2735
Sök

Köpråd!! Volvo 855

Fri fart för ett fritt folk!
14 051 Inlägg
22 juli 2011
#21
Rquired skrev:
Growe skrev:
Rquired skrev:
Tycke den bilen såg alldeles utmärkt ut i annons, även flera dyra punkter påstås vara åtgärdade vilket är ett stort plus. smile

miltalet är till 100% fel en importerad bil med dom milen..

när en svensksåld har det dubbla på mätarna i regel så är risken föga liten att det finns en importbil med färre mil

fast har man lite öga och känsla så märker man det direkt

Hur mycket tjänar man på att skruva bak mätaren på en åtta år gammal Volvo kombi? Klart mätarställningen kan vara inkorrekt men importerar man en bil så ser 9/10 självklart till att försöka få en av de finaste bilarna de hittar med sig hem.

Men hur många lägger ner det jobb och den kostnad det innebär att importera en bil, väljer dessutom ett troligtvis fint exemplar istället för ett vrak* vilket innebär mindre vinst och sedan halverar mätarställningen för att i bästa fall tjäna ett par tusen på affären?

*Bilen ser helt ok ut i annons, och har rullat 9år i Sverige med tre ägarbyten så något slutkört vrak verkar den inte vara för sådana brukar oftast luras på en ny ägare om året...

Om mätarställningen stämmer är förstås något TS får kontrollera precis som resten av bilens historik, men att hävda att "miltalet är till 100% fel" är väldigt knepigt tycker jag.

så att den gått 30k för 9år sen innan det togs in i sverige skruvades ner till under 10K så är det knappast konstigt

har sätt och hållt på så pass mycket med importerade gamla volvosar att jag vet att det är en regel före ett undatag att dom skruvas

Kör fort så hinner inget hända...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 juli 2011
#22
Growe skrev:
Rquired skrev:
Growe skrev:

miltalet är till 100% fel en importerad bil med dom milen..

när en svensksåld har det dubbla på mätarna i regel så är risken föga liten att det finns en importbil med färre mil

fast har man lite öga och känsla så märker man det direkt

Hur mycket tjänar man på att skruva bak mätaren på en åtta år gammal Volvo kombi? Klart mätarställningen kan vara inkorrekt men importerar man en bil så ser 9/10 självklart till att försöka få en av de finaste bilarna de hittar med sig hem.

Men hur många lägger ner det jobb och den kostnad det innebär att importera en bil, väljer dessutom ett troligtvis fint exemplar istället för ett vrak* vilket innebär mindre vinst och sedan halverar mätarställningen för att i bästa fall tjäna ett par tusen på affären?

*Bilen ser helt ok ut i annons, och har rullat 9år i Sverige med tre ägarbyten så något slutkört vrak verkar den inte vara för sådana brukar oftast luras på en ny ägare om året...

Om mätarställningen stämmer är förstås något TS får kontrollera precis som resten av bilens historik, men att hävda att "miltalet är till 100% fel" är väldigt knepigt tycker jag.

så att den gått 30k för 9år sen innan det togs in i sverige skruvades ner till under 10K så är det knappast konstigt

har sätt och hållt på så pass mycket med importerade gamla volvosar att jag vet att det är en regel före ett undatag att dom skruvas

Så bilen i annons skall, eller kan, alltså idag ha rullat 40.000mil (30, ner till "under 10" och sedan till 18´)? Då är ärendet enkelt avgjort, 850 är visserligen välbyggd men håller inte så hög kvalité att man inte ser skillnaden på 18 och 40.000mil. roll

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Hobby Fotograf
650 Inlägg
22 juli 2011
#23
Hej, 855 är väldigt bra bilar. Men som många har sagt tidigare, försök att unvika automat lådan om du kan. Jag hade en 140hk 850 förut, och den funkade hur bra som helst och jag tycker att den drog relativt lite bensin. Men som sagt vikigaste är väl att kolla så den inte läcker olja under motorn och kolla att det ser fint ut under huven.
Provkör noga, våga gasa ur bilen och kör på lite ojämn väg och lyssna om det klonkar osv.
Fråga säljaren om kvitton på saker som är bytta och servicebok.

