3547
Sök

Saab 900 generatorproblem?elfel vid överhettning?

29 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
Hej! Jag har ett problem med min saab 900 2,3..den har fungerat fint tills den dog totalt mitt på motorvägen förra veckan. Det började med att batterilampan lös dagen innan, jag parkerade och nästa dag startade den utan problem. Sedan började problemen, först la panelen av, färddatorn och radion stängdes av, sedan föll hastighetsmätaren ner på noll och till sist började bilen sakta ned och det gick inte att köra vidare så fick bärgas hem. Där laddade vi batteriet och sedan startade den utan problem, idag körde jag några kilometer tills samma sak hände igen förutom att jag inte fick någon förvarning-batterilampan eller laddningslampan, hur den nu kallas lös ej. Först trodde jag att det var ett generatorfel och att den behövdes bytas men saken är den att efter bilen har fått stått ett tag och vilat så startar den utan problem ien. Misstänker att den har något med överhettning att göra eftersom den bara startar när den är någorlunda kall? Jag har kollat så att generatorn inte har hakat upp sig, slagit lite på den men det funkar inte heller. Hittar inget liknande om detta så skulle uppskatta alla kommentarer och den hjälp jag kan få! Har någon haft samma problem eller vet vad det är, snälla svara är inte super haj på bilar men vill gärna veta om det är generatorn eller var problemet ligger..

Forummoderator
18 135 Inlägg
30 maj 2011
Att veta utan felsökning är svårt. Mät laddning/generatorfunktion.
Senast redigerat av Dieselsmurfen (30 maj 2011)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

29 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
Såg alldeles nyss att laddninslampan inte lyser när nyckeln är i tändningsläge vilket gör att generatorn inte kan ladda, kan det vara ett problem inne i bilen?

Forummoderator
18 135 Inlägg
30 maj 2011
leaaa skrev:
Såg alldeles nyss att laddninslampan inte lyser när nyckeln är i tändningsläge vilket gör att generatorn inte kan ladda, kan det vara ett problem inne i bilen?

Lyser inte laddlampan i bilens instrument laddar den inte.Kabelbrott eller glödlampa gett upp. Troligare då kabel. Börja med att kolla anslutningarna i generatorn. Stålborsta och rengör i allmänhet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

29 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
Ska kolla! Tack för svar smile

Sök