1960
Sök

Hjälp med felsökning Volvo V70N T5 -01 (PROBLEM LÖST)

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
11 juni 2011
Trådstartare
Hej alla!

Har en V70 T5 -01. Är som så att motorstyrningslampan lyser, känns som om den inte laddar på fullt. Känns slöare än vad den ska, går dock bra övrigt. Till saken hör att både jag å min volvo mek. trodde att det var lambdan, så den byttes förra veckan. Har kört i 3 dagar nu, dock mest i stan å då har den känts pigg och laddat bra. Idag körde jag landsväg och gjorde ett par omkörningar och då såg jag plötsligt att lampjäveln lös igen. Å nu går den alltså slöare igen.
Jag frågade volvomeken om han inte fick några felkoder innan han bytte lambdan, han svarade typ "Näää men det borde varit den för det blev ett jävla drag i den när jag hade bytt" Så jag tolkar det som om att det inte finns några felkoder. Avgassystemet är även nybytt ifrån katten och bak, kan katten va täppt?

Nu över till mina funderingar: Jag funderar på om det kan vara Bränslefilter/pumpen? Wastegaten? Nån vacumslang? Gör sprucken vacumslang att motorstyrlampan lyser? Tändstift?

Hur beter sig bilen när WG:n är kass?

Har ingen erfarenhet alls av detta problem innan, därav ber jag er om tips och råd. MEN, borde det inte ge NÅGON felkod när nu lampan lyser?! Så att man slipper leta menar jag? För som jag fattade min volvomek så fick han inget...eller så hade han bara tagit för givet att det va lambdan å sket i att koppla in datorn..??
Vill bli av med detta problem, för jag vill chippa den snarast!!

Alla tips är välkomna!

Tack på förhand!!

//Johan(
Senast redigerat av Woogensea (29 juni 2011)

En gång Volvo, Alltid Volvo

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
12 juni 2011
Trådstartare
Ingen som har nån idé alls??

223 Inlägg
12 juni 2011
Får du en motorlampa så har man en felkod, det kan man nästa vara säker på. Nu vet jag inte vilken Volvomek du har, men det skulle kunna vara så att hans felsökningsgrunka missar vissa felkoder. Vet ingenting om Volvo, däremot vet jag att den del felsökningsverktyg till Bmw kan missa koder.
Att den går kasst när du fått motorlampan är inte så konstigt, vissa felkoder leder till att bilen går i limp-mode för att skydda motorn.

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
12 juni 2011
Trådstartare
slowSwede skrev:
Får du en motorlampa så har man en felkod, det kan man nästa vara säker på. Nu vet jag inte vilken Volvomek du har, men det skulle kunna vara så att hans felsökningsgrunka missar vissa felkoder. Vet ingenting om Volvo, däremot vet jag att den del felsökningsverktyg till Bmw kan missa koder.
Att den går kasst när du fått motorlampan är inte så konstigt, vissa felkoder leder till att bilen går i limp-mode för att skydda motorn.

Ja, precis. JAg tror att det troligaste är att han sket i att koppla in datorn till bilen, verkstaden är en aukt. volvoverkstad. Men jag ska lämna upp den till en bekant på torsdag som ska kolla igenom felkoder. Han sa likadant att bilens dator sänker ner laddet för att inte fresta den....Men jag hatar fan den lampan. Kan ju vara massor av grejer som felar....Vet ju inte var man ska börja. Men vi får se på torsdag...

Optimist
145 Inlägg
12 juni 2011
Som sagt så om du får en lampa får du även en felkod. Löser du ut den löser du garanterat problemet.

Här kan man skriva något vettigt

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
12 juni 2011
Trådstartare
T5-Bohlin skrev:
Som sagt så om du får en lampa får du även en felkod. Löser du ut den löser du garanterat problemet.

Ja, men det är ju lite det som är grejen, det är ju lite flyktigt det där med felkoder....Dom kan ju vara lite svävande. Som sagt, både jag och min servicetekniker va nästan säkra på att det va lambdan, nu vettifan va jag ska tro, funderade på soppafiltret men då borde den ju rimligtvis "hugga" lite mer när man gasar...men man vet ju aldrig. Som sagt, ska kolla felkoder på torsdag på en verkstad efter stängning. Då borde man ju kunna få svart på vitt utan hyckleri. Återkommer då om jag vet mer....Om ingen annan har nåt bra förslag på va det skulle kunna va. Kan ju va nåt så enkelt som en slang eller nåt.
Senast redigerat av Woogensea (12 juni 2011)

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
13 juni 2011
Läs ut felkoden hos volvo så får du ut exakt vart felet ligger. Släng inte pengar på att gissa dig fram genom att byta hela delar smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
13 juni 2011
Trådstartare
Nä, det ska jag verkligen inte. Ska kolla upp felkoderna på torsdag. Återkommer här i tråden när jag vet mer. Förhoppningsvis är det bara nåt skitfel!

1 948 Inlägg
14 juni 2011
Bästa att börja kolla är ju lmm'en, ryck bara ut kontakten och se om bilen går sämre. Är den likadan så har du hittat felet.