Lycka till!
Mvh Joakim


60 Inlägg
22 juli 2011
Trådstartare
#24
tack för alla era svar ska åka och kolla på bilen idag. Skippar den stylade volvon med tanke på att det inte fanns något drag. och att han avrådde mig från att köpa den om jag ska ha den till en familjebil. Får se vart detta leder!
Senast redigerat av cyrlex (22 juli 2011)

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
22 juli 2011
#26
Varför 850?

Vilket prisklass söker du bil i?

850 är gammal modell och står inte i de priser som ägarna vill sälja dom för.
För samma pengar får du V70

Sökte snabbt och hitta denna tex http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_V … 14&w=3

Smoke Tires Not Drugs.

1 798 Inlägg
22 juli 2011
#27
Håller med 850 är ju dyra i förhållande till åldern v70 är ju en förbättrad snyggare version av 850in

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Forummoderator
26 308 Inlägg
22 juli 2011
#28
fredde85 skrev:
Håller med 850 är ju dyra i förhållande till åldern v70 är ju en förbättrad snyggare version av 850in

På hela 1800 punkter..om man ska gå efter vad Volvo har sagt..cool

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

60 Inlägg
23 juli 2011
Trådstartare
#29
jo men om man ska underhålla en v70 med service och sånt skit springer det iväg i pengar. 855 e så pass billig att om du ska serva den byter man bara oljorna och filter. Skulle den dock gå sönder får man oftast pengarna tillbaka!

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
23 juli 2011
#30
cyrlex skrev:
Hejsan tänkte köpa mig en Volvo 855a, och undrar vad jag ska tänka på när jag ska köpa bil. Ska inte ha den för att leka med utan för att ha som familjebil? Är detta en bra bil? vilket år ska man tänka på Vad ska jag tänka på när jag letar en sådan bil?



Väldigt tacksam för svar!

Är mycket tacksam att du skapade just denna tråd. Är själv mycket intresserad av just Volvo 855. Vill veta mer om just Volvo 855. Om för och nackdelar om Volvo 855. mvh

Nissan Silvia

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
23 juli 2011
#31
Memme skrev:
Cyrlex, gå på magkänsla. Lyssna inte på vad vi skrikver. Gillar du den , och den känns bra. slå till wink

Word ! cool

Nissan Silvia

Forummoderator
26 308 Inlägg
23 juli 2011
#32
cyrlex skrev:
jo men om man ska underhålla en v70 med service och sånt skit springer det iväg i pengar. 855 e så pass billig att om du ska serva den byter man bara oljorna och filter. Skulle den dock gå sönder får man oftast pengarna tillbaka!

I och med att det är samma kaross 855/V70 så var V70:in inte så mycket dyrare egentligen än en 855:a.
Och jag skulle tippa på att delarna inte skiljer så himla mycket i pris heller..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

There is no replacement for displacement
630 Inlägg
24 juli 2011
#33
AirOne skrev:
cyrlex skrev:
jo men om man ska underhålla en v70 med service och sånt skit springer det iväg i pengar. 855 e så pass billig att om du ska serva den byter man bara oljorna och filter. Skulle den dock gå sönder får man oftast pengarna tillbaka!

I och med att det är samma kaross 855/V70 så var V70:in inte så mycket dyrare egentligen än en 855:a.
Och jag skulle tippa på att delarna inte skiljer så himla mycket i pris heller..

Är ju i det närmaste samma bil, om man pratar första gen v70 då. Dom står ju såpass lågt att jag hade inte tvekat att köpa en v70 istället för 850 om de inte va en 850 för max 10k jag va ute efter...



Sök