3374
Sök

Bmw 328 -99 bakaxel/stötdämpare haveri?

63 Inlägg
7 maj 2011
Trådstartare
#1
Tja!

Har hämtat min bil idag från verkstan efter att vart inlämnad för hjullagerbyte båda sidor bak samt byte av skruv som håller fast dämpare. När jag åkte iväg hördes ett rasslande ljud från handbromsen, då åkte jag tillbaka och frågade mekanikern vad det var för fel, vilket han svarade på att de förmodligen vart nåt som låg emot och skulle släppa efter ett tag, annars skulle jag komma tillbaka på måndag.

Efter ca 5 mil körning small de till och de kändes som hela bakaxeln föll ner, jag stanna till och försökte se vad som hänt men inte fått någon tydlig bild. Var ca 500m hemifrån och krypkörde sakta hem ca 10km/h, hela tiden rasslade det och small om vart annat, och vid vänster sväng sjönk bilen ner på vänster sida.

Kan de vara något med dämpare fjädring? Nån som har nån ide?
Ska givetvis kontakta verkstan på måndag men vill gärna veta om har någon ide vad som kan ha hänt sad

Mvh.

...has left the building...
4 474 Inlägg
7 maj 2011
#2
Visst kan det vara "diffen" men jag håller det rätt osannolikt om du inte haft problem/oljud tidigare. Min gissning går till klantighet från mekanikerns sida, han har helt enkelt inte fått tillbaka handbromsbackarna riktigt korrekt varvid de har "hoppat ur sitt läge" o det är därför det rasslar o har sig...
Är du liiiite händig kan du kontroller om det verkligen är handbromsbackarna... Lyft upp ett hjul, säkra med pallbock. Ta dän hjulet (lossa hjulbultarna när bilen står på marken). Ta sedan bort bromsoket (2 st 7mm insex som bör sitta i en "gummibussning med plastlock"), sedan tar du bort själva ok-hållaren (2 st 17 eller 19mm vanlig 6-kants skruv). Sedan lossar du insex skruven som håller bromsskivan mot navet, dra sedan av bromsskivan (du kan behöva vicka o slita lite, speciellt om det är handbromsbackarna som hoppat...). När du väl fått av skivan så ser du om backarna "hoppat" eller ej...Anledningen till "hoppade" backar kan som sagt vara slarv från mekanikerns sida ELLER att hålen i bromsskölden där de fjäderbelastade sprintarna skall fästas har rostat sönder delvis o det är det som är orsaken till "hoppet", men detta borde mekanikerna ha märkt o åtgärdat genom att "trixxa" med lite brickor, eller kontakta dig o påtala att bromsskölden bör bytas...

Det kan även vara nåt med stötdämpningen/fjädringen eller att diffens upphängning gett sig, eller att det är något med bakvagnsgolvet (det har funnits exempel på utmattningsskador i golvet...)

Har du inte behov av bilen i helgen så låt den stå o gör nada, då har du störst chanser att "få rätt" mot verkstaden, gör du kontrollen som jag skrev tidigare o det var det som hade hänt så kan det ju tänkas att de slingrar sig genom att hävda att "vi måste ju få chans o laga bilen själva" eller liknande....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

63 Inlägg
7 maj 2011
Trådstartare
#3
Tack så mkt för utförligt svar, bilen står där den står, de låterhemskt illa o smäller om de, vi får se ppå måndag, ja betalar iaf ingenting smile

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök