3636
Sök

200sx s13 väldigt konstigt oljetryck! Vad kan problemet vara ?

278 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
#1
Tja!

Idag när jag skulle starta min bil så indikerade oljetrycksmätaren ovanligt högt och den låg på ca 6kg på tomgången.. I vanliga fall när jag startar min bil och den är kall så brukar det ligga på ca 3,2 - 3,5 och efter ett tag då bilen blivit varm så sjunker den ner till 2,2-2,4 vid normal körning ( 1,8 vid tomgång )..

Även idag så sjönk trycket ner till 2,2-2,3 vid normal körning men när man sedan gasade upp till 4-5 tusen varv så flög oljetrycket upp till max ( enligt mätaren ) och den visade då 10.5kg yikes ?!? Detta kan ju inte vara rimligt, är min mätare helt ute och cyklar eller vad kan felet vara ?

Körde till en firma och snackade lite med dem, och dom tyckte att 2,2-2,4 vid normal körning var för lågt oljetryck och att antagligen lagrena var pågång?

När jag köpte bilen så hade den gått 11200 mil ca och då visade oljetrycket vid normal körning och normal temp 2,7 ( 1,8 på tomgång ) ungefär och med tiden så har trycket sjunkit till nuvarande 2,2-2,4 och bilen har rullat 12000 mil precis nu! Där är ACL ramlager i motorn som är bytta inte allt förlängesen ( förra ägaren ) och under hela min tid jag haft bilen har jag kört lugnt och fint med den! 

Jag har bytt motorolja och filter i bilen ( Mobil1 5w-50 ) för ca 300 mil sedan..

Förövrigt så går bilen fruktansvärt bra! Inga oljud alls i motorn utan går tyst och fint! Inga ovanliga avgaser som rycker ut eller något!

Hjälp mig med detta så är ni snälla för jag är helt förvirrad nu hehe.

OBS! Det är biltema mätare + adapterplatta om det är till någon nytta?!

Mvh Fabian
Senast redigerat av fabbemannen (30 augusti 2011)


601 Inlägg
30 augusti 2011
#2
fabbemannen skrev:
Tja!

Idag när jag skulle starta min bil så indikerade oljetrycksmätaren ovanligt högt och den låg på ca 6kg på tomgången.. I vanliga fall när jag startar min bil och den är kall så brukar det ligga på ca 3,2 - 3,5 och efter ett tag då bilen blivit varm så sjunker den ner till 2,2-2,4 vid normal körning ( 1,8 vid tomgång )..

Även idag så sjönk trycket ner till 2,2-2,3 vid normal körning men när man sedan gasade upp till 4-5 tusen varv så flög oljetrycket upp till max ( enligt mätaren ) och den visade då 10.5kg yikes ?!? Detta kan ju inte vara rimligt, är min mätare helt ute och cyklar eller vad kan felet vara ?

Körde till en firma och snackade lite med dem, och dom tyckte att 2,2-2,4 vid normal körning var för lågt oljetryck och att antagligen lagrena var pågång?

När jag köpte bilen så hade den gått 11200 mil ca och då visade oljetrycket vid normal körning och normal temp 2,7 ( 1,8 på tomgång ) ungefär och med tiden så har trycket sjunkit till nuvarande 2,2-2,4 och bilen har rullat 12000 mil precis nu! Där är ACL ramlager i motorn som är bytta inte allt förlängesen ( förra ägaren ) och under hela min tid jag haft bilen har jag kört lugnt och fint med den! 

Jag har bytt motorolja och filter i bilen ( Mobil1 5w-50 ) för ca 300 mil sedan..

Förövrigt så går bilen fruktansvärt bra! Inga oljud alls i motorn utan går tyst och fint! Inga ovanliga avgaser som rycker ut eller något!

Hjälp mig med detta så är ni snälla för jag är helt förvirrad nu hehe.

OBS! Det är biltema mätare + adapterplatta om det är till någon nytta?!

Mvh Fabian

När jag kallstartade min S13 så hade jag cirka 3.5-4kg på tomgång, när den var varm så 1.8 ungefär.
Och när man körde med den varm cirka 2500-3500rpm så hade den cirak 4.5kg, nästan 6kg vid kall motor..

278 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
#3
Pedaal skrev:
fabbemannen skrev:
Tja!

Idag när jag skulle starta min bil så indikerade oljetrycksmätaren ovanligt högt och den låg på ca 6kg på tomgången.. I vanliga fall när jag startar min bil och den är kall så brukar det ligga på ca 3,2 - 3,5 och efter ett tag då bilen blivit varm så sjunker den ner till 2,2-2,4 vid normal körning ( 1,8 vid tomgång )..

Även idag så sjönk trycket ner till 2,2-2,3 vid normal körning men när man sedan gasade upp till 4-5 tusen varv så flög oljetrycket upp till max ( enligt mätaren ) och den visade då 10.5kg yikes ?!? Detta kan ju inte vara rimligt, är min mätare helt ute och cyklar eller vad kan felet vara ?

Körde till en firma och snackade lite med dem, och dom tyckte att 2,2-2,4 vid normal körning var för lågt oljetryck och att antagligen lagrena var pågång?

När jag köpte bilen så hade den gått 11200 mil ca och då visade oljetrycket vid normal körning och normal temp 2,7 ( 1,8 på tomgång ) ungefär och med tiden så har trycket sjunkit till nuvarande 2,2-2,4 och bilen har rullat 12000 mil precis nu! Där är ACL ramlager i motorn som är bytta inte allt förlängesen ( förra ägaren ) och under hela min tid jag haft bilen har jag kört lugnt och fint med den! 

Jag har bytt motorolja och filter i bilen ( Mobil1 5w-50 ) för ca 300 mil sedan..

Förövrigt så går bilen fruktansvärt bra! Inga oljud alls i motorn utan går tyst och fint! Inga ovanliga avgaser som rycker ut eller något!

Hjälp mig med detta så är ni snälla för jag är helt förvirrad nu hehe.

OBS! Det är biltema mätare + adapterplatta om det är till någon nytta?!

Mvh Fabian

När jag kallstartade min S13 så hade jag cirka 3.5-4kg på tomgång, när den var varm så 1.8 ungefär.
Och när man körde med den varm cirka 2500-3500rpm så hade den cirak 4.5kg, nästan 6kg vid kall motor..

okej! så jämfört med din så är ju min jävligt låg vid normal körning ? din låg på 4,5 o min ligger på 2,2-2,4kg..

Vad hade du för mätare ?


oseriös medlem
239 Inlägg
30 augusti 2011
#4
Jag skulle tippa på mätaren eller givaren till mätaren, prova med en mekanisk mätare eller en annan elektrisk oljetrycksmätare.

kolla jordkablarna till både givare och mätaren
Senast redigerat av Hyperhead (30 augusti 2011)

601 Inlägg
30 augusti 2011
#5
fabbemannen skrev:
Pedaal skrev:
fabbemannen skrev:
Tja!

Idag när jag skulle starta min bil så indikerade oljetrycksmätaren ovanligt högt och den låg på ca 6kg på tomgången.. I vanliga fall när jag startar min bil och den är kall så brukar det ligga på ca 3,2 - 3,5 och efter ett tag då bilen blivit varm så sjunker den ner till 2,2-2,4 vid normal körning ( 1,8 vid tomgång )..

Även idag så sjönk trycket ner till 2,2-2,3 vid normal körning men när man sedan gasade upp till 4-5 tusen varv så flög oljetrycket upp till max ( enligt mätaren ) och den visade då 10.5kg yikes ?!? Detta kan ju inte vara rimligt, är min mätare helt ute och cyklar eller vad kan felet vara ?

Körde till en firma och snackade lite med dem, och dom tyckte att 2,2-2,4 vid normal körning var för lågt oljetryck och att antagligen lagrena var pågång?

När jag köpte bilen så hade den gått 11200 mil ca och då visade oljetrycket vid normal körning och normal temp 2,7 ( 1,8 på tomgång ) ungefär och med tiden så har trycket sjunkit till nuvarande 2,2-2,4 och bilen har rullat 12000 mil precis nu! Där är ACL ramlager i motorn som är bytta inte allt förlängesen ( förra ägaren ) och under hela min tid jag haft bilen har jag kört lugnt och fint med den! 

Jag har bytt motorolja och filter i bilen ( Mobil1 5w-50 ) för ca 300 mil sedan..

Förövrigt så går bilen fruktansvärt bra! Inga oljud alls i motorn utan går tyst och fint! Inga ovanliga avgaser som rycker ut eller något!

Hjälp mig med detta så är ni snälla för jag är helt förvirrad nu hehe.

OBS! Det är biltema mätare + adapterplatta om det är till någon nytta?!

Mvh Fabian

När jag kallstartade min S13 så hade jag cirka 3.5-4kg på tomgång, när den var varm så 1.8 ungefär.
Och när man körde med den varm cirka 2500-3500rpm så hade den cirak 4.5kg, nästan 6kg vid kall motor..

okej! så jämfört med din så är ju min jävligt låg vid normal körning ? din låg på 4,5 o min ligger på 2,2-2,4kg..

Vad hade du för mätare ?

vet inte vad det var för märke. Men såhär såg de ut, någon form av smokemätare http://www.garaget.org/?car=249519&image=2349921

Offroad Racing
3 122 Inlägg
30 augusti 2011
#6
Det sitter ju en tryckregulator i/vid oljepumpen, kan ju även vara den som är dålig o släpper igenom för mkt olja. Men det spontana annars får mig att tro att du har dåliga lager, framför allt med tanke på den väldigt tjocka oljan du kör på.

Men du kan ju börja med att försöka hitta nån som har en rättvisande oljetrycksmätare (ex.vis en bilmek kanske) så du kan få din mätare kontrollerad.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

601 Inlägg
30 augusti 2011
#7
henke_99 skrev:
Det sitter ju en tryckregulator i/vid oljepumpen, kan ju även vara den som är dålig o släpper igenom för mkt olja. Men det spontana annars får mig att tro att du har dåliga lager, framför allt med tanke på den väldigt tjocka oljan du kör på.

Men du kan ju börja med att försöka hitta nån som har en rättvisande oljetrycksmätare (ex.vis en bilmek kanske) så du kan få din mätare kontrollerad.

5w50 är ju ingen tjock olja??
Tjock börjar oljan vara först vid 75w90 som är i växellådor wink eller 80w140 som vi sätteri bakaxlarna på jobbet cool
Senast redigerat av Pedaal (30 augusti 2011)

Offroad Racing
3 122 Inlägg
30 augusti 2011
#8
Pedaal skrev:
henke_99 skrev:
Det sitter ju en tryckregulator i/vid oljepumpen, kan ju även vara den som är dålig o släpper igenom för mkt olja. Men det spontana annars får mig att tro att du har dåliga lager, framför allt med tanke på den väldigt tjocka oljan du kör på.

Men du kan ju börja med att försöka hitta nån som har en rättvisande oljetrycksmätare (ex.vis en bilmek kanske) så du kan få din mätare kontrollerad.

5w50 är ju ingen tjock olja??
Tjock börjar oljan vara först vid 75w90 som är i växellådor wink eller 80w140 som vi sätteri bakaxlarna på jobbet cool

Jämfört med 10/30 är den det... även mot 10/40 eller liknande som väl kanske är det lite mer normala på personbilsmotorer.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

2 117 Inlägg
30 augusti 2011
#9
Byt olja till 10/40 samt uppgradera mätaren och givaren till bättre märke/kvalitet


278 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
#10
Hyperhead skrev:
Jag skulle tippa på mätaren eller givaren till mätaren, prova med en mekanisk mätare eller en annan elektrisk oljetrycksmätare.

kolla jordkablarna till både givare och mätaren

Får kolla över det då, var får man tag på en mekanisk mätare då och hur mäter man med den ?


278 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
#11
Pedaal skrev:
fabbemannen skrev:
Pedaal skrev:

När jag kallstartade min S13 så hade jag cirka 3.5-4kg på tomgång, när den var varm så 1.8 ungefär.
Och när man körde med den varm cirka 2500-3500rpm så hade den cirak 4.5kg, nästan 6kg vid kall motor..

okej! så jämfört med din så är ju min jävligt låg vid normal körning ? din låg på 4,5 o min ligger på 2,2-2,4kg..

Vad hade du för mätare ?

vet inte vad det var för märke. Men såhär såg de ut, någon form av smokemätare http://www.garaget.org/?car=249519&image=2349921

Dedär ser exakt ut som dom jag har tongue biltemas


278 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
#12
henke_99 skrev:
Det sitter ju en tryckregulator i/vid oljepumpen, kan ju även vara den som är dålig o släpper igenom för mkt olja. Men det spontana annars får mig att tro att du har dåliga lager, framför allt med tanke på den väldigt tjocka oljan du kör på.

Men du kan ju börja med att försöka hitta nån som har en rättvisande oljetrycksmätare (ex.vis en bilmek kanske) så du kan få din mätare kontrollerad.

men om lagrena vore dåliga borde väl motorn knacka eller avgaserna rycka mer ?


278 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
#13
shogun skrev:
Byt olja till 10/40 samt uppgradera mätaren och givaren till bättre märke/kvalitet

Men det är många som kör med sånhär olja och normalt sett borde man väl ha högre tryck?


oseriös medlem
239 Inlägg
278 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
#15

Du har ingen sådan anders eller du har inte möjlighet att fixa någon ? Hur långt hade bilen gått när du bytade till ACL ramlager ?


oseriös medlem
239 Inlägg
30 augusti 2011
#16
kan inte komma ihåg exakt men det va nog runt 10,000 mil. Jag e ganska säker på att det inte e lagerna för då hade inte trycket ökat.
det e säkert dålig jord eller givaren, kolla det först.

278 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
#17
Hyperhead skrev:
kan inte komma ihåg exakt men det va nog runt 10,000 mil. Jag e ganska säker på att det inte e lagerna för då hade inte trycket ökat.
det e säkert dålig jord eller givaren, kolla det först.

Mjoo men eftersom det normala trycket låg på ca 2,7 - 2,9 när jag köpte bilen av dig så ska det ju inte sjunka ner till 2,2-2,4 på 800 mil yikes ? Låter väl konstigt, då har jag ändå haft oljebyte osv emellan


601 Inlägg
30 augusti 2011
#18
fabbemannen skrev:

Du har ingen sådan anders eller du har inte möjlighet att fixa någon ? Hur långt hade bilen gått när du bytade till ACL ramlager ?

Kan tillägga att med värdena jag angav tidigare så hade jag Mobil1 5w50 rally formula smile

278 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
#19
Pedaal skrev:
fabbemannen skrev:

Du har ingen sådan anders eller du har inte möjlighet att fixa någon ? Hur långt hade bilen gått när du bytade till ACL ramlager ?

Kan tillägga att med värdena jag angav tidigare så hade jag Mobil1 5w50 rally formula smile

Aa, det är en ganska vanlig olja folk kör på skulle jag tro


601 Inlägg
30 augusti 2011
#20
fabbemannen skrev:
Pedaal skrev:
fabbemannen skrev:

Du har ingen sådan anders eller du har inte möjlighet att fixa någon ? Hur långt hade bilen gått när du bytade till ACL ramlager ?

Kan tillägga att med värdena jag angav tidigare så hade jag Mobil1 5w50 rally formula smile

Aa, det är en ganska vanlig olja folk kör på skulle jag tro

Jo jag har fattat det som att det är bland den vanligare oljan som används! smile


Sök