4391
Sök

Problem med att ljudet tar bilens kraft

723 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
#41
Lonefox skrev:
Glimbrink skrev:
Lonefox skrev:

Låg du på 14 vid tomgång för att sedan snabbt sjunka ner till 13.5 utan övrig belastning?
Luktar strömläckage någonstans (ngtligger och drartjuvström...kan vara dålig kontakt, kan vara ngn originalkabel som skavts sönder lite och har LITE kontakt med karossen osv osv osv)
Elfel är bland det värsta att leta rätt på....

Svar ja

Du verkar dessvärre ha ngt som ligger och antingen kortsluter (som jag beskrev innan) eller drar ovanligt mkt ström av ngn anledning.

Ja elfel är ju inte roligt men jag får kolla genom saker och se om jag kan lösa det.

Bytte ju precis till x70 inredning och där vart en hel del kablar att dra och jag tyckte inte det vart några problem där men kanske något som krånglar där?

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 april 2011
#42
Glimbrink skrev:
Lonefox skrev:
Glimbrink skrev:

Svar ja

Du verkar dessvärre ha ngt som ligger och antingen kortsluter (som jag beskrev innan) eller drar ovanligt mkt ström av ngn anledning.

Ja elfel är ju inte roligt men jag får kolla genom saker och se om jag kan lösa det.

Bytte ju precis till x70 inredning och där vart en hel del kablar att dra och jag tyckte inte det vart några problem där men kanske något som krånglar där?

Kan ju vara en möjlighet, men om det verkligen ÄR det låter jag vara osagt...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
29 april 2011
#43
Glimbrink skrev:
Vi har en sån batteri testare som man kan trycka på load så vet jag inte om den värmer upp några element eller vad det är men den belastar iafall.

Här gäller det att veta om det är en "kraftig" testare som belastar med ett rejält effektmotstånd eller om den ger en förhållandeviss låg belastning. Är det en kraftig testare (som motsvarar en stor startmotor) så låter det nog inte helt fel med dina uppmätta värden, men om den belastar så att batteriet bara ger ut tex 20 A så är batteriet inte alls i bra skick.

Egentligen var det ju belastning från bilens egna saker som du skulle testa, just för att se hur spänningen beter sig när dessa saker används.

Nu betedde sig alltså bilen på samma sätt med ett annat batteri och man borde nästan kunna utesluta den saken tycker jag. Visserligen kan även det andra batteriet vara dåligt, men jag tror dock hellre på att något annat är knas.

Gör de mätningar som Lonefox beskrev, dvs slå på bilens egna förbrukare med motorn på ca 2000 varv. Mät först spänningen på batteripolerna, men mät sedan även på själva polskorna. Det ska inte skilja någonting mellan mätningen på polerna och på polskorna, i så fall ligger nog felet där. smile

723 Inlägg
29 april 2011
Trådstartare
#44
Drönirettab skrev:
Glimbrink skrev:
Vi har en sån batteri testare som man kan trycka på load så vet jag inte om den värmer upp några element eller vad det är men den belastar iafall.

Här gäller det att veta om det är en "kraftig" testare som belastar med ett rejält effektmotstånd eller om den ger en förhållandeviss låg belastning. Är det en kraftig testare (som motsvarar en stor startmotor) så låter det nog inte helt fel med dina uppmätta värden, men om den belastar så att batteriet bara ger ut tex 20 A så är batteriet inte alls i bra skick.

Egentligen var det ju belastning från bilens egna saker som du skulle testa, just för att se hur spänningen beter sig när dessa saker används.

Nu betedde sig alltså bilen på samma sätt med ett annat batteri och man borde nästan kunna utesluta den saken tycker jag. Visserligen kan även det andra batteriet vara dåligt, men jag tror dock hellre på att något annat är knas.

Gör de mätningar som Lonefox beskrev, dvs slå på bilens egna förbrukare med motorn på ca 2000 varv. Mät först spänningen på batteripolerna, men mät sedan även på själva polskorna. Det ska inte skilja någonting mellan mätningen på polerna och på polskorna, i så fall ligger nog felet där. smile

Okej!

Ja det är ju en kraftigare belastare, ska göra de andra mätningarna när jag får tid efter helgen en sak att tillägga är att jag får inte högre spänning när jag gasar mer den förblir lika stark som på tomgång

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

21 761 Inlägg
30 april 2011
#45
Om generatorn laddar som den ska och att tomgången inte ligger alltför lågt, då brukar det heller inte bli märkbart högre spänning när man gasar ifall endast halvljuset är igång vid mätningen. smile

723 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
#46
Drönirettab skrev:
Om generatorn laddar som den ska och att tomgången inte ligger alltför lågt, då brukar det heller inte bli märkbart högre spänning när man gasar ifall endast halvljuset är igång vid mätningen. smile

Okej, men även under belastning så händer inget när jag gasar så därför jag undrar lite varför jag ska mäta vid 2000rpm när jag får samma värden på tomgång..