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
14 juni 2011
Trådstartare
Ska gräva runt på torsdag. Tack för tipset!

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
Okej alla!
I torsdags hade jag uppe bilen hos en bekant som jobbar på bilfirma, han kollade felkoderna, som sa att den fick förlite bränsle ibland, han nollade och testkörde. Den blev piggare direkt men han sa att om man ligger på fyran å trycker fullt så kan man känna att den tvekar lite, så han gissade på igensatt soppafilter... Vi ska börja med å byta detta på måndag och se om det hjälper. Å jag hoppas att det är det för ett soppafilter är ju inte så dyrt....

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
20 juni 2011
Trådstartare
Uppdate igen!

Bytte soppafilter idag, men det känns som om den tvekar lite ändå vid fullt gaspådrag. Så mitt nästa steg blir förmodligen att byta Lmm. MEN jag ska ut å piska den lite hårdare ett par gånger först, för jag har ju inte fått nån felkod än iaf...

Nån som vet om Lmm kan ge felkod på förlite bränsle??

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
21 juni 2011
Woogensea skrev:
Uppdate igen!

Bytte soppafilter idag, men det känns som om den tvekar lite ändå vid fullt gaspådrag. Så mitt nästa steg blir förmodligen att byta Lmm. MEN jag ska ut å piska den lite hårdare ett par gånger först, för jag har ju inte fått nån felkod än iaf...

Har lika symptom på min faktiskt. Tror också att lmm börjar ge sig. Kanske går att rengöra? Den kan fela på lmm i ditt fall ja. Testa rengöra sprutet med t ex STP 500ml bränslesystemsrengöring. Körde det på min och den blev MYCKET jämnare att köra. Hjälpte inte så mycket mot rycken men den går väldigt mycket goare i övrigt!

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
21 juni 2011
Trådstartare
F4S4N skrev:
Woogensea skrev:
Uppdate igen!

Har lika symptom på min faktiskt. Tror också att lmm börjar ge sig. Kanske går att rengöra? Den kan fela på lmm i ditt fall ja. Testa rengöra sprutet med t ex STP 500ml bränslesystemsrengöring. Körde det på min och den blev MYCKET jämnare att köra. Hjälpte inte så mycket mot rycken men den går väldigt mycket goare i övrigt!

Okej, tack för tipset!!! Ska undersöka detta när jag kan. Nja, vad jag har hört så är det nästintill omöjligt att rengöra Lmm:en, men jag vet faktiskt inte. De jag har pratat med har gett mig rådet att fixa en ny på skroten eller en sprillans. Mekonomen tog mellan 1800-2300 nånting har jag för mej för en ny till min, men det borde ju va nåt liknande till din med.

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
21 juni 2011
Woogensea skrev:
F4S4N skrev:
Woogensea skrev:
Uppdate igen!

Okej, tack för tipset!!! Ska undersöka detta när jag kan. Nja, vad jag har hört så är det nästintill omöjligt att rengöra Lmm:en, men jag vet faktiskt inte. De jag har pratat med har gett mig rådet att fixa en ny på skroten eller en sprillans. Mekonomen tog mellan 1800-2300 nånting har jag för mej för en ny till min, men det borde ju va nåt liknande till din med.

Jag har faktiskt en sprillans liggandes. Ska testa att montera den någon dag nu och se om det hjälper på min så kan jag ju återkomma ifall det inte löst sig för dig! smile Alltid gött med en ny LMM annars i vilket fall tongue

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
21 juni 2011
Trådstartare
Jafan, det tycker jag verkligen du ska göra!!  Aaah!! Blir fan inte klok på detta snart, va ute å körde idag, å tro fan lampjäveln började lysa igen!!! Så jag ska också testa LMM nu. Måste bara fixa nån som kan släcka felkoden åt mej först.....Sen jävlar ska en ny på!! Är din original förresten? Chippad?
Senast redigerat av Woogensea (21 juni 2011)

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
21 juni 2011
Den är chippad. Men du måste inte släcka felkoden innan du monterar ny LMM. Bara att byta och blir det bättre av den nya så kan du släcka koden efteråt och förhoppningsvis aldrig se den igen smile

Vet du vad felkoden hette? Googla lite på den och se om du får fram svar, brukar hitta massvis!

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
21 juni 2011
Trådstartare
Nä, jag vet ju inte det exakt...De e lite drygt. Men jag ska forska lite. Vad har du för chip till din? BSR? Nöjd?

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
21 juni 2011
Kör på BSR ja. Lite special med något höjt varvstopp, ingen toppfartsspärr och högre ladd smile

Glömde säga att ja, jag är nöjd! wink
Senast redigerat av F4S4N (21 juni 2011)

Lastmaskinförare/produktions arbetare
296 Inlägg
21 juni 2011
Hade samma problem med min , men fick ett tips av en volvomek att om jag ej ville lägga ner en massa pengar på att byta LMM skulle jag plocka bort den och rengöra med breakcleaner , gjorde det och gissa vad den funkar än idag , drygt ett halv år senare smile Så prova de innan du köper en ny..

Det blir som det blir!

Sök