3862
Sök

Byta förångare (AC) Volvo 850R -96

341 Inlägg
28 juni 2011
Trådstartare
tjena! hade tänkt å byta min förångare i bilen ganska snart då det börjar bli lite varmt å åka utan ac smile men är det någon som vet om det går att byta utan att plocka bort instrumentbrädan?

385 Inlägg
29 juni 2011
Hur vet du att det är vaporatorn som är kass? Lite tråkigt att riva så mycket och inte hitta felet.
Kan ju vara kondensorn med, eventuellt nån o-ring som läcker.

MVH

341 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
Har provtryckt den, läcker inte någonstans i motoruytrymmet längre, har tidigare bytt torkfilter och en o-ring till kondensorn, luktar massa spårmedel i bilen direkt efter fyllning och ett tag efter tills gasen är slut igen, spårmedlet vi har luktar som fan, därför jag antar att det är förångaren smile

341 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
excalibur13 skrev:
nej

Hur ska man göra utan att ta bort instrumentbrädan då?

4 824 Inlägg
29 juni 2011
du frågade ju
robbinT skrev:
men är det någon som vet om det går att byta utan att plocka bort instrumentbrädan?

och då svarade han ju nej alltså går det inte utan att göra det wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

17 Inlägg
29 juni 2011
Helt rätt det går ej utan att ta ut instrumentpanelen.

Mvh connie

385 Inlägg
30 juni 2011
Det är demo instrumentbräda tyvärr. Dock är inte 850 super svår.

Mvh

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
30 juni 2011
brädan är ovanligt lätt att plocka ner så det är inget man behöver oroa sig för

visst tar det lite tid första gången men det mesta är ganska logiskt brädan sitter skruvad  bakom plasten till torkarna så plocka loss torkararmar+plasten så ser man skruvarna

resten löser sig ganska logiskt när man håller på

jobbigaste är väll att pilla loss rören i motorutrymmet smile

Kör fort så hinner inget hända...

341 Inlägg
1 juli 2011
Trådstartare
Christian S skrev:
du frågade ju
robbinT skrev:
men är det någon som vet om det går att byta utan att plocka bort instrumentbrädan?

och då svarade han ju nej alltså går det inte utan att göra det wink

haha jag märkte det nu, var lite trött när jag läste det förra gången big_smile jag vet att det är lätt, tog bort den i vintras smile bara inte snabbkopplingarna i motorutrymmet sitter lika jävligt som den till torkfiltret gjorde så borde det inte vara några problem, den satt som fan, var tvungen å kapa bort skiten smile

741 Inlägg
1 juli 2011
robbinT skrev:
haha jag märkte det nu, var lite trött när jag läste det förra gången big_smile jag vet att det är lätt, tog bort den i vintras smile bara inte snabbkopplingarna i motorutrymmet sitter lika jävligt som den till torkfiltret gjorde så borde det inte vara några problem, den satt som fan, var tvungen å kapa bort skiten smile

Det är för att det krävs specialverktyg för att kunna lossa dessa kopplingar, det är en fjäder/sprint som måste lyftas för att det skall gå att dra isär.. Åk och låna hos någon som renoverar AC..
Senast redigerat av Joo (1 juli 2011)

341 Inlägg
1 juli 2011
Trådstartare
Jo jag vet jag jobbar med ac själv, men vissa snabbkopplingar sitter så utsatt till så det kommer skit å grejjer i dom, men dom till förångarn borde inte vara några problem att lossa får man hoppas iaf smile

Sök