Tja!
Idag när jag skulle starta min bil så indikerade oljetrycksmätaren ovanligt högt och den låg på ca 6kg på tomgången.. I vanliga fall när jag startar min bil och den är kall så brukar det ligga på ca 3,2 - 3,5 och efter ett tag då bilen blivit varm så sjunker den ner till 2,2-2,4 vid normal körning ( 1,8 vid tomgång )..
Även idag så sjönk trycket ner till 2,2-2,3 vid normal körning men när man sedan gasade upp till 4-5 tusen varv så flög oljetrycket upp till max ( enligt mätaren ) och den visade då 10.5kg
?!? Detta kan ju inte vara rimligt, är min mätare helt ute och cyklar eller vad kan felet vara ?
Körde till en firma och snackade lite med dem, och dom tyckte att 2,2-2,4 vid normal körning var för lågt oljetryck och att antagligen lagrena var pågång?
När jag köpte bilen så hade den gått 11200 mil ca och då visade oljetrycket vid normal körning och normal temp 2,7 ( 1,8 på tomgång ) ungefär och med tiden så har trycket sjunkit till nuvarande 2,2-2,4 och bilen har rullat 12000 mil precis nu! Där är ACL ramlager i motorn som är bytta inte allt förlängesen ( förra ägaren ) och under hela min tid jag haft bilen har jag kört lugnt och fint med den!
Jag har bytt motorolja och filter i bilen ( Mobil1 5w-50 ) för ca 300 mil sedan..
Förövrigt så går bilen fruktansvärt bra! Inga oljud alls i motorn utan går tyst och fint! Inga ovanliga avgaser som rycker ut eller något!
Hjälp mig med detta så är ni snälla för jag är helt förvirrad nu hehe.
OBS! Det är biltema mätare + adapterplatta om det är till någon nytta?!
Mvh Fabian