4913
Sök

Volvo 940 D24 knack?

MolnbyPerformance
365 Inlägg
31 maj 2011
Trådstartare
Min d24 har knackat ett tag nu och tänkte ta tag i det innan det är försent! Kommer oregelbundet på tomgång och har varit med två gånger att det knackat så man velat stänga av direkt när man kört... Är det typiskt knack från en lyftare som gett upp? för det är väll hydrauliska lyftare på d24 i 940?

Lyssna och säg vad ni tror att det är smile
http://www.garaget.org/video/105328

"inget är omöjligt- det omöjliga tar bara lite längre tid"

2 855 Inlägg
31 maj 2011
Gissar på en spridare, de kan föra ett himla liv. pröva att lossa spridarröret då den går på tomgång, försvinner knacket så är det den spridaren du lossat.

601 Inlägg
31 maj 2011
Låter som spridarknack. Min låter också ibland, dock endast på tomgång. Varvar man så blir den tyst smile
Bara att köra på!

MolnbyPerformance
365 Inlägg
31 maj 2011
Trådstartare
Fick tips av jocke_wi att testa pumpa på bromspedalen och se om det försvinner.
Testade detta och jo men visst de försvann, testat flera gånger för att vara säker.
Vad är det som knackar? Det går ju en slang från bromsservon till en vakuumpump tror ja om ja fattar rätt?
Gör den vakuum bara till bromsservon därför den har en turbo så den ej kan ta vakuum från insuget?

2 266 Inlägg
31 maj 2011
En diesel bygger inget eget vakuum för den inte har nå gasspjäll som en bensinare därför sitter de en vakuumpump den drivs av kammen på d24 de är pinnen som trycker membranet i pumpen som gör ljudet när den inte belastas.

svetsdiff !!!

MolnbyPerformance
365 Inlägg
31 maj 2011
Trådstartare
PMPerformance skrev:
En diesel bygger inget eget vakuum för den inte har nå gasspjäll som en bensinare därför sitter de en vakuumpump den drivs av kammen på d24 de är pinnen som trycker membranet i pumpen som gör ljudet när den inte belastas.

Okej tackar för svaret men hur kan de komma sig att den har knackat satan 2 ggr när ja kört?

2 266 Inlägg
31 maj 2011
När du åker normalt kört lugnt typ? Har du känt om den bara går på typ 5 burkar just då på tomgång? då är de nog dags för en spridarrenovering, hände här om dan för mig kom till jobbet så börja den knacka hårt vid lite gas och missa på en cylinder på tomgång, de var bara att varva ur den ett par gånger sen gick den normalt.

svetsdiff !!!

MolnbyPerformance
365 Inlägg
31 maj 2011
Trådstartare
PMPerformance skrev:
När du åker normalt kört lugnt typ? Har du känt om den bara går på typ 5 burkar just då på tomgång? då är de nog dags för en spridarrenovering, hände här om dan för mig kom till jobbet så börja den knacka hårt vid lite gas och missa på en cylinder på tomgång, de var bara att varva ur den ett par gånger sen gick den normalt.

Nja sist så vare fyran i ca1500-2000varv, kopplade gasade upp lite knacka ännu värre lät den gå ner på tomgång igen och då försvann det...

2 266 Inlägg
31 maj 2011
ja de kan va en spridare som hänger sig lite öppen och då spikar de i den cylindern inte så hälsosamt dock,

om du har hydraliska lyftare i motorn kan du se på ventilkåpan om dekalen inte är bort tvättad de är en bild på typ toppen i genomskärning och ett rött kryss över samt att de ska stå hydr under bilden annars har jag för mig att de kom 93 på d24an

svetsdiff !!!

MolnbyPerformance
365 Inlägg
31 maj 2011
Trådstartare
PMPerformance skrev:
ja de kan va en spridare som hänger sig lite öppen och då spikar de i den cylindern inte så hälsosamt dock,

om du har hydraliska lyftare i motorn kan du se på ventilkåpan om dekalen inte är bort tvättad de är en bild på typ toppen i genomskärning och ett rött kryss över samt att de ska stå hydr under bilden annars har jag för mig att de kom 93 på d24an

okej då ere renovering av spridare som gäller, jobbar på scania under loven dem har ju renoveringar av spridare. Kanske man kunde ta hem de som ska bytas i dem och göra allt där provtrycka och de som görs smile
Är väll mest o-ringar å sånt som byts eller är det något mer?

Jepp sitter ett märke bak på toppen som du beskriver smile

3 292 Inlägg
1 juni 2011
Jag skrev vad jag tror att det kan vara i kommentar till videon... detta vad felet på min iaf.. och bra blev det åxå efter att jag bytt stången till vakumpumpen på toppen... men för dig kan det även vara en eller flera spridare som står och droppar... och då kan det bli sånna där ljud.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

MolnbyPerformance
365 Inlägg
16 juni 2011
Trådstartare
Tjena

Kollade runt å läste att man kunde ta ut stången till vakuumpumpen och fetta in den!
Gjort som sagt, startade upp och knacket var helt borta smile

Kört ca 15mil idag, kom in till stan låg i 70km/h 2000varv å så började de knacka igen...

Frikopplade så den gick ner på tomgång, knackade men gick på alla burkar och sen gasa ja upp i ca 2500rpm så försvann det. De kom tillbaks en gång till men inte lika mycket som förra men samma där motorn gick bra, lät inge konstigt.

Är det spridarna? borde han inte gå dåligt hela tiden? 

det ja tror på är att lyftarna är fulla av skit så inte olja kommer in
btw motorn har gått 51k mil, tror aldrig att den har varit öppnad hmm

3 292 Inlägg
16 juni 2011
ADiKO skrev:
Tjena

Kollade runt å läste att man kunde ta ut stången till vakuumpumpen och fetta in den!
Gjort som sagt, startade upp och knacket var helt borta smile

Kört ca 15mil idag, kom in till stan låg i 70km/h 2000varv å så började de knacka igen...

Frikopplade så den gick ner på tomgång, knackade men gick på alla burkar och sen gasa ja upp i ca 2500rpm så försvann det. De kom tillbaks en gång till men inte lika mycket som förra men samma där motorn gick bra, lät inge konstigt.

Är det spridarna? borde han inte gå dåligt hela tiden? 

det ja tror på är att lyftarna är fulla av skit så inte olja kommer in
btw motorn har gått 51k mil, tror aldrig att den har varit öppnad hmm

Nej.. försvann knacket när du fixade med vaccumstången så lär ju inte felet sitta i spridarna heller.. jag bytte min stång jag.. och knacket försvann permanent för att aldrig mer komma tillbaka.

MolnbyPerformance
365 Inlägg
16 juni 2011
Trådstartare
kan tillägga att det ej fanns några synliga skador på stången

3 292 Inlägg
16 juni 2011
ADiKO skrev:
kan tillägga att det ej fanns några synliga skador på stången

Nej det måste det inte göra heller.. den blir sliten med tiden..

Säger ju inte att det måste vara det som är fel.. men på min var det det.. och ett par andra åxå som haft samma fel..

Du bör byta stången för att säkerställa att det inte är den som är felande.. och det lär ju kunna vara så att det är den som är fel eftersom den blev tyst när du varit där och grejat med den...

5 Inlägg
9 juli 2011
Kom du fram till vad som var fel? min låter exakt likadant! bilen går som en klocka i övrigt men stör mig som fan på knackandet tongue

2 266 Inlägg
9 juli 2011
Evo_II skrev:
Kom du fram till vad som var fel? min låter exakt likadant! bilen går som en klocka i övrigt men stör mig som fan på knackandet tongue

Har du samma fenomen som i videon högst upp och föörsvinner ljudet när trampar på bromsen så är de bara byta vakuumpump nya är dyra men de ska vara samma modell på vakuumpump på 850 s/v70 med audi femmman

svetsdiff !!!

MolnbyPerformance
365 Inlägg
9 juli 2011
Trådstartare
Evo_II skrev:

Jepp, nu är de borta big_smile

Började med att smörja in den gamla stången i smörjfett då var det borta cirka 3-6 dagar...

Åkte in på volvo beställde en ny stång, tror den fanns i jönköping inte hundra men de tog en hel vecka innan ja fick hem den pga midsommar å allt...
Kostade ca 340kr men de vare värt smile
Ända skillnaden man såg på dem att de var lite mer nött på den gamla stången i sidled.

Så bytt stång så försvinner knacket  tongue

3 292 Inlägg
9 juli 2011
ADiKO skrev:
Evo_II skrev:

Började med att smörja in den gamla stången i smörjfett då var det borta cirka 3-6 dagar...

Åkte in på volvo beställde en ny stång, tror den fanns i jönköping inte hundra men de tog en hel vecka innan ja fick hem den pga midsommar å allt...
Ända skillnaden man såg på dem att de var lite mer nött på den gamla stången i sidled.

Måste endå skryta lite.. hade det inte varit för mig så hade du stått o kliat dig i huvvet än idag och undra om det är nån spridare eller nåt lager som gått.. big_smile 

tonguelol

MolnbyPerformance
365 Inlägg
9 juli 2011
Trådstartare
Danne_1977 skrev:
ADiKO skrev:
Evo_II skrev:

Måste endå skryta lite.. hade det inte varit för mig så hade du stått o kliat dig i huvvet än idag och undra om det är nån spridare eller nåt lager som gått.. big_smile 

tonguelol

haha ah vi säger så big_smile

Sök