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 april 2011
#47
Glimbrink skrev:
Drönirettab skrev:
Om generatorn laddar som den ska och att tomgången inte ligger alltför lågt, då brukar det heller inte bli märkbart högre spänning när man gasar ifall endast halvljuset är igång vid mätningen. smile

Okej, men även under belastning så händer inget när jag gasar så därför jag undrar lite varför jag ska mäta vid 2000rpm när jag får samma värden på tomgång..

För att en del generatorer brjar inte ladda förrän de kommer upp i varv.
Beror bland annat på vilket utväxling man får via remskivorna.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
30 april 2011
#48
I normala fall sjunker laddspänningen på tomgång när man slår på diverse strömförbrukare, men så länge som inte förbrukningen överstiger generatorns strömkapacitet så ska laddspänningen stiga en del när man varvar upp motorn till tex 2000 varv. Det är därför man mäter vid både tomgång och högre varv. smile

Det kan ju hända att din generator orkar hålla rätt laddspänning på tomgång med de förbrukare som du slår på, då behövs lite mer belastning för att se vad generatorn egentligen går för.

723 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
#49
Drönirettab skrev:
I normala fall sjunker laddspänningen på tomgång när man slår på diverse strömförbrukare, men så länge som inte förbrukningen överstiger generatorns strömkapacitet så ska laddspänningen stiga en del när man varvar upp motorn till tex 2000 varv. Det är därför man mäter vid både tomgång och högre varv. smile

Det kan ju hända att din generator orkar hålla rätt laddspänning på tomgång med de förbrukare som du slår på, då behövs lite mer belastning för att se vad generatorn egentligen går för.

okej då förstår jag

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 april 2011
#50
jonnielahti skrev:
kontrollmät kolen i generatorn

Lättare att ta loss regulatorn och titta på kolen.
Dock hävdar han att generatorn är ny.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

723 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
#51
jonnielahti skrev:
Lonefox skrev:
jonnielahti skrev:
kontrollmät kolen i generatorn

Lättare att ta loss regulatorn och titta på kolen.
Dock hävdar han att generatorn är ny.

jo de är ju så man gör de, vissa generatorer levereras utan regulator/kol så dem brukar flytta över de gamla kolen, kan inte ens va fel på den gamla generatorn, räcker ju oftast med att byta regulator/kol!

jo jag vet men här va de hjulet som låste sig hade kommit något där i...

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
16 december 2011
#52
Eftersom det kan vara flera som har samma/liknande problem lyfter jag den här tråden med ett svar.

Ts har redan fått många bra tips i tråden nen jag känner ändå ett behov att tillföra lite info.

Ett bilbatteri skall hålla
Spänning (V).  Laddningsnivå (%)

12,78V.           100%
12,4 V.            75%
12,0 V.            50%
11,5 V.            25%

för att klara detta krävs att generatorn håller över 14V på batteripolerna för att erhålla full laddning. När man som bilmekaniker/elektriker mäter godkänner man 13,8V vilket är där många ligger original. Generatorn kräver grova kablar för att klara av att ge den effekt den är spcad för. Många byter generator till starkare utan att se över laddningssystemets kablage, vilket ÄVEN inkluderar motorn/generatorns jordning.

En jordfläta modell ärj och skit kan med mycket stor sannolikhet skapa de problem TS beskriver, likväl har många originalmonterade generatrer på tok för klena kablar. Hos äldre bilar är det inte ovanligt med en B+ kabel på 2 x 6mm2 och nya bilar har de kostat på hela 16mm2

Detta räcker precis för att klara bilens egna strömförsörjning och är optimerat ur ett produktekonomiskt perspektiv och knappast elektriskt optimalt.

Jag skulle rekommendera att dra en separat 21mm2 kabel till batteret och ersätta jordflätan med minst en likadan, hellst grövre! Rena och fina kontakter där ni smärjlar av kontaktpnkterna å allt ärj försvinner och ni erhåller god kontakt. Sen är det inte fel att spreja kontaktpunkten med sprutvaselin för att förhindra att syret i luften kommer in i kontaktpunkten.

Med vänlig hälsning, Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Voodoo
1 444 Inlägg
16 december 2011
#53
har 2 batterier i min bil ett55ah och 75ah rätt nytt  laddar båda batterierna några gånger i veckan med  en ctek laddare som har 8 steg å varje morgon så är batteriet i bra form enligt laddaren  men endå så känner man på bilen  när man  kör  och drar igång helljus å spela hög musik  att generatorn får arbeta och då känns de  efter som jag bytt till en 120A generator 14v och har dubbla generator + till batteriet + sen är generatorn jordad med 3 kablar till chassi samma med batterierna. men endå så tar generatorn  redigt med kraft ..  så var de inte med org generatorn på 94A  men den ladda bara 13,8V max

hur kan de bli så  inga lampor blinkar lr så.
är bilen på tomgång å jag drar på allt  så går varven ner rätt mkt

