Eftersom det kan vara flera som har samma/liknande problem lyfter jag den här tråden med ett svar.
Ts har redan fått många bra tips i tråden nen jag känner ändå ett behov att tillföra lite info.
Ett bilbatteri skall hålla
Spänning (V). Laddningsnivå (%)
12,78V. 100%
12,4 V. 75%
12,0 V. 50%
11,5 V. 25%
för att klara detta krävs att generatorn håller över 14V på batteripolerna för att erhålla full laddning. När man som bilmekaniker/elektriker mäter godkänner man 13,8V vilket är där många ligger original. Generatorn kräver grova kablar för att klara av att ge den effekt den är spcad för. Många byter generator till starkare utan att se över laddningssystemets kablage, vilket ÄVEN inkluderar motorn/generatorns jordning.
En jordfläta modell ärj och skit kan med mycket stor sannolikhet skapa de problem TS beskriver, likväl har många originalmonterade generatrer på tok för klena kablar. Hos äldre bilar är det inte ovanligt med en B+ kabel på 2 x 6mm2 och nya bilar har de kostat på hela 16mm2
Detta räcker precis för att klara bilens egna strömförsörjning och är optimerat ur ett produktekonomiskt perspektiv och knappast elektriskt optimalt.
Jag skulle rekommendera att dra en separat 21mm2 kabel till batteret och ersätta jordflätan med minst en likadan, hellst grövre! Rena och fina kontakter där ni smärjlar av kontaktpnkterna å allt ärj försvinner och ni erhåller god kontakt. Sen är det inte fel att spreja kontaktpunkten med sprutvaselin för att förhindra att syret i luften kommer in i kontaktpunkten.
Med vänlig hälsning, Magnus
Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...