3268
Sök

Trimning V40 2.0T [ej avancerad]

38 Inlägg
23 juli 2011
Trådstartare
#1
Nyss köpt en V40 2.0T- 98. 

Har en trimbudget på runt 10.000kr.

Ska chiptrimma den på BSR,    Är väldigt ny i detta med chiptrimning så ge gärna kommentar angående det.

Sedan vad finns det mer att göra inom en snål budget ?   Såg att BSR sålde sportavgassystem, men det verkar inte ge någon effektskillnad. Finns det avgassystem som ger effekt till V40. vart isåfall ?


Alla tips stora som små till bidragande effekt om det så är en HK eller flera.

342 Inlägg
23 juli 2011
#2
Hej,
jag har själv BSR:s sportsystem på min och är helnöjd. I början var jag tveksam till om det verkligen blev en förändring ljudmässigt, för inne i bilen låter det precis lika mycket som med original. Men när man står bakom bilen mullrar det perfekt! smile

Själv har jag steg 2 från Autotech och är helnöjd. Har kört med det i 4000 mil helt kladderfritt.
Så kan slänga in ett gott ord för dom.
Vill minnas att det ger ett par hästar extra med halvsatts (avgasrör).
Senast redigerat av olof102 (23 juli 2011)

38 Inlägg
23 juli 2011
Trådstartare
#3
Tackar för svar ! smile,  autotech.com ? ,   beställer man hem chippet eller finns det någonstans man kan lämna in det?

342 Inlägg
23 juli 2011
#4
v40-sarkom skrev:
Tackar för svar ! smile,  autotech.com ? ,   beställer man hem chippet eller finns det någonstans man kan lämna in det?

Tyvärr går det inte bara att byta ut "chippet", IC kretsen i våra boxar utan man måste först löda dit en annan krets som i sin tur programmeras med rätt mjukvara. Därav måste man ta sig till en Autotech återförsäljare.

Ta en titt på http://www.atechmotor.com/

38 Inlägg
23 juli 2011
Trådstartare
#5
Tackar så mycket !,   Dum fråga till. Hört av en bilmeck som i all välmening påpekade att en V40 2.0T var just utformad för dess hästkrafter och att ytterligare ökning, kan bidra till försämrad och ökad motorslitning i värsta fall haveri.

Hur är det med detta ? ,   Kommer kamremmen behöva bytas oftare ?, Pallar den för långkörning ? (om man kör "vanligt"

Vad för motorslitage är vanligt och behövligt att kika på ?

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 juli 2011
#6
kolla inlägg 8 i den klistrade motordatatråden.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

342 Inlägg
24 juli 2011
#7
Kamremmens slitage är helt beroende vilket varvtal du kör på. Kör du mycket på höga varv slits remmen mer.

Att steg 1-2 skulle knäcka motorn har jag svårt att tro så länge du kör med ett bra program, men visst ett ökat slitage har du ju. Turbons laddtryck höjs, förtändning ökas, mer bränsle etc.

Så visst ett högre motorslitage blir det. Men kör du mycket långsträckor med konstant gas har jag svårt att tänka mig att slitaget skulle vara annorlunda än med originalprogram.

Säg till att byta olja var 1000:e mil så håller det säkert, och börja aldrig tokgasa för än oljan är uppe i arbetstemperatur.


Sök