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
16 december 2011
#54
Stripz skrev:
har 2 batterier i min bil ett55ah och 75ah rätt nytt  laddar båda batterierna några gånger i veckan med  en ctek laddare som har 8 steg å varje morgon så är batteriet i bra form enligt laddaren  men endå så känner man på bilen  när man  kör  och drar igång helljus å spela hög musik  att generatorn får arbeta och då känns de  efter som jag bytt till en 120A generator 14v och har dubbla generator + till batteriet + sen är generatorn jordad med 3 kablar till chassi samma med batterierna. men endå så tar generatorn  redigt med kraft ..  så var de inte med org generatorn på 94A  men den ladda bara 13,8V max

hur kan de bli så  inga lampor blinkar lr så.
är bilen på tomgång å jag drar på allt  så går varven ner rätt mkt

Du förbrukar mer ström än du har tillgång till.........

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Voodoo
1 444 Inlägg
16 december 2011
#55
Hur löser jag de mer batterikraft? har ju endå inga värsting grejjer

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

685 Inlägg
16 december 2011
#56
Stripz skrev:
Hur löser jag de mer batterikraft? har ju endå inga värsting grejjer

vad är det för slutsteg du har då? Det kan ju även vara kass jordning till batteriet. O säg inte att du har 3 kablar till karossen för det vet jag om, dock så kan en kabel vara en 2,5mm2 så det säger inte så mycket. Och sen är det även bra att veta var du har fäst jordkabeln och om du har slipat plåtrent.
Senast redigerat av Snoogiloo (16 december 2011)


Voodoo
1 444 Inlägg
16 december 2011
#57
Snoogiloo skrev:
Stripz skrev:
Hur löser jag de mer batterikraft? har ju endå inga värsting grejjer

vad är det för slutsteg du har då? Det kan ju även vara kass jordning till batteriet. O säg inte att du har 3 kablar till karossen för det vet jag om, dock så kan en kabel vara en 2,5mm2 så det säger inte så mycket. Och sen är det även bra att veta var du har fäst jordkabeln och om du har slipat plåtrent.

2 slutsteg  ett spl dynamics ice som driver en dd1508 2ohm   sen ett focal solid4 som driver  6,5" focal ps 165 och bak 6.5" gas koax som utfyllnad.

generaton är jordad med en 50mm2 kabel till kaross plåtrent  med m10 till en bärande "balk" och sen är de 2 till 25mm2 på samma  + sen ordinarie jord fläta  batteriet sitter under baksäte har dragit en extra 35mm2 generator + och sen sitter ordinarie + kabeln 20-25mm2  båda stegen är jordade direkt på bakre batteriet 75ah  med 25mm2 och 35mm2 jorden är org 20-25mm2 och sen är de extra en 50mm2, 35mm2 på ordinarie  jord punkt och 50 till bältes fäste som är plåtren  främre batteriet 55ah är mest som  "start"batteri ligger på org + matningen och jordat på plåt ren yta mot torpedväggen lr ja där fläkt paketet sitter.
de extra jag har är 7 boxar xenon som inte ska  dra så pass mkt ström då allt inte är igång samtidigt 5x35W 2x55W

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
16 december 2011
#58
Xenonboxarna drar en hel del vid uppstart....
Se över alla anslutningar igen så att de verkligen har BRA full kontakt.
Men VAD för SPL Dynamics Ice-steg är det? 1500-steget?
Är det det steget så har du total avsäkring på stegen på 200A och kanske en total förbrukning på 150A eftersom du kör i två ohm.
DOck spekulerar jag bara just nu då jag inte vet VILKET steg du har wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Voodoo
1 444 Inlägg
16 december 2011
#59
Lonefox skrev:
Xenonboxarna drar en hel del vid uppstart....
Se över alla anslutningar igen så att de verkligen har BRA full kontakt.
Men VAD för SPL Dynamics Ice-steg är det? 1500-steget?
Är det det steget så har du total avsäkring på stegen på 200A och kanske en total förbrukning på 150A eftersom du kör i två ohm.
DOck spekulerar jag bara just nu då jag inte vet VILKET steg du har wink

ojdå wink  de är ice-800 jo anslutningarna är bra
så de är inga riktiga strömslukare till steg

xenon boxarna  ä 2x35+ 2x55w nere   och 2x35w på taket  och sen en 35w backljus taket å nere har egna brytare
och relän osv

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
16 december 2011
#60
Nejdå.......de har bara avsäkring på 130A otalt....så de drar kanske 100A totalt vid högre volymer....
Lägg då till bilens egna elsystem som ORIGINALgeneratorn äranpassad för.
Vad låg den på?
Nu är jag mer van vid äldre bilar så som Volvos osv med standardgeneratorer på upp till 80-90A och då drar de bilarna runt 60-70A med ALLA förbrukare på på max. Dock ger det kanske en liten fingervisning om hur mkr ström som ändå krävs wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök