den negativa inverkan blir nog inte så stor.. för om man ställer den så att den trycker neråt får man ju faktiskt downforce! är nu den så liten så borde ju luftmotståndet bli litet också... sedan kan man ju ställa vingen så att den är nästintill rak med marken = ingen inverkan att tala om alls eller ? jag vet ju inte utan säger vad som verkar logiskt
Men igentligen kan man ju säga såhär då.. att styla lr förstöra en bil, dom begräppen finns inte. För vem bestämmer vad som är stylat och förstört? Alla tycker ju olika?
den negativa inverkan blir nog inte så stor.. för om man ställer den så att den trycker neråt får man ju faktiskt downforce! är nu den så liten så borde ju luftmotståndet bli litet också... sedan kan man ju ställa vingen så att den är nästintill rak med marken = ingen inverkan att tala om alls eller ? jag vet ju inte utan säger vad som verkar logiskt
Alltså när det gäller luftmotståndet så är ju varje skruvskalle bidragande till ett visst motstånd kallat form-motstånd... och smäcker man på en stor vinge som "egentligen" inte behövs skapar den ett enormt motstånd, jämför det med en takbox som ändå är aerodynamiskt formad, ändå utgör den ett enromt luftmotstånd. Om du vinklar den så att den utövar "downforce" på bilen så får du oxå större friktion i däcken = mer motstånd, samt att luften som passerar vingen bromsas upp ännu mer än i neutralt läge... även om man ställer den neutralt så gör den ett enormt motstånd med tanke på ytan den har som luften måste passera förbi... tänk dig en flygplansvinge, man vill ju ha så lite "bröte" på den som möjligt för att få ett så bra luftflöde som möjligt... samma sak gäller bilen... om man vill ha bättre prestanda så ska man istället sänka bilen så mycket som möjligt så att man får ett negativt lufttryck på undersidan av bilen = eliminera markeffekten (en luftkudde som bildas mallan marken och en yta som färdas i närheten av den)...
in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
det är klart att den ger lite men kommer du verkligen att märka den skillnaden? kommer den ens att vara mätbar? en extrem aluvinge skulle iallfall jag sätta på för utseendet och inte för marktrycket... och den ökade friktionen i däcken är ju delvis det som man vill ha.. men men!
det är klart att den ger lite men kommer du verkligen att märka den skillnaden? kommer den ens att vara mätbar? en extrem aluvinge skulle iallfall jag sätta på för utseendet och inte för marktrycket... och den ökade friktionen i däcken är ju delvis det som man vill ha.. men men!
med skillnaden antar jag att du menar det man uppnår med sänkning... jodå den är allt avsevärd... finns en anledning till att F1 bilar och andra högprestanda har en enormt lite mark-frigång... men som du säger, man sätter ju på en vinge mest för utseendet!!
in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
nee jag tänkte på vingen... att det gör skillnad med sänkningen fattar jag hehe men att vingen ger någon märkbar försämring om man har ställt den i ett "neutralt" läge kan jag inte tänka mig.. eller?
nee jag tänkte på vingen... att det gör skillnad med sänkningen fattar jag hehe men att vingen ger någon märkbar försämring om man har ställt den i ett "neutralt" läge kan jag inte tänka mig.. eller?
Det är ju bara att mäta hur mycket yta den lägger emot vinden, då tänker jag på fästen, stag själva vingen m.m. allt som är horisontellt med vindriktningen, säg att det kanske rör sig om tex 30 kvadrat cm, då är det just dom 30 som är rent motstånd... man kan ganska lätt experimentera och leka lite med det här, luft har nästan exakt samma egenskaper som vatten, ta en leksaksbil o sätt en vinge på den i miniformat o dra den igenom vattent, sen jämför man bara hur stor skillnaden blir när man tar bort vingen... siffrorna är representativa även i luft...
Det är på det sättet man testar olika vingprofiler när man bygger vingar till flygplan bland annat...
in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Det där med vingen? Säg att man åker i 250 blås, utgör inte marktrycket som uppstår en viss ökad stabilitet? Som förbättrar väghållningen. Ända jag kan tänka mig, jag som även kör FWD har ju ingen annan användning av den, för utseendet då. Inte för att min bil gör 250 men ändå!
