bytte jag till ett annat batteri (nej inte helt nytt) men samma symptom fortfarande. Jag vill alltid vara 100 säker på felet innan jag köper nya saker då jag är student och inte kan handla delar fram och tillbaka.. Kan jag utesluta annat och vet att det är batteriet ja då köper jag ett nytt.

Mät detta batteri med på samma sätt som du gjorde med ditt.
För du har helt klart problem med strömförsörjningen på ngt sätt.

Prova även att koppla loss batteriet och mät.
Du kan ha ngt som ligger och drar tjuvström någonstans med.
Och DET är mindre roligt att leta efter....

Tack ska prova koppla ur och mäta.

Jag mätte det nya också idag och med bilen igång kom jag till 14 volt i en stund sen ner till 13.5 igen helt mysko.

Något jag funderar på att göra är att koppla två sladdar direkt till batteriet och dra in i bilen med en volt mätare och när jag blinkar och accelererar samtidigt och se vad som händer med spänningen..

Har aldrig varit med om något liknande problem innan så är helt bortom flötet just nu

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 april 2011
#38
Glimbrink skrev:
Lonefox skrev:
Glimbrink skrev:

Jo jag vet att ni har kommit fram till att jag har för låg spänning smile

Men idag bytte jag till ett annat batteri (nej inte helt nytt) men samma symptom fortfarande. Jag vill alltid vara 100 säker på felet innan jag köper nya saker då jag är student och inte kan handla delar fram och tillbaka.. Kan jag utesluta annat och vet att det är batteriet ja då köper jag ett nytt.

Mät detta batteri med på samma sätt som du gjorde med ditt.
För du har helt klart problem med strömförsörjningen på ngt sätt.

Prova även att koppla loss batteriet och mät.
Du kan ha ngt som ligger och drar tjuvström någonstans med.
Och DET är mindre roligt att leta efter....

Tack ska prova koppla ur och mäta.

Jag mätte det nya också idag och med bilen igång kom jag till 14 volt i en stund sen ner till 13.5 igen helt mysko.

Något jag funderar på att göra är att koppla två sladdar direkt till batteriet och dra in i bilen med en volt mätare och när jag blinkar och accelererar samtidigt och se vad som händer med spänningen..

Har aldrig varit med om något liknande problem innan så är helt bortom flötet just nu

Låg du på 14 vid tomgång för att sedan snabbt sjunka ner till 13.5 utan övrig belastning?
Luktar strömläckage någonstans (ngtligger och drartjuvström...kan vara dålig kontakt, kan vara ngn originalkabel som skavts sönder lite och har LITE kontakt med karossen osv osv osv)
Elfel är bland det värsta att leta rätt på....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

723 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
#39
Lonefox skrev:
Glimbrink skrev:
Lonefox skrev:

Mät detta batteri med på samma sätt som du gjorde med ditt.
För du har helt klart problem med strömförsörjningen på ngt sätt.

Prova även att koppla loss batteriet och mät.
Du kan ha ngt som ligger och drar tjuvström någonstans med.
Och DET är mindre roligt att leta efter....

Tack ska prova koppla ur och mäta.

Jag mätte det nya också idag och med bilen igång kom jag till 14 volt i en stund sen ner till 13.5 igen helt mysko.

Något jag funderar på att göra är att koppla två sladdar direkt till batteriet och dra in i bilen med en volt mätare och när jag blinkar och accelererar samtidigt och se vad som händer med spänningen..

Har aldrig varit med om något liknande problem innan så är helt bortom flötet just nu

Låg du på 14 vid tomgång för att sedan snabbt sjunka ner till 13.5 utan övrig belastning?
Luktar strömläckage någonstans (ngtligger och drartjuvström...kan vara dålig kontakt, kan vara ngn originalkabel som skavts sönder lite och har LITE kontakt med karossen osv osv osv)
Elfel är bland det värsta att leta rätt på....

Svar ja

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 april 2011
#40
Glimbrink skrev:
Lonefox skrev:
Glimbrink skrev:

Tack ska prova koppla ur och mäta.

Jag mätte det nya också idag och med bilen igång kom jag till 14 volt i en stund sen ner till 13.5 igen helt mysko.

Något jag funderar på att göra är att koppla två sladdar direkt till batteriet och dra in i bilen med en volt mätare och när jag blinkar och accelererar samtidigt och se vad som händer med spänningen..

Har aldrig varit med om något liknande problem innan så är helt bortom flötet just nu

Låg du på 14 vid tomgång för att sedan snabbt sjunka ner till 13.5 utan övrig belastning?
Luktar strömläckage någonstans (ngtligger och drartjuvström...kan vara dålig kontakt, kan vara ngn originalkabel som skavts sönder lite och har LITE kontakt med karossen osv osv osv)
Elfel är bland det värsta att leta rätt på....

Svar ja

Du verkar dessvärre ha ngt som ligger och antingen kortsluter (som jag beskrev innan) eller drar ovanligt mkt ström av ngn anledning.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök