3664
Sök

Uppkörning hos vägverket

31 Inlägg
7 augusti 2006
Trådstartare
Nu på onsdag ska jag köra upp som privatist i Kristinehamn, känner mig en aningen nervös eftersom jag aldrig vart i den stan. Är de någon som kört upp där som har bra tips på saker som man bör tänka på just i Kristinehamn?

Andra matnyttiga tips inför en uppkörning är också välkommna! även vad ja bör tänka på och förslag på ett första profsigt intryck på provförrätaren?

elektriker
591 Inlägg
7 augusti 2006
körde också upp som privatist i annan stad. Kuggad 2 ggr sen körde ja hemma i stan o klarade det direkt:P

---------------> Kimpan

31 Inlägg
7 augusti 2006
Trådstartare
_kimpan_ skrev:
körde också upp som privatist i annan stad. Kuggad 2 ggr sen körde ja hemma i stan o klarade det direkt:P

vad kuggade du på?

elektriker
591 Inlägg
7 augusti 2006
Colsson skrev:
_kimpan_ skrev:

vad kuggade du på?

första gången var de att ja körde för fort genom en högerregelskorsning. Jag citerar uppkörningsledaren: "Ja tittade på mätaren och det gick nästan i 30 genom korsningen"tongue
Andra gången var det för att ja låg felplacerad 2 ggr vilket kan vara svårt att veta i annan stad:S
Men lycka till iallafall! går nog bra! big_smile

---------------> Kimpan

31 Inlägg
7 augusti 2006
Trådstartare
vad för saker ja bör tänka extra på inför och under en uppkörning?

volvoraggare
4 776 Inlägg
7 augusti 2006
att följa rytmen och göra så som du läst i din körkortsbok och vara lungn och fin så gr allt bra berätta sen om sen allt gått bra

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

elektriker
591 Inlägg
7 augusti 2006
Colsson skrev:
vad för saker ja bör tänka extra på inför och under en uppkörning?

Ta det bara lugnt och tänk på att stanna upp ordentligt o kolla noga i korsningar med högerregeln.

---------------> Kimpan

31 Inlägg
7 augusti 2006
Trådstartare
okej, _Kimpan_ vad var de för felplaceringar du gjorde? låg du i vänster fil istället för höger?

66 Inlägg
7 augusti 2006
Var tydlig med det du gör, som när du kollar bakspegeln o.s.v.
Är ju inte heller fel att vara lite extra noga inför övergångsställen (kan du säkert redan).
Anpassa hastigheten efter sikten, speciellt i centrum där det kan springa ut folk närsomhelst/varsomhelst.
Att behålla lugnet är ju att föredra med.
Senast redigerat av Emre (7 augusti 2006)

Örebroare i exil
970 Inlägg
7 augusti 2006
Överdriv nästan tittandet i backspeglar.. Det älskar dom. Annars är det som folk säger. Ta det lugnt, ha uppsikt. Anpassa hastigheten efter rådande förhållanden...Missa inga 30 skyltar wink osv.

Hej FRA!

31 Inlägg
7 augusti 2006
Trådstartare
okej, jag har fått höra att provförrättaren kan säga exempelvis kör mot tex Karlstad, för att se om man kan följa orienteringsskyltar. någon som vart med om något liknande? berätta gärna också hur kontrolanten sa det, om ni kommer igåg smile

OBS! tog bara Karlstad som exempel OBS!

