3484
Sök

Honda Civic 1,6. -92 Motorlampa tänds under körning

kör timmerbil
11 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
Har en honda civic  1,6  insprutare som har börjat att jävlas..   motorlampan tänds och då dör bilen, om man vrider av nyckeln så startar den oftast men nu så har den börjat att stanna oftare. förut så hände det när man nyss startat bilen en kanske två gånger och så körde man 40mil utan problem men nu händer allt som oftast .

någon som har råkat ut för detta eller har någon ide vad som kan vara fel, finns säkert massa fel dock

King of the road :cool

1 212 Inlägg
29 maj 2011
lambdasond som spökar!

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

kör timmerbil
11 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
ok  är det något du har erfarenthet av ? ska dock inte vara så svårt att byta tror jag.sitter ju ganska öppet

1 212 Inlägg
29 maj 2011
hade samma problem på min avensis, redan som ny spökade den ibland men blev bara värre och värre. gjorde en diagnos hos min son och fick fram att det var en av tre som hade pajjat. lätt att byta, men kolla först om du har flera st på din bil och kör en diagnos isåfall..

kör timmerbil
11 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
tackar ska titta lite men tack så länge

kör timmerbil
11 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
då va det hittat.  fördelaren har brunnit i hop och sedan så har katten lyckats rasa samtidigt .suck.

1 212 Inlägg
30 maj 2011
det blir iallf billigare än lambdan.. fördelaren 300:-, en race katt går att få för en billig peng idag. förresten bilen din är riktigt snygg!!!!

kör timmerbil
11 Inlägg
31 maj 2011
Trådstartare
tackar för det .. men det va min åretruntbil som slog igen och  hela fanskaet är åt helvete med fördelare och hela den biten sad  men men man ska ju inte ha bilar det bara jävlas..lol

385 Inlägg
31 maj 2011
Byt rotor när du byter fördelare! Annars kan du förstöra den nya fördelaren!
Hur har du felsökt kattalysatorn? Har du kontrollerat om den är tät eller har du slått på den och fått fram skrammel? Eller har du kapat ett servicehål? Bättre att kontrollera att du har gjort rätt innan du byter kattalysator.

MVH

385 Inlägg
31 maj 2011
Bullet--- skrev:
kenth66 skrev:
lambdasond som spökar!

bilen dör inte av att lambdan spökar, går lite ojämnt men inte mer.

Nej bilen dör inte, helt rätt.

1 212 Inlägg
31 maj 2011
volvo142-73 skrev:
Bullet--- skrev:
kenth66 skrev:
lambdasond som spökar!

jopp, bilen kan dö helt.// i en central tunnel i gbg// men med en återstart går bilen i felsäkert läge. fick min att gå till garaget, kopplade ur batteriet i två dygd för nollställning. bilen gick fint i några veckor, sedan kom samma problem upp. samma sak igen hände igen. bad då min son att göra en diagnos, fann då att en lambda var inte som den skulle, tur dock att det enbart det var en av tre som spökade... 1600:-/stycket.. tänk bara att lämna in detta privat på en verkstad vad det  skulle kostat.. tala inte om toyotasverige. smile

385 Inlägg
31 maj 2011
kenth66 skrev:
volvo142-73 skrev:
Bullet--- skrev:

jopp, bilen kan dö helt.// i en central tunnel i gbg// men med en återstart går bilen i felsäkert läge. fick min att gå till garaget, kopplade ur batteriet i två dygd för nollställning. bilen gick fint i några veckor, sedan kom samma problem upp. samma sak igen hände igen. bad då min son att göra en diagnos, fann då att en lambda var inte som den skulle, tur dock att det enbart det var en av tre som spökade... 1600:-/stycket.. tänk bara att lämna in detta privat på en verkstad vad det  skulle kostat.. tala inte om toyotasverige. smile

Alltså i dom mest krävande ställena för en justering av bränsle-luftblandning. Högst osanolikt i mer normala förhållanden med mer syre i luften än i en tunnel.

kör timmerbil
11 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
volvo142-73 skrev:
Byt rotor när du byter fördelare! Annars kan du förstöra den nya fördelaren!
Hur har du felsökt kattalysatorn? Har du kontrollerat om den är tät eller har du slått på den och fått fram skrammel? Eller har du kapat ett servicehål? Bättre att kontrollera att du har gjort rätt innan du byter kattalysator.

MVH

jo jo det e ju klart att man byter rubbet när man ändå håller på.. men vet e fan om ja inte ska skrota skiten då less på den drar olja rätt så mycket olja med.. men den e bes o skatt till 120631 iaf
big_smile

Sök