Men jag tror inte att en aluvinge ger mer motstånd än en takbox, lr någon annan vinge av den lite större varianten. Har jag fel?
Det där med vingen? Säg att man åker i 250 blås, utgör inte marktrycket som uppstår en viss ökad stabilitet? Som förbättrar väghållningen. Ända jag kan tänka mig, jag som även kör FWD har ju ingen annan användning av den, för utseendet då. Inte för att min bil gör 250 men ändå!
Men jag tror inte att en aluvinge ger mer motstånd än en takbox, lr någon annan vinge av den lite större varianten. Har jag fel?
Man får kolla på total aerean som vingen har och sen jämföra den med tex en takbox... dom blir ungefär samma... med marktryck vet jag inte riktigt vad du menar?
in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Läste att någon skrev att man inte kunde styla en bil fult? När man stylar så strävar man efter att göra bilen snyggare. Man själv vill att bilen ska se bättre ut. Medans någon annan kanske tycker att man förstör bilen. Så man kan styla en bil fult eftersom alla tycker olika, men om vi utgår vad du själv tycker så försöker man ju förstås göra den finare!
Min uppfattning om styling.. Jag tycker att tona rutorna och board i vindrutan och sådana raggarstyling INTE är riktig styling, det ser bara kasst ut. Styling är t.ex. om du kanske tar bort kofångarna och sätter dit något snyggt kjolpaket en vinge, andra bakljus andra strålkastare. Ändrar interiören osv! Men om man kanske bara byter backspeglar som har man ju som ändå stilat upp bilen, men i dom flesta fallen kanske att bara byta backspeglar till några "space'ade" gör att den ser konstig ut när just backspeglarna skiljer sig så mycket i form och bilen kurvor.
Det är vad jag tycker iaf. Men alla tycker olika! Det får man inte glömma
Innan pratades det om stora aluvingar, måste bara få komma med ett inlägg om att jag faktiskt har haft en sån, hade den absolut största dubbelbladiga aluminiumvingen jag kunde få tag på, satte den på min audi 80 1.8s, det retade alla, och jag älskade den! Mest bara för den såg så enormt förstor ut för den bilen. Kan även tillägga att den bilden va i 5 färger och hade en växellåda som lät som att en traktor körde i ca 300km/h
Min åsikt är att den bästa stylingen är den som inte är uppenbar vad som blivit gjort.. utan som förhöjer bilens totala utseende eller famhäver vissa fina drag utan att avslöja vad som är bytt.. kolla gärna min bil före och efter, de flesta tror att den är orginal då dom ej känner till modellen. Sämsta stylingen är den som försämrar bilens utseende och får den att se billigt ut, typ kromade vindrutetorkare och pålimmade fusk scopes..
Allt är dock ok så länge man själv är nöjd och glad, det är ju det som är viktigast..
Jag ska bygga banbil och jag tar ju dem lättaste/snyggaste fälgarna jag vet enligt min åsikt speglarna är testade i vindtunnel för aerodynamikens skull,lika så kjolpaketetet, huven är ju för kylning och sen är ju resten för och spara vikt. Tex så är dem bromsarna jag vill ha på av mindre vikt än orginal likadant med fälgarna/stolarna och nästan allt annat.
Har ju inte bilen än, men jag ska ha vinge för downforcen som trycker ner baken, en diffusor som gör så bilen med går bättre och stabilare.
Det fanns en tid då fyra extraljus och eventuellt ett jalusi till kallades för styling. Med olika åsikter om det med. Efterssom det är svårt att ändra på folks uppfattning och intresse så är det helt ok att tycka att en bil är "fult stylad". Ägaren är ju som sagt nöjd, så räcker det inte med att han/hon är bilintresserad för att få lite respekt så kan ni väl även gå fram och diskutera hur dålig smak denne har...
Skälv skötte jag det lite taktiskt. Jag håller fortfarande på och stylar min Mondeo. Folk pekar och skrattar även om den är original. Men jag gillar den.
Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.