Nknn
7 augusti 2006
Colsson skrev:
okej, jag har fått höra att provförrättaren kan säga exempelvis kör mot tex Karlstad, för att se om man kan följa orienteringsskyltar. någon som vart med om något liknande? berätta gärna också hur kontrolanten sa det, om ni kommer igåg smile

Efter att jag kört i 2 minuter och han pratat om vädret och allt fan, så frågade han mig om jag hittade till övik. Och då vare bara följa vägarna dit. Inte för att jag behövde kolla på några skyltar direkt, man känner till alla vägar här ändå. Så ja, dem kan säga så, och kan tänka mig att det blir lite knivigare i större städer. Men lycka till! smile

Jajjemen!
1 512 Inlägg
7 augusti 2006
Colsson skrev:

det gjorde han för mig, han sa vart ja skulle åka.. men inte hur.. så då gäller det ju att veta vilket håll du ska åt. i ditt exempel om du befinner dig i kristinehamn å han säger att du ska åka mot karlstad, så ska du kolla efter "E18 OSLO" skyltar å köra efter dom.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

31 Inlägg
7 augusti 2006
Trådstartare
Manne skrev:
Colsson skrev:
okej, jag har fått höra att provförrättaren kan säga exempelvis kör mot tex Karlstad, för att se om man kan följa orienteringsskyltar. någon som vart med om något liknande? berätta gärna också hur kontrolanten sa det, om ni kommer igåg =)

det gjorde han för mig, han sa vart ja skulle åka.. men inte hur.. så då gäller det ju att veta vilket håll du ska åt. i ditt exempel om du befinner dig i kristinehamn å han säger att du ska åka mot karlstad, så ska du kolla efter "E18 OSLO" skyltar å köra efter dom.

men han/hon kan väll inte tro att ja ska hitta om de  bara står "E18 OSLO" de måste ju stå skyltat karlstad, eftersom ja är ingen "gps-navigator" målet ja kör emot måste väll stå utkyltat specifikt för att han/hon kan säga att ja ska köra emot det?? eller?!?! :O

Jajjemen!
1 512 Inlägg
7 augusti 2006
Colsson skrev:
Manne skrev:
Colsson skrev:

men han/hon kan väll inte tro att ja ska hitta om de  bara står "E18 OSLO" de måste ju stå skyltat karlstad, eftersom ja är ingen "gps-navigator" målet ja kör emot måste väll stå utkyltat specifikt för att han/hon kan säga att ja ska köra emot det?? eller?!?! yikes

så va de för mig iaf, visserligen så körde jag upp i min hemstad så de kanske va därför han sa som han gjorde. vet inte vad dom säger om man frågar vilken väg man ska ut på..

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

DFFL
9 020 Inlägg
7 augusti 2006
Enda tipset du behöver egentligen är: kör som om du var din farmor.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

454 Inlägg
7 augusti 2006
dom säger isåfall kör mot oslo eller e6 eller va vägen heter... dom är tydliga... jag missade en uppkörning i göteborg.. tyckte de va knivigt eftersom jag inte är van vid att köra där så följa skyltar var ett problem tex när det går 3 filer in i rondeller osv.... men de va gott å höra han som skrev att han kuggade 2 st å sen klarade de i sibn hemstad eftersom jag kuggat 2 gånger å ska köra upp i hemstaden på torsdag smile

31 Inlägg
7 augusti 2006
Trådstartare
ja jag menar det! de måste vara tydliga så man vet eller kan se en skylt där de står det önskade målet

638 Inlägg
8 augusti 2006
Manne skrev:
Colsson skrev:

Bara fråga han om du inte vet vart du ska. För dom kan inte kugga dig bara för att du inte är därifrån och dom kan INTE kräva att du ska veta att du sak mot Olso.

Om han ändå kräver det så stannar du på närmaste mack och köper en karta, klagar han på det så ger du han fingret och går därifrån.

Kommer väl nånting här snart!

31 Inlägg
8 augusti 2006
Trådstartare
Nu är det inte långt kvar tills uppkörning! Imorrgon nångång på kvällen vet ni å ja hur de gar gått för mig! Ja hoppas innerligen att ja skriver här av lycka imorron med lappen vid min sida!! big_smile

Edit: tack för alla bra svart! å glöm inte att hålla tummarna för mig! wink
Senast redigerat av Colsson (8 augusti 2006)

Sök