Navstyrningens huvuduppgift är att "centrera" fälgen vid montering samt till viss del ta upp krafterna, dock tas huvuddelen av krafterna (genom friktion!) upp av fälgens anläggningsyta, samt givetvis till viss del även av bultarna. Rent teoretiskt skulle man kunna köra utan navstyrning men det blir bra svårt att få fälgarna ordentligt centrerade.
Mina råd.
1: Navstyrningen måste vara exakt, har man tex 72.5mm navhål så är navstyrningen inte bra nog om den är typ 71.5, dessutom skall styrningen var helt centrerad.
2: Obalans i en spacer är relativt harmlös då den roterande massan är nära rotationscentrum, ju längre från rotationscentrum desto viktigare att allt är balanserat. Bromsskivor i allmänhet brukar vara "balanserade", speciellt om det är större, dvs över 355mm.
3: Det finns något som heter "spin-balansering", dvs hjulen balanseras monterade PÅ bilen. Är dock inte många verkstäder som har utrustning för detta. "Spin-balansering" var liite poppis på 80-talets slut men försvann sedan, kanske för att man var tvungen att balansera om så fort man demonterat hjulet (balanseringen "förstörs", om man inte sätter tillbaka hjulet exakt som innan, inkl rätt bult på rätt plats)
4: Orunda däck kan upplevas som "obalans".
Senast redigerat av dawwe (21 maj 2011)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure