Volvo 244 -83 Renovering

mangedif Snäll pöjk
13 september 2011 · 703 Inlägg

Hej alla!
Tänkte fixa iordning min 244 efter vinter. Är ju ett tag till men tänkte förberedda allt som skall göras och hoppas på synpunkter från er.

Att göra:
*laga rost
*lacka efter rostlagning
*svartlackad huv
*grupp a-vinge svartlackad
*lacka chromlister runt bilen svart
*baklampor (röda/vita)
*avgas (klart
*extra bromslus i hatthylla (klart)
*något trim för billigare pengar (kam + fögge?)
*sänka (klart)
*tona rutor (klart)
*varvtalsmätare (klart)
*vacuummätare
*voltmätare
*måla hjulhus vita el. svarta?
*andra stolar fram troligtvis något budget köp
*stänklappar rallykross fram+bak
*någon fin lösning för diffen att låsas (ej svetsning) hittat något för ca 1,5k men kommer inte på vad detta va för något :-\.
*super dtm fälgar 17"
*ghost ratt (klart)
*någon stereo (klart)
Tror detta va allt. synpunkter är välkommna!

Kommer att få inhandla 2st nya dörrar för att slippa svetsa. dessa kommer säkerligen behövas lackas om är det då värt att lacka hela bilen utom tak för att få samma nyans på färgen? Tänkt lacka allt själv.

Senast redigerat av mangedif (2 december 2011)

Ack vet jag förgasarmotorer!
JofooN Skrap
13 september 2011 · 2 098 Inlägg

Låter instressant!. Kör hårt

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)
mangedif Snäll pöjk
13 september 2011 · 703 Inlägg

Får hoppas den blir fin :-P snart veteranare ju. sänker byrån till helgen så då kommer första bilderna :-)

Ack vet jag förgasarmotorer!
JofooN Skrap
13 september 2011 · 2 098 Inlägg

mangedif skrev:
Får hoppas den blir fin :-P snart veteranare ju. sänker byrån till helgen så då kommer första bilderna :-)

Låter bra smile ska bli kul att se

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)
mangedif Snäll pöjk
14 september 2011 · 703 Inlägg

Någon som vet lm volvo 240 turboavgassystem passar med upphängningar till vanlig b21a sug? Kollade på kgtrimning.com där fanns ett system till volvo 240 -83 (halvsats) men avsätt till turbo. tycker ändå detta borde passa min.. någon får gärna stärka detta!

Ack vet jag förgasarmotorer!
mangedif Snäll pöjk
16 september 2011 · 703 Inlägg

Har idag sänkt bilen! smile Bjuder på före och efter bild!
FÖRE
https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92031/92031-21f9c970d3ff0de50525c79ff550c80a.jpg
EFTER
https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92031/92031-74958902bcee2ca31090aa1e86dfefaa.jpg

Ack vet jag förgasarmotorer!
JofooN Skrap
16 september 2011 · 2 098 Inlägg

ser bra ut smile

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)
mangedif Snäll pöjk
16 september 2011 · 703 Inlägg

Tog 2varv bak och 1,5 fram.. Ska nog ta 1 till varv fram?

Ska lägga upp bild på varvtalsmätaren och de extra bromslysena när jag hinner, kan kanske vara kul att se. Sedan är ju också toningen gjord men det ser ni på bilderna som visar sänkningen.

Måste tillägga att det va jävla bökigt att kapa fjädrarna fram.. hur brukar ni göra som gjort det några gånger?

Senast redigerat av mangedif (16 september 2011)

Ack vet jag förgasarmotorer!
mangedif Snäll pöjk
22 september 2011 · 703 Inlägg

Har hänt lite här smile
Satt i ny ratt + nav, bild på det (här ser ni även varvtalsregulatorn av budgettyp):
https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92031/92031-cf3ebdbd6fa5676d21bacbe6f219f0c4.jpg

Där jag pekar på denna bilden ska jag i med två st 52mm mätare, också dom från biltema (vacuum & volt) bara för syns skull och lite häftigare känsla när man kör smile.
https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92031/92031-dc22b510d9e0f20f46e38f5c417bb26a.jpg

Ännu ingen bild på det extra bromslyset i hatthyllan men det kommer.. Man måste ju vara två för att ta kort på det tongue

Senast redigerat av mangedif (22 september 2011)

Ack vet jag förgasarmotorer!
mangedif Snäll pöjk
23 september 2011 · 703 Inlägg

Nu har avgassystemet kommit! big_smile

Sedan har jag en fråga, jag har ju en 4vxl låda och en dag började 2an och 4an hoppa ut. Kände att det va växelspaksdamasken som blev för sträckt och tryckte tillbaka växelspaken (det gick om jag höll kvar växelspaken i rätt läge med handel hela tiden). Jag provade med att slita bort damasken och det fungerade bra då! Men undrar vad som hänt? Har växellådan ändrat läge eller vad? :S Sedan har det börjat att kännas ibland som att bilen inte får tillräckligt med soppa (stryps till ibland) troligtvis skit i föggen men kan det vara ett motorfäste som gett sig kanske därav dessa symptom? Jag har aldrig varit med om något liknande.. hmm

Ack vet jag förgasarmotorer!
impresst 2fast4you
23 september 2011 · 371 Inlägg

kolla motorkuddarna o även kudden som håller lådan i växellådsbalken

haru kört fast eller
Ford f350 super duty "lillen" (2003)
mangedif Snäll pöjk
23 september 2011 · 703 Inlägg

impresst skrev:
kolla motorkuddarna o även kudden som håller lådan i växellådsbalken

Ska göra det! Har faktiskt inte kollat något ännu, vet att jag borde göra det innan man frågar... hmm

Ack vet jag förgasarmotorer!
pukan2
23 september 2011 · 3 182 Inlägg

problemet du har med att den (stryps till ibland) är jag väldigt intresserad av att veta vad det va då jag har det felet med. 240 dl 86a m45.

mangedif Snäll pöjk
23 september 2011 · 703 Inlägg

pukan2 skrev:
problemet du har med att den (stryps till ibland) är jag väldigt intresserad av att veta vad det va då jag har det felet med. 240 dl 86a m45.

Jag ska prova med att rengöra förgasaren, kolla filter/insug. Annars vet jag inte :-\ det kan inte vara bränslepumpen annars?

Ack vet jag förgasarmotorer!
Volvofarfar
23 september 2011 · 1 312 Inlägg

Kolla slangen mellan insuget och Bromservon, vanligt att den skadas vid dåliga motorkuddar...=spricka/hål=går dåligt/stryps

Senast redigerat av Volvofarfar (23 september 2011)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
pukan2
23 september 2011 · 3 182 Inlägg

Volvofarfar skrev:
Kolla slangen mellan insuget och Bromservon, vanligt att den skadas vid dåliga motorkuddar...=spricka/hål=går dåligt/stryps

finns den slangen att köpa ny eller hur åtgärdar man det enklast billigast.

Volvofarfar
23 september 2011 · 1 312 Inlägg

pukan2 skrev:

Volvofarfar skrev:
Kolla slangen mellan insuget och Bromservon, vanligt att den skadas vid dåliga motorkuddar...=spricka/hål=går dåligt/stryps

finns den slangen att köpa ny eller hur åtgärdar man det enklast billigast.

Bara ta någon annan likvärdig slang...dock ingen som är för mjuk för då kommer det att suga ihop slangen

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
pukan2
23 september 2011 · 3 182 Inlägg

Volvofarfar skrev:

pukan2 skrev:

Volvofarfar skrev:
Kolla slangen mellan insuget och Bromservon, vanligt att den skadas vid dåliga motorkuddar...=spricka/hål=går dåligt/stryps

finns den slangen att köpa ny eller hur åtgärdar man det enklast billigast.

Bara ta någon annan likvärdig slang...dock ingen som är för mjuk för då kommer det att suga ihop slangen

gummigrejen som tätar vid bromservon vart kan man hitta den. man kan dra ut min slang hur lät som helst antar att den ska sitta hårt.

mangedif Snäll pöjk
23 september 2011 · 703 Inlägg

Va som du sa, slangen kass + vänster motorkudde/fäste så motor lutade kraftigt åt vänster (sett framifrån) så slangen hade frestats för mycket..
är det väldigt farligt att köra såhär eller kan jag ta mina 4mil till garaget?

Ack vet jag förgasarmotorer!
mangedif Snäll pöjk
23 september 2011 · 703 Inlägg

Kollat närmare på det, det är höger motorkudde också, denna är helt av! Är det svårt att byta själv? Måste upp med motorn en bit nu ju men har ingen kran.. Funkar det att hissa upp den med domkraften via tråget, vågar man de?

Ack vet jag förgasarmotorer!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang